|
|
|
|---|---|
|
Bytt bromsskivor 3 gånger hos aukt verkstad. 2009-09-17 160375 Km f+bak 2010-09-15 178128 Km f+bak 2010-09-27 179150 km f+bak 2010-10-15 180252 Km / Bytt stag och annat i framvagnen Så idag blir det 4:e gången BMW byter skivor runt om. Förklaringen jag fick var att skivorna produceras utan få "ligga" till sig så spänningar etc försvinner. Dvs de svarvas direkt efter gjutningen. Ingen skugga över BMW - det ingår i garantin på jobb o material. Någon som har kommentar till detta? M3/// Mullret | |
| Det kan mycket väl vara så det fungerar. Har varit med om att Brembo-skivor efter ett tag slagit sig lite när man bromsat upp skivorna i temperaturer som släppt på restspänningar. Efter några hundra mil har de därefter slitit in sig och blivit plana igen. Kanske en kostnadsfråga, men anlöpning, glödgning med rätt hålltider o.s.v. borde kunna göra ämnena mer spänningsneutrala före svarvning. Biltema-skivor brukar vara riktigt bra i detta avseende faktiskt. | |
|
Bilen som ny igen. Nya bromsskivor blev det. Kostade 0:- Heder åt BMW som byter 3 ggr utan knot, dessutom gratis. Jag var tydligen en av få som haft problem. M3/// Mullret |
|
|
Låter nästan som att du har kärvande bromsok... Känn på navet av bromsskivan när du kört en bit utan att ha använt bromsarna så mycket - om de är varma är det nog anliggande belägg som är problemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lite mer än 100 mil tycker man ju att bromsskivor ska hålla... Tror också på något annat än skivorna. | |
|
Jag har bytt en gång bak vid 10.000 mil, fram var bytt en gång innan jag köpte den och ska strax bytas för andra gången nu vid 14.000 mil. Så de har hållt länge för min del. Då kör jag rätt hårt också. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett känt fenomen med för korta lagringstider mellan gjutning och svarvning av bromsskivor. Detta kommer då och då i intervaller genom åren. Ford på 70-80talet var hårt drabbad av detta fenomen också sedan hör man talas om detta som sagt. Gäller ju att köra in skivorna också, inte bara ge sig ut och bromsa som en besatt för då blir dom rökta kanska snart. Och aldrig hålla bromsen nedtryckt efter en hård inbromsning före ett trafikljus, då leds värmen bort ojämnt och de slår sig. Bosse Bildoktor hade upp detta i nått gammalt program också minns jag. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.