|
|
|
|---|---|
|
Av erfarenhet vet jag att 16" dubbade vinterdäck måste vara RFT om man skall ha trygga köregenskaper. Hakka 7 icke RFT var hemska på min 118d medan RFT av samma märke funkar felfritt. Har inga sommarhjul alls till min bil och funderade på ifall man kan ha vanliga däck på sommaren ifall man går upp i fälgdimension för att däcken skall vara tillräckligt styva? Någon här som kör med 18-19" med icke RFT? Funkar det bra? ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- | |
|
Magnus, jag har lite svårt att tolka din fråga... menar du att du vill ha icke-RFT med starkare däckssidor för att s.a.s. "simulera" RFT-däcket egenskaper? Få din andra fråga - jag har haft både icke RFT och RFT på mina 19" (172M) och den bristande stötdämpningen med RFT-däcken är klart kännbar... Annars har RFT-däcken utvecklats enormt de senaste åren; de rullar fint och är tysta. Men de gillar inte "hårda tag", och det är lättare att få dem att skrika i kurvorna gentemot icke-RFT. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Du förstod precis rätt... jag vill "simulera" RFT däck med vanliga. Har du testat detta på en 1-serie eller 5-serie? Ettan är vansinnigt känslig på RFT eller inte på vinterhjul medan exempelvis 3-serie E90 inte alls är i närheten av att vara lika kinkig. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Hej Narvselius ! Mina RFT 245x45x17 Googyear NCT5 har till denna säsong gjort sitt. Är m.a.o i begrepp att köpa nya. Jag har tittat på Michelin Pilot Sport3, icke RFT, och varit övertygad om att jag skall köpa dem, men du skriver att RFT däcken har utvecklats. Skulle du köpa RFT, ex nya Goodyear alt Bridgestone 050, om du var i samma sits som jag. Börjar nämligen "vela" om jag skall köpa icke RFT, på de nya däcken till sommaren. Jag ser fördelarna med RFT. Sommaren som gick, så fick jag punka 2 ggr samma månad, varav en gång när jag var på väg söderut. Fick då övernattning i Löddeköping, betald av BMW. NN/ |
|
|
Recept för icke-rft däck som är bekvämare, som dribblar mindre och som har bra styrkänsla: - Ett vasst styrande sportdäck. Michelin PS2 är bra, PS3 är inte alls lika bra! Ska det vara nytt och minst lika vasst som PS2, då ska det vara SuperSport. AMS har ett gratis test på sommarsportdäck Länk , testat på en 135i och med betygsättning för styrprecision. Bridgestone re050a RFT däcken var inte ens bäst (och dem har varit bland de bästa RFT hittills). - XL version: extra load: ger lite styvare stomme, flesta sportdäck är XL redan. - Spårning: se till att bilen har så mycket spår (engelska: toe) och negativ camber som tillåts inom BMW:s spec för hjulvinklarna, både fram och bak, det hjälper också. Våra bilar har tendens att tappa lite toe särskilt bak. Alltså, däckvalet är helt avgörande. 18" passar de flesta bäst, utseendemässigt och när det är dags att sälja. Själv föredrar jag lättare, mer förlåtande 17" som i ren och skär styrprecision är liite mindre än 18". Men däckvalet avgör faktiskt mer - har nu min 5e sats sommardäck på sommarfälgarna så man har en viss erfarenhet med bilen, den är känslig för däckvalet helt enkelt! PS: på engelska forumet är de helt lyriska för Goodyear Asymmetric 2, och de brukar ha stora krav både på komfort och väghållning. Assymetric 1 som jag haft på min var iaf bland de bättre utan tvekan. |
|
|
Om jag har förstått det hela rätt, så har PS3 bättre våtgrepp är PS2. Och jag tycker denna egenskap går först. Mindre marginal när vägarna här i Sverige ser ut som de gör. NN/ |
|
| Det har du förstått rätt. Nu pratade jag endast styrprecision. Andra egenskaper får du ju väga in själv, PS3 är ett däck som passar fler människor och fler bilar, men har också blivit mjukare både bokstavligt och i andemening på grund av det. | |
|
Som jag har fattat det utav testerna så har PS3 suverän komfort+tysta och bra övriga egenskaper. Funderar att inhandla sådana till sommarn då min rft däck är rätt slitna. |
|
|
Har en kompis med en E91 2l diesel och han bytte från original 16" rft till bredare 18" Michelin PS3 däck och lätta OZ Alleggerita fälgar som sammanlagt kapade 26kg(!) från hjulvikten (PS3 är väldigt lätta däck också). Bilen blev mycket bekvämare och samtidigt mycket roligare att ratta. Nej, INGET fel på PS3, jättebradäck, bara inte lika "sportiga" som PS2 var kända för i bl.a. just styrkänsla, men därmed också bättre på komfortplan och slitage mm. |
|
|
Jag håller med OneHp Jag har 225/45-17 PS 3 på min Bmw 635 jätte bra däck MEN ,hade hoppats på större (sportigare) skillnad mot de Michelin Premacy HP jag bytte bort. Det är svårt att både ha och äta kakan. Bra styrrespons kostar, man betalar med hårdare gång och mer spårkänslighet. (mina erfarenheter) 26 Kg ! på värsta stället på hela bilen, fy f_n |
|
|
För att återgå till ämnet... har någon bytt till icke RFT sommardäck på en ettserie med gott resultat? ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Magnus M: Svar ja. Vi monterade Bridgestone Turanza ER300 på original 17" fälgar som medföljer M-sportpaket och bilen rullar nu avsevärt tystare, spårar mindre och är nte lika slingrig på vägen som med de fabriksmonterade Pirelli Euforia RFT däcken. | |
| Magnus: ja, nej, ja, ja :) Se tidigare inlägg om framgångsreceptet grundat på egen erfarenhet, och bekräftad av andra. Dock hade jag M-sport upphängning och numera KW v2 coilovers. | |
|
Eastwood - om du kör 17" hade jag valt RFT däck utan att tveka! Hade det gällt 19" hade RFT aldrig kommit på tal. ---- BMW CS #6212 |
|
| Böt från pirelli euforia rft till pirelli P7 XL (17") - blev mer komfortabel och tystare, och känns fortfarande sportig och kvick i reaktionerna, dock inte med samma extrema gocartkänsla i rondellerna som med rft. Tjänade drygt 10 kg i vikt. | |
|
Har beställt Dotz Roadster HG Länk 8*18" ET40 med 225/40-18" icke RFT däck. Men ännu har vi över en meter snö... ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.