AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.065

Verktyg kamdrev efter byte topplockspackning

Enligt mekartipset Länk behöver man ett verktyg för att ställa kamdreven vid byte av topplockspackning på en M52. Är det samma och behövs det även vid samma arbete på en M50? Hur ser detta verktyg ut? Kamdreven har "ovala" hål vilket gör att man kan få det några mm förskjutet och är det det som gör att man måste ha verktyget? Även det drevet som är till kedjan för vevaxel-kamaxel har ovala hål dessutom är de större => större förskjutning. Justerar kedjesträckaren detta om man sätter fast det med spänn på motsatta sidan av kedjespännaren (hoppas ni förstår vad jag menar, lite svårt att förklara) Topplockspackningen är 0,3mm tjockare och toppen kommer att planas detsamma. Allt är givetvis uppmärkt men för att vara 100% ville jag fråga expertisen
Tack på förhand!!!!

BMW CS 3909/530iA+chip(BSR)
Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
På M50 och en del äldre motorvarianter så används ett verktyg för att fixera kamaxlarna vinkelrätt mot topplocket och det finns säkert liknande för nyare versioner. Sedan justeras kamkedjan genom att man vrider kamdreven i de ovala hål som finns i dem tills man får rätt läge. Testas genom att för hand snurra motorn några varv. När man vridit motorn tillbaka till Ö.D. igen kollar man så att man får på kamaxelfixeringsverktyget igen, då är det rätt. Annars får man justera igen. Det är ganska tighta toleranser på verktyget så man kan behöva justera kamdreven några gånger innan allt klaffar, men då är det också rätt. Så fungerar det på M50 i alla fall och det verkar som det ska fungera likadant på M52.
Jag fick låna verktyget kamaxelverktyget på min (icke auktoriserade) BMW-verkstad.

Lycka till!

/David
Davve: (eller nån annan) Hur är det med drevet som förbinder vevaxel - kamaxel???

BMW CS 3909/530iA+chip(BSR)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.