AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.021

Köpråd BMW 530 -06 med 12700mil på mätaren

Sida 1 av 2
Halloj alla,

Sambon och jag sitter nu och våndas när vi nu ska få tillökning i familjen. Vi äger idag en BMW 325 Touring -07 med 5200mil som vi varit barnsligt nöjda med såhär långt, men som vi nu känner blir lite för liten när vi ska nu få en bebis till som vi ska få plats med.

Dock är vi inte speciellt intresserade utav att lämna BMW, utan vi är nu sugna på att satsa på en BMW 5 serie touring istället.

Dock verkar inte våran budget på runt 170-180k tillåta nån vettig diesel och vi har varit mer än nöjda med 2,5l sexan i 325an, men mycket vill ju givetvis ha mera och vi är nu lite fundersamma kring denna bil:Länk.

Farsan har en BMW 530 Touring -05 med comfortstolar etc som han varit väldigt nöjd med och en bil som också har imponerat på oss. Vad tycker ni om bilen i annonsen? Utrustningen och skicket är väldigt lockande, medans vi är osäkra kring priset och att en bil gått såpass långt.

Är det nåt att oroa sig för? Vad säger ni om priset?Milen?

Alla tips är välkomna!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag skulle vara försiktig med att handla av den firman.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Stockholms bilbutik Handelsbolag finns inte mer.
Ägaren har istället startat Stockholms Bilbutik Södra, som tydligen ska syssla med Bygg- El- och VVS!??
erm...låter ju rätt intressant. Låter den där bilen passera och tittar istället på nåt annat.

Är det nåt man ska ha i åtanke när man köper 5 serie? Utrustningsmässigt etc etc.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Klart du kan köpa diesel för de pengarna å ändå få en fin bil. Häggenäs i Skåne brukar vara bra:
Länk!

En glidare (525i)? Länk!

Eller en faceliftad diesel med en... intressant inredning:
Länk!

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kenneth - kolla Begagnatguiden, där du under E60 hittar en hel del specifikt för E61:an.

Vad som kan vara värt att tänka på var att faceliften, eller LCI på BMW-språk, var rätt så omfattande på 5-serien och dessa bilar betingar ett klart högre pris. Så vill du ha en mkt bra bil till klart lägre pris så kan en välutrustad -06:a vara ett riktigt bra köp.

----
BMW CS #6212
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Köpte en 530D Touring 2006, manuell för en vecka sen, med standardstolar och i övrigt bra utrustad. Läste på ordentligt på begagnatguiden och bad dem kolla över de punkterna innan och de fick byta bl.a. bakrutetorkaraxel och knappen till shoppingluckan. Dessutom fick jag extra garanti på nivåregleringen.

ToR Linköping - Stockholm idag på kvarts tank, hastighetsbegränsning + 10 ungefär och en del stadstrafik.

Senaste tankningen sa 0,66 l/mil.

Har haft en Merca ett tag, men BMW är den enda riktiga bilen i mitt tycke.

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Den har förresten gått över 14 000 mil, med en riktig ägare...

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Den har förresten gått över 14 000 mil, med en riktig ägare...

Tackar för alla tipsen! Vågar man köpa en 5 serie med en +14k mil på mätaren? Har aldrih ägt en nyare bil med sådana mil. Är ju verkligen lockande priser...
He
198
HenrikJ
320da -11
Utan tvekan. Min 523i Touring -08 har gått drygt 17' och känns fortfarande som ny. Helt problemfri förutom vanlig service.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Min förra 530D 2002 rullade 32K innan jag sålde den, underhåll och byte av del grejer på vägen, turbo efter 26K men i stort sett en billig bil, hade gått 18 när jag köpte den.

Köp en med få ägare, helst bara en, med full service och ha en bra relation med BMW verkstan, Jag brukar muta dem med en tårta lite då och då... :-)

Måste ju säga att det känns lite som en ny värld öppnar sig nu. Nu kan man ju få lite mera fullsmetade vagnar istället. Tittade stenhårt innan på milena men det är ju som ni säger viktigare med få ägare, full service.

Stor skillnad mellan 525 d och 530 d?
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har faktiskt aldrig kört en 525a, men det är väl i princip samma motor, trimmad med BSR blir det samma slutresultat på 525 o 530.

Jag har valt bort automat, enligt min mening håller de inte lika länge eller risken är större med dem i alla fall.

Men det blir säkert motsagt av andra kunniga här.

hmm, vad tror ni om denna då?Länk!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
kanonbra familjebil, jag skulle sakna den 6-cylindriga motorn, men det är ju en smaksak.

Bara för att ha ett lite hum inför en förhandling:

Länk
Länk
Länk

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kenneth - en typisk tjänstebil; har två paket; Advantage och Comfort - that's it. Säkert en mkt bra bil.

Om du köper en så pass ny bil så kanske en tur till en BMW ÅF kan vara värt mödan - lite dyrare men oftast ett bättre (säkrare) köp.

----
BMW CS #6212
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
En så där ny bil kan jag inte tycka att man behöver betala extra för att köpa hos BMW ÅF. Chansen att något går sönder, som de dessutom går med på att betala, är rätt liten. Bilarna är BMW är vanligen inte ett dugg mer välskötta, det är samma tjänstebilsförare som haft dem.

-------
//Lövet
Hmm...Är ju lite surt utrustningsmässigt måste jag säga. Känner väl dock att 530 d har ju rätt maffig skatt:S
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vad är det du saknar utrustningsmässigt då? 520d är nästan alltid minde utrustad än 525d och 530d.

-------
//Lövet
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Kör du mycket så räknar du hem skatten, min kostar drygt 5000 per år.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.