AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.544

EWS Problem på en 95ans 540i

Gr
3
Grey
BMW 540ia
Halloj,
Tänkte höra om någon har ett bra knep på hur jag kan lösa mitt problem.

Bilen är en BMW 540i automat från -95 med EWS-II. Startmotorn går om man matar den med ström, men motorn tänder inte och soppapumpen går inte heller när man vrider på nyckeln därför har jag härlett det till att EWS (immobilizern) måste vara problemet.
Problemet fanns när jag köpte bilen, och det enda åverkan på någonting som jag kan se är att passagerardörrens låscylinder är trasig men alla låsen fungerar.
Jag har en digital display som visar vilken växel som är i, detta ändras iom att man byter växel och jag tycker att startspärren för detta inte borde vara något problem eftersom motorn inte startar även fast man tvångsmatar startmotorn med tändningen på.

Jag har bara en nyckel och i min värld spelar det ingen roll om immobilizern fungerar, jag är bara nöjd så länge jag får så lite strul som möjligt. Dessutom vill jag inte lägga ner massa pengar på bilen så om det går att lösa genom att koppla förbi EWSen är jag nöjd.

Jag har hittat en hel del lösningar att koppla förbi EWS-II och DME-boxen men dom verkar oseriösa och innan jag sätter avbitaren i härvan tänkte jag ändå se om någon har en skottsäker lösning.

Tack på förhand,
Jocke
Gr
3
Grey
BMW 540ia
Problemet kvarstår, och jag har bestämt mig för att ta delar istället, så frågan övergår egentligen till om Automaten som sitter på -95orna styrs av någon databox eller om dom är fristående?

// Jocke
EWSII är suverän startspärr och brukar vara omöjlig att koppla förbi på en av mina sålda 96års 540i/6 stoppade startspärren den från att bli stulen av troligtvis samma gäng som har stulen många M5 E34 i sthlm.

Jag har inte hört talas om några problem och inte heller märkt några (jag har ägt 6st 540i E34 tillverkade 1995). Startar din aldrig eller ibland? För på min även den sålda 540iAM-95 (dock tillverkad 18/11-94 = EWSI) så strulade den vid tre tillfällen men startade efter en viss tids väntan. Som sagt det låter märkligt om det skulle vara EWSII som bråkar.

Hör med Hasso om han har några tips. Flera nycklar att pröva med hade ju varit bra.

Mvh Stephan
Gr
3
Grey
BMW 540ia
Tyvärr så har jag bara en nyckel såklart, och att köpa en ny för 1750 hade kunnat varit värt om man hade kunnat kolla att min nyckel är paj, men det går tyvärr inte. Så det kan lika gärna vara något annat, och det gör det hela mycket jobbigare. Vill inte stoppa 1750 i sjön, å egentligen har jag väl användning för delarna eftersom jag har en 520 av samma årsmodell som skulle kunna behöva lite delar, och motorn går ju att stoppa i något roligt.
Det är därför jag undrar ifall någon vet om automaten går att använda utan databox, eller om man måste ha orginalsprutet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.