|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vi är en familj som nu kikar på att skaffa en 320d automat E90 lr E91. Kikar runt en del och har ett par frågor: 1. Vissa 320d benämns 320da, vad betyder a:et? 2. Efter att läst en del här på forumet så inser vi att det kan vara värt att lägga några xtra tusen på att köpa en -09 lr nyare (facelilftad). Läste nånstans på nätet som vad som ändrades iom -09orna och då stod det att navin/iDRive-systemet var andra generationen medan -08 och tidigare har 1a generationens system. Nån som vet mer om detta och kanske vad det konkret innebär för en förare? /K | |
|
1. Det finns ingen "320da", men en del skriver så för att förtydliga att det är en bil med automatlåda. Modellen heter officiellt 320d oavsett växellåda. 2. Det finns mycket mer än två generationer Idrive, den första satt i 7-serie E65 2001 och var en rätt rörig historia. Systemet fick mycket riktigt en uppdatering i samband med facelift, om jag minns rätt var det ett nytt gränssnitt med hårddiskbaserad navigation och Idrive-reglage (Ratten mellan sätena) med snabbknappar för exempelvis navigation och så vidare. Den version av Idrive som finns på en E90 innan facelift fungerar alldeles utmärkt att använda, men den nyare versionen är förstås lite smidigare! //Bjersér |
|
|
En grej är att whiplashskydd kom med faceliften och lite ergonomiska förändringar interiört Större backspeglar LED i bakljusen och sidoblinkers Snålare men starkare motorer |
|
|
Precis som Bjerser säger så var de stora förändringarna på iDriven att navigationen blev hårddiskbaserad (hårddisken går även att lagra musik på), reglaget fick genvägsknappar och gränssnittet fick sig ett allmänt uppryck. Det nya systemet är lättare att hitta runt i (tycker jag) och är snyggare rent grafiskt. Jag gillar att det går att lägga över musik i bilen, det fungerar väldigt smidigt. Att navigationen är hårddiskbaserad borde göra den något snabbare än en dvd-baserad men jag har inte använt den äldre iDriven tillräckligt för att säga om det spelar någon praktisk roll. |
|
|
Den snålare motorn i 320d (177hk) med start-stopp kom redan hösten 2007 som årsmodell -08. Den nya looken kom däremot först ett år senare, inklusive den hårddiskbaserade navigationen. |
|
|
En följdfråga: är det både business och prof. som är hårddiskbaserad? |
|
|
Du har inte möjligheten att lägga in musik på hårddisken i business, men jag tror att kartorna lagras i bilen snarare än på en DVD. Business sägs ha mindre kartor inlagda också, alltså färre länder. Men jag är ute på lite djupt vatten, för jag har inte stenkoll på Navi Business på LCIn. Dealbreakern för mig på Business var skärmens storlek och att du inte kan köra någon riktig split screen på Business. |
|
| Tackar för svaren! Då har vi mer kött på benen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.