|
|
|
|---|---|
|
Hej, Igår var jag och tittade på en 320 e36. Den var mycket fin. Set som fick mig att fundera var dock oljan. På insidan av locket var det en tunn beläggning av starkt gulfärgad olja och även lite i öppningen. Det var inte någon tjock smet och stickan såg normal ut. Är det här ett problem eller vad kan det bero på? | |
|
Om topplockspackningen är trasig brukar / kan det resultera i en grå mjölkliknande oljesmet och hög förbrukning av kylarvätska. När ojan är ny är den till färgen rätt lik olivolja om än något tjockare konsistens. //E |
|
|
Topplockspackning brukar göra att det ryker ganska ordentligt, iaf de 2 gånger jag haft en trasig sådan bolmade det ganska friskt ur avgasröret. Det bubblar i kylaren under gång. Med kall bil, skruva av locket till kylaren och se om det bubblar när du startar den. Gör det det, då läcker det kylarvatten in i motorn och är troligtvis topplockspackningen. Som du beskrev det var det bara lite gul sörja på oljelocket. Har jag alltid haft på alla Bmw:ar på vintern. Tror det är kondensvatten som med tiden samlas, iaf om man kör många korta sträckor. Är nu inne på min 6:e Bmw och det har alltid varit så, inget att oroa sig för. Frugan har alltid sådant medan min nuvarande får det om jag kör många kortare sträckor, säg under 4 mil hela tiden. |
|
| Ehh...kanske skulle tillägga att det är frugans bil som har det ;-) en 320 e91. En editfunktion skulle inte vara dum! | |
| Det är alltid grädde på oljelocket och insidan av ventilkåpan på en BMW på vintern. Om det inte är riktigt kallt för då är det is ;) Låt bilen stå på tomgång en kvart, tjugo minuter och grädden torkar bort. | |
|
Körs bilen mycket korta sträckor kanske? Brukar bli "grädde" vid locket när bilen körs korta sträckor och motorn/oljan aldrig blir riktigt varm så att kondensen i den försvinner. Torka bort och varmkör bilen så att oljan blir ordentligt varm ett par gånger så är problemet löst.. |
|
| hujj vad är de med bmw och trasiga toppar:(? Köpte min 3:e m20b25 för 2 dar sen och mest troligt är de topphaveri på den:( visade absolut inga symptom när jag provkörde den, och igår började tempmätaren svajja och den tryckte även ut vatten genom en smal slang(övertrycksslang)? Ändå när jag provkörde den så var jag på en hyffsat lång tur och körde enbart för att kolla att allt var bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.