AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.448

problem vid motorbyte E39

Som rubriken lyder har jag ett problem efter att jag har bytt motor i min bmw e39 523i -96.

Köpte bilen med motorhaveri, av den anledningen att jag hade en motor från en e39 528i -96 liggandes. Har även motorstyrenheten till den motorn.

Efter att ha pratat med en BMW märkes-verkstad så förstod jag att det inte spelade nån roll om jag hade 528 boxen, eftersom det inte gick att skifta från bil till bil.

Undrar nu om det på något vis går att lämna in 523ans box på chipning/omprog. för att få den att lira med motorn?
om nån har prövat eller era tankar om det.
Eller om det går att köpa en Ny box och få den prog så det blir rätt.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Kanske att denna kan fungera.
Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Funkar prylarna han säljer så har nog de elektroniska stöldskydden spelat ut sin roll i skyddet mot vanliga pundare också, tidigare var det väl mest bara proffs som hade sådana här grejer. Men det var väl bara var en tidfråga.

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
528 motorn bör nog funka med bilens 523 originalbox. det krävs ju DME- EWS och nycklar som är ihopkodade för att få bilen att starta
Chassienummer måste var inkodat i bägge enheterna samt att de synkas och att nyckeln har rätt transponder.
Det går att koda om gamle enheter dvs byta chassienummer, men en del programvaror, BMW kan inte, bara nya enheter med km-0

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag har startat bilen med 523 boxen, gick bra och som den skulle i cirka 5min kanske. efter det börja den gå orent . och blev lite värre ju varmare den blev och längre den gick.
Så stängde av bilen, nu vill den inte starta alls.

Kan det Ev vara så att min okunnighet om bmw/bilar motorer gjort att jag sabba boxarna utav att jag starta med fel grejer?

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Antingen synca din andra box med EWS (en knapptryckning med INPA), går iaf om det är till lika motor/styrning.

eller lägga in 528 mappen i 523 boxen, samma sak - bara det är samma motorstyrningsversion så
fixar nån bmwkunning tuner det till dig.
Var lite det jag ville ha ut av inlägget, har funderat på det själv och måste ju gå att lägga in 528 prog.vara i 523 boxen, trorts chassinr o fanstyg.
Lurre1
Hej skicka ett mail till fekzen han kan nog fixa detta.

Länk

eller Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.