AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.136

Bmw 525i e61 191 eller 218 hk?

Hej jag är påväg att köpa en Bmw 525i e61, och då läser jag att en del 05:or o vidare har högre hk och lägre bränsleförbrukning. Är det värt att köpa med tanke på oftast högre pris?

Tacksam för svar

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Billigare skatt får du med den nya motorn däremot försäkringen kan bli högre. Men sen beror det på hur mycket dyrare det blir men den nya motor, är det nån tusenlapp så köper man med den nya motorn. Har för mig att den nya motorn upplevs hackig.

MvH Bmw 4-ever
Fe
27
Feel_the_effect
E61 535d LCI M-Sport -08
Hej, hade en 325a e46a med M54 motorn, d.v.s 192hk samt en 525 e60 med n52 d.v.s 218 hk. Svårt att jämföra prestanda då bilarna är olika tunga, men tyckte nog M54 hade en bättre gång helt klart. Förutom problemen med frusen V.V tror jag den motorn är mer skottsäker än N52 som verkar ha en hel del problem med tickande/knackade som uppstår vid kortare körningar. Dessa upplevde jag själv för jämnan, min drog även en hel del olja. Men jag kanske hade otur med mitt exemplar.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... den stora skillnaden för mig när jag gick från 192:an till 218-varianten var att den var tunnare på låga varv men betydligt gladare att varva upp och hade dessutom ett riktigt härligt ljud väl uppe i de regionerna :o)

218-varianten var också lättare att köra snål när den fick gå på konstant varv, typ landsväg/motorväg än vad den gamla gjorde.

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.