|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så undrar jag vad servicekostnaderna ligger på efter de fria 3 åren eller 8000 milen. Ringde Bmw och frågade men fick inga vettiga svar eftersom de inte har några "fasta priser". Ska byta upp mig från en gammal Mondeo och vill inte att det " skenar iväg för mycket med driftkostnaderna. Åker 7 mil om dagen på landsväg, så jag antar att serviceintervallerna bör ligga runt 2500-3000 mil. Tacksam för svar!=) | |
|
Kanske inte excellent service, men i princip har de en poäng - du har ju behovsbaserad service, eller CBS, på F11:an, och därför kan de inte ge dig ett pris typ "stor service vid 6.500 mil". Men visst skall de kunna ge dig ordentliga prisuppgifter baserat på vissa antaganden. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Innebär CBS att det kan bli ett jävra rännande till verkstaden eftersom man inte gör Allt på en gång så att säga...? Kan det bli en gång i kvartalet för olja, filter, sen kupefilter, sen bromsvätska osv? //RX300-03 och framför allt: 323i e21! |
|
| benke: Ja. | |
| ...eller så byter du något förtidigt, något på dagen och något lite sent samtidigt. | |
Verdi |
Jag passade på att byta lite saker som skulle göras 600 mil senare nu när jag hade bilen inne på service i höstas. Var nån olja, nåt filter osv. Kommer inte ihåg så noga. Man går ju miste om några mil men samtidigt slipper man åka dit så ofta. Efter den stora servicen (~6000 kr) så stod det 3300 mil till nästa service. Då ska det tydligen bli billigare. |
|
Ex. på kostnader i Sthlmsområdet på aukt. verkstad för 525i E61: Byte microfilter (2 st ): 1250:- Oljebyte: 2050:- Bromsvätska: 1300:- Fordonskontroll: 1200:- |
|
|
FredrikNacka: var det hos någon BMW-åf du servade din bil eller hos någon annan "aukt"? Om det var hos en BMW-åf blir priserna jag betalat lite anmärkningsvärda (523i Touring i Sthlmsområdet): -Bromsvätska: 1776:- (Hos den BMW-åf där jag köpt bilen) -Oljebyte: 2176:- (Hos Mekonomen). Jag väljer att svara på ursprungsfrågan med en spekulation: det är vid varje tidpunkt dyrare att serva en E60 än en E39 och sannolikt kommer det att vara dyrare att serva F10 än E60, men i takt med att bilarna blir äldre och betalningsviljan sjunker, så sjunker också priserna, något. |
|
| Jepp, det var hos BMW Bilia Group Nacka. Några av prisuppgifterna är ett par år gamla, jag kikade på mina gamla fakturor. Men vad gäller ett genomfört byte av skivor och klossar fram i slutet av förra året så var BMW billigare (!) på detta jämfört med Mekonomen, även om det bara skiljde en hundring. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.