AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.086

För höga avgasvärden på CO och HC

st
3
stingray69
528iA -98
Hej !

Besiktade min BMW 528ia -98 idag och fick följande värden på avgaserna. Maxvärden inom parantes. HC och CO var alldeles för höga.

CO 3,6(0,5)
CO 2500 0,1(0,3)
HC 200(100)
LAMDA 1,00(0,97-1,03)

Hade även ett oljeläckage vid oljefiltret, oljan kröp förbi o-ringen som sitter under locket till oljefiltret, så olja rann ut men det borde väl inte påverka avgasvärdena ???

Nån som har någon bra ide vad som kan var fel ???

Följande är nybytt i bilen:
Olja+filter
tändstift
vevhusventilation

mvh micke
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Helt rätt med service. Hög HC tar man bort med en flaska Motorflush från CRC. Häll det i motoroljan kör varm och byt oljan enl,beskrivn. jag hade 346 i HC på en 530-V8-E34. hällde i 2st sådan flaskor,körde som en tok för att bli av med etanolen som fanns i tanken (hade fått bilen då ALLA avgasvärden var kass) Bytta motoroljan besiktigade och HC: 7 . Vad gäller ditt co: kolla att microbrytaren på gas-spjällets axel slår om till tomgångsmotorn. Lättast att kolla om du rycker kabeln till tomgångsmotorn för att kolla att den jobbar.
Länk nr 2 är kontakten.
Länk nr 17 är tomgångsmotorn.
slår inte nr 2 om blir det taskiga värden då nr 17 inte jobbar.

Mvh Jonas B.
st
3
stingray69
528iA -98
Tack för ett snabbt och bra tips, kul att det finns folk som har koll på detaljer ! Ska testa tomgångsmotorn omgående.

Var dock och prövade besikta om idag och varmkörde den ordentligt innan, testade själv avgasvärdena på bilprovningen och allt var grönt så då gick man in och beställde en ombesiktning. Sen när besiktningsmannen gör sin koll ja då var alla värden (HC, CO, lambda) tokdåliga så det blir nog Mekonomens verkstad så får dom koppla upp sig mot bilen och felsöka!

/m
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Tror ärligt talat att du ska skippa CRC-mubojumbot..

Jag hade liknande problem med min förra 523:a -98, och bytte samma saker som du har bytt, vilket gav en liten förbättring. Körde också CRC skräpet, = 0 i förbättring.

jag skulle precis som i mitt fall, sikta på att se över om din katalysator är hel.
Slå på den under till, och hör om det skramlar. Årsmodell -98, precis som min, och antagligen har även din bil passerat 20-25K mil.

Obervera att katalysatorn måste inte skramla för att vara defekt.

Du kan följa min tråd som jag hade. Sök på "Hög HC trots ny katalysator"

/Johan
Det är väl keramiska katalysatorer som skramlar när de börjar bli slut? Är de helslut (helt rensade) låter de inget. Gäller det även metalliska?

Våra värden var åt samma håll som trådskaparens i somras, vi bytte katalysator och problemet var löst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.