|
|
|
|---|---|
| Vad ligger en maskinellt fin 325:a i för pris? Om de nu är nån liten buckla eller lacksläpp och liknande kosmetiska fel, de skiter jag fullständigt i:) Men den ska gå som den ska och vara hellst i toppskick maskinellt! Vad ska man ge ungefär? Och miltalet är inte heller så noga, hellre en välskött långmilare! Skall ha den som 2:a bil och "bruksbusa". Alltså en bil som håller att köra som vanligt med och mycke bus! | |
| E30 325 börjar bli lite poppis och vad jag sett på begärda priser så har de stannat och till och med börjat stiga något i takt med att tidens tand minskat utbudet. För en 325 i bra skick får du nog räkna med mellan 25-40 med det skick du förväntar dig. Jag sålde min E30 318 is för några år sen för 24 tkr. Ägaren kan säkert få ut mer för den idag om han löpande fixar fel som tidens tand genererar. //E | |
| Var nyss och provade en e30 325:a med sportavgas och extraktor grenrör! riktigt skönt ljud iaf! Nu till saken, allt är i sin ordning, men motorn har tagit olja! oljan var på nedersta sträcket,oljelampan började blinka innan jag slog av den... är de normalt om m20b25 tar olja? Motorn är renoverad med nya kolvar,lager,packningar m.m! | |
| Före jag startade den så kollade jag oljan, då var den oxå på nedersta sträcket! Bilen hade stått hela dan så de var en riktig kallstart! Inget rassel eller tick även fast de var en kallstart! | |
| Happ då har man en busig 320 med 325 motor(m20b25). Hade glömt bort hur mycke körglädje man får av e30! Och vilket sinnesjukt motorljud! Sportavgassystem, sportluftfilter och schmiedmann extraktor grenrör! Har ingen aning, men ger extraktor grenröret några pållar eller är de bara ljudet? Alltså, gamla 12 v sexan låter sååå mycke råare än min 330 e46! | |
|
Ååååhhh! Nu saknar jag min 325 Touring! Jag har den iofs fortfarande men den behöver riktas efter en smäll och diffen är såld. Den hade ferritasystem, 3:an 5000 varv vilket ljud!!! :-) Älska e30! /Fredrik vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Det här Länk , en 325 med Hartge fälgar var min dröm för ca 20 år sedan. Nu är man sugen igen... :-) mvh/ Anders |
|
| Jahapp de var de roliga, biljäveln trycker ut vatten genom en tunn slang brevid locket på expansionskärlet...antar att de är övertrycksslangen? kul med topphaveri efter 1 dag..måste ju vara toppen eller packningen som farit om de trycker ut genom den slangen? | |
|
(Kanske en annan tråd?) Kontrollera först att locket är tätt. Läcker locket passerar kylarvätskan samma slang. Det skall till ett skapligt tryck innan övertrycksventilen öppnar. Hur mycket kylarvätska är det i expansionskärlet? mvh/ Anders |
|
| ja just nu vet jag inte, men de for inte ut så överdrivet mycke vätska...ska gå och kika och samtidigt fota oljestickan så får nån annan avgöra! Nu när jag tänker på de så kan de ju för fanimej kanske vara kylarlocket eftersom jag skulle öppna de lite snabbt men fick ej upp de...hade bråttom så öppnade de en annan gång! Iaf så var de lite problem att få upp locket, snurrade som bara utan att de öppnades! AKN du kan ha räddat mitt bmw liv:) | |
| Först och främst, hur vet man att locket är trasigt? vars kan jag lägga upp bilder så får ni se oljan? Men tycker den ser ganska normal ut ändå, vit eller grå är den inte nu iaf! Nivån på expansionskärlet var på under halva, alltså man ser inte rakt uppifrån utan måste kolla från sidan, då är de ungefär halva! KALL motor. Kanske man ger sig på en ordentlig luftning när vädret tillåter! Hur mycke glykol brukar de cirkus gå åt? Tips på hur jag ska lufta m20 mottages gärna! M52 har jag luftat förut, samma sätt eller nåt annat man ska tänka på? | |
|
Utgå från kall motor. Öppna locket på expansionkärlet för att utjämna trycket, sätt åter på locket. Starta motorn och låt den gå tills tempmätaren rört sig en aning, stäng av. Vänta 10 min, öppna sedan locket. Om det pyser ut lite luft bör det vara tätt. Öppna locket på expansionkärlet och lukta, det skall inte lukta avgaser. Om kylvätska kommer ut i oljan syns det med all tydlighet på stickan. Om så ser det ut som stickan doppats i Baileys. Luftning är enkelt. En luftskruv sitter på temostathuset. Lufta medan motorn värms upp (kupévärmen på max). mvh/ Anders |
|
| Akn Är säkerligen luft i systemet och för lite vätska, törs man starta utan att fylla nåt? | |
|
Börja med att fylla på tills nivån är mellan markeringarna. mvh/ Anders |
|
|
har stått för länge utan m-värmare i 24- grader:( startar ej, nå iallafall så är jag rätt säker att locket är trasigt, sist jag öppnade när den tryckt ut vatten så pös de ingenting |
|
|
-24C, burr! Hoppas det är korrekt vatten/glykolblandning. Men det är ni väl noga med där uppe? ;-) mvh/ Anders |
|
| jo de hoppas jag me:) om de är locket som läkt, visst kan de ha orsakat alla trasiga topp symptom? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.