|
|
|
|---|---|
| När jag håller svensk motorvägsfart så infinner sig ett irriterande ganska tydligt vinande läte i kupen. Detta försvinner när jag släpper gasen eller jag gasar mer. Vad kan detta vara månne? | |
|
Är det nån skillnad om du byter växel ? |
|
|
Jag hade en 330 med lite vinande. Ljudet kom bak i bilen så jag gissade på att det kom från diffen bak. Men lite vinande bakifrån är mer eller mindre standard på lite äldre BMW verkar det som. Speciellt på lite motorstarkare har jag en erfarenhet av. Men så länge det håller sig på en låg nivå så är det nog ingen mekanisk fara. Prova att byta olja i den. Har du tur så blir det bättre då. Möjligen skulle det kunna komma från kardanen också? Men detta vinande finns även på många andra bakhjulsdrivna bilar, men det finns ju inte så många flera "standardbilar" än BMW med bakhjulsdrift numera! "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
| pimpen: tror inte det men ska kolla upp detta närmare | |
|
Med Loyden: Har du provat ? |
|
| har provat och det låter även på andra växlar men klart lägre..får för mig att jag får leva med detta | |
| Ska prova min när våren kommer | |
|
pimpen: Kolla din inkorg för PM! Mvh, Daniel |
|
|
daniiiiel: kolla din ! |
|
|
Hade samma problem med min m5a.. det kom efter dom hade bytt vindruta och lackat om fram stöten, dom måste satt nått fel vid luft vägen lr otät ruta..men de kom från 160 o uppåt, ibland lät det och ibland inte alls. |
|
|
Fast det är nog inte samma ljud. Jag hör ett vinande ljud från min också när jag åker på jämn gas, men så fort man släpper av eller gasar så försvinner det, tills man ligger på en jämn hastighet igen. Lite smått störande faktiskt. //Kim |
|
| SMÅTT?? Jag tycker det är RIKTIGT störande, men tror jag vet vad det är. Det kommer sannolikt från ett hål i en gummibälg och förekommer i en annan diskutionstråd. Jag kommer leta rätt på hålet och silvettejpa det och se om det blir bättre för jag vill inte lyssna på ett monotont blockflöjtsljud i bilen. | |
|
Okej, om det kommer framifrån så är det sannolikt en gummibälg till insuget som har brustit. Inte helt ovanligt på de sexcylindriga maskinerna. Men trodde inte det drabbade V8. På sexorna hamnar nämligen bälgen i en lite för "skarp" böj och med tiden torkar gummit och kan spricka, kanske likadant på åttorna då. Sprucken insugsbälg brukar också ge felmeddeland på luftblandningen, eftersom hålet hamnar efter luftmassemätaren. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
Med Loyden: Glöm inte att rapportera här om du löser det =) //Kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.