AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
10.135

F21 på väg!

Sida 1 av 2
3dr-versionen av nya 1-serien syns nu lätt maskerad. Mängder av motoralternativ med M135i xDrive på 320hk som starkaste val!
Länk:
Länk
116i 3dr påstås komma börja på ca 200 000 i sverige, kanske lägger man sig på
199 000 för denna 136hk-version som den billigaste modellen från BMW. Med tanke på ökad komfort, större utrymmen samt bättre kvalitetskänsla i inredningen blir den nog intressant för en del.
ser väldigt spännande ut men tror inte 116 blir så billig.. 3-dörrars versionen brukar ju kosta ca 10 000kr under 5-dörrars.. annars verkar ju en 135 riktigt spännande
Kommer 3-dörrars versionen verkligen att kallas för F21?
Kommer då den riktiga coupén kallas F22?
Länk

Länken ovan visar snygga renderings som visar F22, F23 som verkar bli namnen som du säger på 2-serie Coupé och Cabrio.

F26 heter nya X4 och F36 4-serie Gran Coupé samt F47 nya X2 (2 dr SUV- Sport Coupé)

1-serien får i och med de nya modellerna fler utrustningstillval för att understryka premiumnivån.

Vissa krafter inom BMW will att nya 1-serien/2-serien ska inom "M Performance" kunna erbjudas med 381hk/745Nm Dieselsexan med xDrive som standard. 0-100 på 4sekunder - 0,5liter/mil blandat skulle bli dess siffror, men det är nog inte spikat ännu om den kommer - 2-serien verkar dock mycker mer säker härvidlag.

Alla av ovanstående blir speciellt intressanta för den nya BMW-fabriken i Brasilien som det nu ser ut, men alla kommer inte att tillverkas där. Jag tror X2 kan ligga väl till bland andra.
Talade med en person som just försökte beställa en F21, men riserna är inte klara. Att få ner den till 200 000:- skulle innebära något enklare grundutrustning, jag kan inte riktigt se vad man skulle ta bort. I praktiken är det ju inte att pruta ner till 200 000:-, men få köper ju en naken bil i alla fall.

Det går tydligen att lägga en preliminär order, men tillverkning verkar inte komma igång förrän efter semesten, så tidigaste leverans i september om man inte lägger på ett extra kol i Leipzig.

Jag tror fortfarande att en 3dr F21 (även F20 5dr) med 381hk Dieseln xDrive är rätt trolig - vem skulle kunna tänka sig en sådan?
En 135i F21 är ju trevlig, men det är inte unikt nog för att lämna en mycket givande och relativt mycket billigt ägande av min 123d+.

Men en M150xd F21... eller F20 (småttingar lär komma nån gång) är riktig frestande. Jag skulle köpa den före en 1M iaf. Enda problemet är att jag lovat mig själv att inte lägga stora pengar på en bil igen. Men om det inte vore så skulle jag köpa den direkt. Unikt och otrolig användbar. Snål, björnstar, praktiskt, bekväm, diskret. Köra svärmor, barnen till dagis, handla på Ikea, dra kompisen båt, långkörning, bankörning, ecokörning, fyrhjulsdrifting på vintern. Men en bra förare klarar den av allt :)

Och M-sport kan bli riktig snygg (bild från länken ovan), så mycket bättre än en Evo8 med vinge ;) :
Länk
Fast å andra sidan gör min e81 ganska mycket av ovanstående, den ligger bara ungefär hundratio hästar efter och lär vara betydlig lättare utan x-drive, 2cyl, en turbo och en automatlåda till... nej, svårt det där. Men om jag inte ägde en bra bil och skulle handla bil skulle jag inte tveka länge.
Jag förstår dina resonemang, man kan ju alltid tänka på flera sätt. Det enda man kan lägga in i det hela är kanske ägandeperioden, dvs har man bilen riktigt länge så blir nybilspriset mindre avgörande även om det givetvis fortfarande spelar en roll.

Om nu en M150d xDrive kommer med sina 745Nm från låga varv i denna kompakta
4-hjulsdrivna bil (den väger ca 300kg mindre än 5-serien) närmar vi oss i praktiken en rallybil. Jag har bara talat med dem som kör och utprovar M550d xDrive och redan denna lär kännas extrem, även för de personer som samtidigt utprovar M5. Att sedan kunna köra på 0,5lit/mil blandat skulle göra den rätt unik. Kan man sedan låta bli att spöka ut den med en vanliga "extra kosmetiken" så ser den ut som den länk du visar, en sober, kompakt, praktisk premiumbil vilken är helt vardagsanpassad.

Ska se om jag kan lägga ett gott ord för idén - man lyssnar dock knappast på enskilda personer.
Ibland måste man ju kunna bygga en bil bara för att man kan. Sen kanske det visar sig inte vara så tokig ändå...
tror inte det kommer en 150d men visst vore det något
Vad jag kommer ihåg skulle (enligt högst informella BMW-uppgifter) en M150d xDrive få en tjänstevikt på ca 1515kg i 3-dörrarsversion och kanske 1535kg i
5-dörrarsversion. Den ökade belastningen på framaxeln skulle bli ca 122kg, dvs ca 8% av tjänstevikten (något mindre för 5-dörrarsversionen), alltså inte orimliga värden. Grundpriset har jag för mig skulle hamna strax över 400 000:-. i så fall inte heller det helt orimligt. Vet inte vad Audi har att erbjuda i denna kategori? Knappast något med 745Nm 0,5lit/milen blandat om jag inte helt misstar mig.

Ja - bilen låter rätt extrem, men inte orealistisk.

Redan i år kommer dock M135i xDrive. Fortfarande finns inga officiella effektsiffror, men de flesta verkar tro att det handlar om 1M Coupés 340hk. Senare kommer lite vidareutvecklade bensinsexor så dessa bli så småningom aktuella. Intresset för M135i xDrive lär dock redan vara stort så den ska bli kul att prova.
M135i lär väl få N55:an i 320hästar version. N54 ur 1M tror väl ingen på?

Hur som, jag tror att tjänstevikten måste vara 1615kg om man ser till vad 120d, respektive 520d och 535xd väger. Om den verkligen bara kostar lite över 400 så är det inte alls svårt, jag tänkte mer 500 papp, minst. Alltså min 123d med lite trevlig utrustning var nära inpå 400 listpris....
När det gäller vikten har du nog helt rätt, ca 1615kg för F20 (5-dr) och ca 1595 för F21 (3-dr) verkar mer realistiskt. De siffror jag nämnde gäller nog M135i xDrive. Trots detta lär prestanda bli extrema när det gäller acceleration och förbrukning. Priset däremot kan nog stämma ungefär för en "outrustad bil", som alla förstår så blir det, om nu bilen kommer, inte svårt att få upp den i 600 000:-.

Hur många skulle dock vara intresserade?
Länk mer spionbilder.denna gång i 5-dörrars utförande
M550d var ju trevlig. Blir riktig sugen på en M150d med minsta fälgar och utan typskylt...
glömde länken till 5:an: Länk
skulle det komma en m150d så är det bara att börja spara
Lite försmak av motorn i 150d om den nu kommer: Länk

En M150d xDrive (M=miljö?) skulle ju kunna motíveras med att det är en kompakt, smidig halvkombi dieselbil som bara drar kring halvlitern. Att det handlar om ett 4-hjulsdrivet monster att åka ifrån M5or med behöver man ju inte nämna.

Ja nog verkar det märkligt om BMW skulle avstå från en 150d, men man ska nog inte låna ut den till vilda 18-åringar, den skulle kräva en mycket god portion omdöme trots sitt stadiga beteende tack vare xDrive.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.