|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger. Jag har enormt svårt att hitta min 540 e39. Även 530 är utbudet klent. Tips mottages gärna kontinuerligt av utbudet som finns och med handen på hjärtat, vilken av modellerna skall jag välja ? Eller skall jag rentav kika neråt någon modell? ( diesel behöver inte vara ett hinder ) dock kräver gumman automat då hon skall köra den. Tilläggas skall att jag ej betalar över 60 000 :) | |
| Skall tillägga att det bara är touringmaskiner som är intressanta | |
| Har du sett den topasblåa mycket välutrustade 530iat-01an för 45tkr som ägaren skrivet hjälp mig sälja trådar om? Den bör passa dig utmärkt. mvh Stephan | |
| Nej tyvärr. Skicka i mailboxen vart jag finner den | |
|
Där är den jag tänker på Länk Det låter som helt rätt bil, personligen har jag svårt att förstå att den skulle vara svårsåld 45tkr för en i princip fullmatad 530iAT-01 är om inget är dåligt ett riktigt dåligt ett bra pris. Mvh Stephan |
|
|
Hej Barsken Min 540iaM -01 är till salu Länk Men är lite jag skulle vilja göra innan försäljning såsom bakdäck samt bagagelucka |
|
|
Jorsten: Den var mycket fin, dock söker jag en touring då jag har små barn Stephan: Den tackar jag för, skall kontakta säljaren och be honom om en provtur ;) Mera kan jag kanske få be om lite utlåtanden för och emot vad gäller 530-540. Ekonomin lämnar vi utanför då jag bara kör högsta 1000 mil per år. Jag menar andra ting som är för och nackdelar. |
|
|
Hej ! Kände samma sak när jag letade 530iA 04-06 ungefär. Hade dock turen att hitta ett exemplar i Trelleborg som kändes helrätt. Är otroligt tacksam då bilens historik är fulldokumenterad och endast två brukande ägare. Var ganska kräsen när jag letade men hittade rätt. Ett tips är att ringa på ALLA annonser som känns relevanta, speciellt de annonser där säljaren endast skrivit lite kort om bilen man kan bli positivt överraskad det blev jag ! Kan endast tipsa om E39 540 då min gode vän har en sådan -01:a. Underbar bil med gott om körglädje och dessutom OTROLIGT bränslesnål för att vara en V8:a tack vare Vanos. När vi åkte ner till Trelleborg för att hämta min bil, Varberg-Trelleborg. Han hade farthållaren på 130 och vi snittade 0.9. Lycka till i letandet ! |
|
|
Finns en tråd som tar upp skillnader med 530 & 540. De jag kommer ihåg var att många tycker 530 var bättre känsla i samt bättre vikt och balans, tack vara kuggstångsstyrning om jag minns rätt. 540 har en roligare motor med bättre klös och härligt ljud. Jag tror snarare att du får satsa på att hitta ett fint exemplar, sedan vilken motor av de 2 det är spelar mindre roll i det fallet, det är min åsikt iaf. Jag gillar karaktären i min kärra iaf, skön sång osv, ibland önskar man dock att den brummade lite mer :) |
|
|
Vad tror ni om denna. Jag har tagit kontakt med tipset som jag finns men hittade också denna Länk! |
|
|
Säger bara Michell o compani....... |
|
|
Jag har både en svart 540 Touring med automat och en kritvit 528 Touring med manuell. En 528 manuell är något piggare än en 530 automat eller ungefär lika, men 540 är betydligt mer kraft än båda. Dock dricker 540 även betydligt mycket mer bensin. Min 540 ligger i snitt på 1.25 som jag kör, med mycket trafikljus men inte inte i innerstaden. 528:an manuell ligger på 0.95. Med automat drar min kompis 528 ca 1.05. 530 har 7% mer motorvolym, men förbrukningen är nog densamma. Så det är ganska stor skillnad i bensinförbrukning, både pga V8 och automatlåda. 530 är en lättare bil med kuggstångsstyrning till skillnad från 540 som har snäcka. Vissa säger att det är stor skillnad, men jag tycker inte jag märker någon särskild skillnad - kanske pga att jag kör som folk :) 540 är ofta mer utrustade, t ex har min svart innertak och svart mjukläder som är utökat, så även handtagen på dörrsidor och mittkonsollen ör klädd i svart läder istället för plast. För min del väger inredningen tungt, det är viktigt att ha en ombonad kupé tycker jag. Oavsett vilken du tar kommer du att få en fin bil. Med en 540 har du kanske roligare, för den går himla bra. Jag tror 0-100 på 6.3 sek mot kring 8 för en 530. Men 530 går å andra sidan inte dåligt, den raka sexan är väldigt trevlig. Ljudet från sexan är stråt vassare än v8:an enligt mig. Om ägarna bytt olja och filter enligt intervallerna så ska det inte vara några problem med motorerna - v8:an går 50 000 utan problem om oljan sköts, och den raka sexan är nog inte så långt efter. Sexan är dock ökänd för att ha problem med vevhusventilationen. Vad du gör: varmkör aldrig en sexa på vintern innan du kör iväg. Värmen från motorn och kondens gör att ventilationen gärna fryser och så "poff" trycker den ut ett par liter motorolja ur vevhusventilationen. Kolla efter rost och slitna leder. Allt går ju att byta, men det kostar en slant. |
|
|
Jag har en 530 och en 540. Jag gillar 530:n. Jag älskar 540:n. Det är värt lite mer i bensinräkning. Vartenda öre. /Ola |
|
|
Har haft en manuell 530i -01 Touring med M-paket m.m. Har nu en 540i -97, också manuell. Skillnaden i förbrukning är inte så stor som man kan tro, var lite besviken på min 530i (i efterhand), för att den drog relativt mycket i förhållande till hur mycket roligare en 540 är. Handlar om max 1 dl på motorväg. Mer i stan givetvis men inte enormt mycket om båda bilar är manuella. Växellådan är en väldigt viktig faktor. Hade en 540iA -98 Touring med automat, och förbrukningen var 1-3 dl högre än min nuvarande manuella 540i. Delvis pga att min manuella är sedan, men till större del pga automatlådan. Mitt tips: satsa på en 540. Du ångrar dig inte! :) |
|
| Kan även tillägga att jag bytte bilar väldigt ofta innan jag skaffade min nuvarande 540i. Känns nu meningslöst när man har en såpass trevlig bil som trots allt inte kostar så mycket att underhålla och äga, och som faktiskt i mångt och mycket är lätt att mecka med själv. Har haft den i över 2 år och över 3000 mil och har bara bytt rena slitagedelar, rullat 20500 mil nu och är fortfarande en komfortabel och pigg bil utan några väsentliga maskinella ålderstecken. | |
|
Några exemplar som kanske är värda att titta på: Länk Länk Länk |
|
| Jag hittade en BMW 530iA touring i lördags. Avsaknad av navigator men all övrig utrustning. Det jag blev lite förundrad över var att skinnklädseln var tvåfärgad och såg absolut ny ut trots bilens 17 000 mil. Efter lite testkörning på söndagen tycks jag ha fått tag i ett bra exemplar där det enda jag har på minuskontot är ytterst lite obalans i bilen ( ej i ratten utan mer att det är en uns ruskning i bilen ) och så lyser halvljuset uruselt ( xenon ). | |
| Kul, får man fråga vad du gav för den? | |
|
Absolut. jag gav 58 000 för den. Ingen rost så långt mitt öga såg. Svensksåld och full servicebok. detta nu är något man kan rista i sten över. Nåja för en bil under 60 000 kändes det som ett kap. Farsan var med och provkörde och konstaterade efter 3 mil att min 01 var en bättre bil komfort och fartmässigt än hans v70-09 som kostar mer än det dubbla. Jag tar gärna emot tips vad bi-colour klädseln kan komma från. Är det en individuellt vald klädsel eller tror någon att den är utbytt? Jag fick den känslan då sätena ser ut som nya i den. Jag skall försöka lägga in utsustningslistan så småningom bara jag får en hint om hur man lättast hittar den. |
|
| Grattis! :-) Väldigt köpvärda familjebilar men det är väl bra om man följer tipsen för att undvika igensatt/frusen vevhusventilation under vintermånaderna (530 lider av denna svaghet, ej 540). | |
|
Skriv chassinumret (eller regnummer även om chassi är enklast) så kan jag eller någon annan ta upp listan direkt. Det är väldigt svårt att säga om det är Individual eller original med den här beskrivningen. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.