AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.180

Kanske det märkligaste tändningsfelet? E36 318 Ti Comp, Får hjärtinfarkt!

Hej!, ny här på forumet och ska göra mitt första inlägg, tack på förhand.

Bil:

Bmw E36 318 TI Compact, 140hk, med kamkedja, motormodell, m42/m44? b19, Årsmodell 1996 med immobilizer.

Problem:

Bilen har bara gnista på två stift, 1 och 3 ans cylinder. 2 och 4 ans cylinder ger inte ifrån sig någon gnista alls.

Åtgärder: (Endast Bmw originaldelar använda)

1.

Felet till att bilen stannat lokaliserades och den första åtgärden blev att byta tändmodul/kasseten som sitter på sidan av på denna modell, och detta efter att uteslutit tändstift och tändkablar. Dock utan resultat.

2.

Åtgärd två blev att byta både kam och vevaxelgivaren men det blev ingen skillnad.

3.

Utbyte av DME box som självfallet gifts ihop med ews:en men även detta utan resultat.

4.

Försökt kontrollera kablarna som skickar impulser mellan Dme och tändmodulen, mätt att det är sluten krets samt om det kommer ström i dem och samtliga ger utslag på voltmetern, med ungefärlig växling mellan 0,04-0,07 volt, identiskt på alla fyra.

Jag mätte dessutom tändmodulens + och den gav 12,20V och det när jag jordade med tändmodulens egen jordkabel.

5.

Kontrollerat att den nya tändmodulen var felfri, dettta genom att ta impulsgivarkabeln till 1ans tändstift och koppla ihop med 2ans tändstifts uttag i den 6 poliga kontakten till modulen, och då gav 2 ans utgång gnista.

Observera att jag använt samma tändkabel och tändstift till alla utgångar på tändmodulen genom att flytta den mellan de fyra olika utgångarna.

Men frågan är nu vad som är problemet eftersom felet kvarstår? Bilen har stått i snart två månader nu och den ska under inga som helst omständigheter skrotas då det är en mycket fin bil i övrigt.

Vänligen hjälp mig du som har några ideer. Då vore jag evigt tacksam. Kan ju bara tillägga att lokala bmwverkstaden inte har den blekaste aning om vad som kan vara fel.

M V H
Kan knack sensorn påverka ? nån som vet ?.
Vad har knacksensorn för funktion? Hur skulle den kunna påverka och framkalla ett sådant fel/problem som jag har?

Kamkedjeinställningen är även kontrollerad nu, och den var okej.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knacksensorn skickar signaler till styrelektroniken, när en eller flera cylindrar börjar "spika"/"knacka" (dvs. självantända bensin/luftblandningen pga för lågt oktantal för aktuell tändning, i kombination med hög värme/tryck i cylindern) och då regleras tändningen tills spikningarna slutar.
Tror inte att den har något med dina problem att göra!

Har du gjort en felkodsavläsning?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har detta fel bara kommit , eller har motorn gått dåligt eller svårstartad
Enligt ditt inlägg låter det som att felet trots allt ligger mellan tändmodelen och dme(inkl dme). Ditt test där du tar impulsen från dme cyl 1 till tändmodulen cyl 2 och får gnista bekräftar detta. Skaffa ett oscilloskop och mät impulserna från dme till tändmodulen, det ger en tydligare indikation på signalens utseende. Börja med att mäta direkt på dme också för att utesluta kabelfel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.