AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
643

BMW,n går på 5 cylindrar : (

za
64
zazzee
G21 330E xdrive
E87 118i
E46 316i
E61 525d xdrive
Hej !
min 528i E39,a har gått på 5 cylindrar vid ungefär 5 tillfällen under ca 8månader.
Dom gånger den har gått på 5 är när bilen har stått en längre tid (ca 2veckor)
Det känns konstigt att det är topplocket för det brukar ju vara mera frekvent då plus att man måste fylla på vatten... någon som har/vet något om detta problem !??

/tack på förhand Per

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jadu, det kan vara så många olika fel... Jag har iofs ingen erfarenhet av E39orna. Men det kan t.ex. vara bränslepumpen, bränslefiltret? Eller så kan det vara någon insprutare? Eller så kan det vara något tändningsfel?
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Ta in den på bmw och kolla felkoder. Låter som nått tändningsfel.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Nja, endast en bränslepump/filter, borde inte påverka endast enstaka cylindrar eller hur? Däremot 6st tändstift, 6st insprutare, och så naturligtvis motorstyrningen för just tändning och bränsleinsprutning.
Jag hade börjat med att kolla på tändstiften just när motorn gått illa en stund, borde synas avvikelse på något stift.
Tar ju en stund att demontera på E39...
När man vet vilken cylinder det gäller, byt tändspole inbördes, kolla om felet då flyttar sig, då vet du att det är en defekt spole.

FP
LjudFreak
ja hde så på min E28 528i, ja bytte tändstift så va dä klart sen, exakt samma fel hade ja,/Danne
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Det kan hända att du får överslag från tändkablen eller fördelaren, det hände min bil.

MVH
za
64
zazzee
G21 330E xdrive
E87 118i
E46 316i
E61 525d xdrive
Jag tackar för alla svar, jag har bytt tändstift och ska fortsätta mitt felsökande. Jag kan tillägga att det är när bilen är kall som den har gått på 5 cylindrar, nästan som ett topplocks problem men som sagt det har bara hänt ett fåtal gånger och jag behöver inte fylla på något vatten. Om den nu skulle trycka in vatten i en cylinder måste det vara väldigt lite men det som sagt har skett med så långa mellanrum..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.