AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.749

Kupefläkten startar larmet?

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Mitt larm har börjat spöka, ibland, och det enda som jag kan komma på som inverkar och stämmer tidsmässigt är att när kupéfläkten, dvs den som hör ihop med motorvärmaren, går igång så känner larmet av det på nåt vis och börjar tjuta.

Det händer inte varje natt som tur är men det har hänt 3 gånger nu på lite över en månad.

Nån som känner igen sig?

Nåt man kan fixa/laga/byta eller är det bara att leva med alt att man inte larmar på bilen?

Niklas

Fransosen
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Detta problem blev jag varnad för av en kompis. Jag har än så länga klarat mig från problemet...

Lösningen är deaktivera inre larmsensorn genom att aktivera "båtläget". Kolla instruktionsboken för exakt instruktion men jag vill minnas att det var:
Larma på som vanligt plus ett till längre larmtryck tills du får ett längre kvitteringsblink på larmdioden.

/G
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
aha, du menar så att man kopplar bort nivåsensorn....

OK, ett tips som ska prövas.

Niklas

Fransosen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att placera fläkten på ett annat ställe och se till att den står stabilt och inte orsakar några vibrationer i t ex sladden samt att luftflödet från fläkten inte sätter saker i rörelse (t ex papper som ligger löst i bilen) som i sin tur kan utlösa larmet.

Det kan räcka att du flyttar den några cm i sidled...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ms
8
mspace68
330ia -01
Har samma problem, får pröva det här tipset.

mspace
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
@ Johan. Den sitter fast monterad av BMW själva, under handskfacket liksom, sladden ligger under gummimattan och jag har inga papper i bilen. Men ska tänka på att inte ha lösa föremål liggandes i bilen, om inte annat för att det är trevligare så :-)

Prövar med att deaktivera nivåsensorn och hoppas på en god natts sömn...

Niklas

Fransosen
Nivåsensorn är ju en enhet som sitter ute i skuffen (på vissa modeller under huven), och som känner av nivåförändringar precis som namnet antyder, t.ex när bilen lyfts upp osv. Eller gungar till ordentligt på en färja.
Volymsensorn inne i kupén kan möjligen vara boven i det aktuella fallet, och isf pga den plötsliga temperaturändringen när en kall kupé plötsligt får strömmande varm luft ut från kupévärmaren. Kopplas också bort tillfälligt på samma vis, dvs det är nog den som avses i texten ovan.
Funktionen används normalt för att koppla bort sensorn om man lämnar t.ex hund eller barn tillfälligt i bilen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.