AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.395

Morrande AC

pe
14
petelars
318i Touring -02
Min AC "morrar" stundtals, men fungerar annars utan problem.
Stänger jag av ACn tystnar det. Dessutom går tomgångsvarvtalet ner till ca 700 rpm, är det normalt? Med AC påslagen ligger tomgången på ca 900 rpm.

Hur illa är det med AC och vad är normalt varvtal?
Ha
55
HasseP
BMW 318Is
Tjenis.

Jag har precis likadant ljud när kompressorn går på min 330 -02. Att varvtalet ändras är nog inget konstigt eftersom motorn belastas lite när magnetkopplingen drar men ljudet undrar man ju vart det kommer från... Det låter ju inte som lagerljud eller remljud heller...
Konstigt
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Det sitter en strypning på AC sstemet iform av en orrfice eller expansionsventil som kan ge konstiga ljud om den blir sliten/igensatt.

På bmw sitter de ju oftast expansionsventil ett block som siter på torpedväggen som rören går igenom, med en hatt på toppen.
Länk
så ser den ut
pe
14
petelars
318i Touring -02
Efter lite provkörning så beter sig ljudet:
- kommer och går
- varvtalsberoende
Jag skulle testat och be en AC firma fylla på med kylmedel. Hade liknande strul med AC till min V70 och efter en påfyllning och liten översyn var den som ny igen. Kostade mig ca 1800kr på en firma som heter Eozon.
pe
14
petelars
318i Touring -02
Får hoppas på att det räcker med att fylla på!

Någon som vet någon bra firma i Göteborg(Torslanda)?
ti
229
timur
520xd F10 -16
Mekonomen-verkstäder fyller på för ~1800kr också har jag för mig.
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Försviner de köldmedia så är det en läcka på systemet. Å ja ibland räcker det att tömma och fylla om systemet.
Men ljudet kan ju komma från olika komponenter. Felet låter väldigt likt ett liknande fel jag stött på på 3 st e46or och det har berott på exp ventilen. Men åk till en kunnig ac verkstad så löser dom snart de åt er.
Kolla på avantia.se där har du så du kan söka på ac service verkstäder.
Skulle inte rekomendera en vanlig bilfirma
Ha
55
HasseP
BMW 318Is
Tack för tipset m-b!

Vet du om "slang-tricket" dvs den gamla hederliga metoden att lyssna med en slang eller stetoskop funkar på ventilen?

För ljudet verkar inte komma från kompressorn så det kan mycket väl vara ventilen du nämner...
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Har aldrig testat det, möjligt att det kan fungera.
Men i ac systemet är det i stort sätt bara kompressorn och exp.ventilen som kan föra oljud.
Undantag finns alltid
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.