AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.508

Trasig tempgivare?

to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Söker kloka råd som vanligt... Har problem med min elfläkt/kondensorfläkt som inte vill starta. Har byglat i kontakten och fått högfarten att starta men ej lågfart, det klickar bara i relät. Testade igår att växla kontakterna för att "lura" igång högfartsfläkt på lågtempnivå under tomgångskörning. Den gick INTE igång trots att tempen var mellan 1/2 & 3/4. Är tempgivaren på kylaren som styr detta trasig?????
Tacksam för hjälp!

Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej.

Lågfarten på fläkten går parallellt med AC-kompressorn, dvs när denna jobbar (av /på)gör fläkten detsamma, den styrs inte av någon termostat på lågfarten. Denna länken (schema 6454.0) visar hur det är kopplat : Länk

Hoppas Du lyckas med ditt knep.

MVH Stefan

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Stefan, en liten fråga, jag förstår inte riktigt hur du får fram på detta schema att inte lågfarten styrs av tempen? Enligt schemat för 518i och 520i så tolkar jag det så att lågfartsrelät sluts av antingen tempgivaren (dual temperature switch) eller motorelektroniken... Gör motorelektroniken i sin tur att fläkten startar samtidigt som ac-kompressorn då eller?
Själv har jag diesel och vad jag kan se där så sluts lågfarten av dieselelektroniken enbart...

Jag har dock läst andra inlägg som säger precis det du säger, men jag får inte ut det av elschemat bara...

Always Diesel
to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
OK "Otto"/Stefan. Jag är vilse... Byglar jag i tempgivarkontakten får jag igång högfarts-fläkt, men inte låg, det klickar bara i relät trots AC på, men motor av. Ska motorn vara på kanske..
När jag kör bilen med AC på snurrar inte elfläkten alls, varken låg el. hög fart, är det fläktmotståndet som är defekt då? eller tryckvaktkontakt eller säkring eller tempgivare på kylare? Jag blir galen!!!
Vart ska jag börja???

Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
ronte & tobbe:
Jag har inte satt mig in i exakt detalj hur fläkten styrs, det kan vara möjligt att även lågfarten går på via en tempgivare. På min fläkt var motståndet avbränt, då startade fläkten någon enstaka gång (på högfart) då tempmätarn stod strax över mittstrecket och det var väldigt varmt ute. Denna start kom väl via tempgivaren eller tryckvakten (AC påkopplad). Sedan Jag bytt motståndet går nu fläkten // med AC kompressorn och systemet har heller inte blivit så varmt att den gått över i högfart.
Jag vet att det är mycket vanligt att detta motstånd går sönder, se denna länk från USA:
Länk
Den beskriver hur man byter det även om det är en annan karossmodell så är fläkten samma.
tobbe: Om din AC fungerar som den skall (dvs kyler bra och kompressorn jobbar till & från) så är det inget fel i tryckvakten eller säkring #25 (30A), jag är 99% säker på att motståndet är avbränt.

MVH Stefan

to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Man tackar!!! Ska ta tag i byte av motstånd, för AC:n kyler på bra och verkar schysst. Men borde jag inte byta tempgivaren också? Jag menar borde inte högfartsläget på fläkten starta under drift när tempen klättrar en bit över kl 12 på mätarn, den startar när jag tar loss kontakten och byglar... Såvitt jag kan förstå av schemat så är inte högfarten kopplad genom fläktmotståndet?!
Återigen tack för hjälpen
MVH
Tobbe

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Kondensorfläkten styrs av gastrycket på ac:n som är en indirekt indikation på hur kylmediet kyls av respektive
belastas. Är inte säker men det finns en givare som brukar sitta på torkfiltret som bl a ser till att inte
starta kompressorn om det är för dåligt med kylmedia i
för att undvika skador.

Är du säker på att det är fel på den? Den skall bara
sätta igång om det behövs och den brukar gå av och på.

Kan säkert skilja på en del modeller.
Annars får du ta dig till en acfirma som kan mäta ut
hur ac:n jobbar och hur trycket ser ut. Enkelt att kolla.
to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Jag har glömt att nämna att AC är nyrepad så tryck & dyl. borde vara ok. Har studerat fläkten med AC:n på åtskilliga gånger och har ej sett några lågfarts- vingslag, inte ens när jag byglar i tempgivarkontakten på kylaren som ju rimligtvis borde ha inflytande över hur fläkten ska jobba (annars vore den väl helt onödig). Jag kan, som jag tidigare skrivit, bygla igång högfartsläge på fläkten men den vägrar starta när den är kopplad i tempgivaren och tempen provoceras upp en bit. Därför tror jag på motståndet är paj som Stefan skriver + att tempgivarn på kylaren också är paj
Kom med fler inlägg!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.