|
|
|
|---|---|
|
I en kurva måste framhjulen rotera med högre fart än motsvarande bakhjul. Dessutom måste det genomsnittliga varvtalet för de bägge framhjulen vara större än det genomsnittliga varvtalet för bakhjulen. Om den främre differentialen har lika utväxling som den bakre måste den främre kardanaxeln rotera fortare än den bakre då man svänger. I xDrive är alltid den bakre kardanaxeln inkopplad medans den främre kopplas in via en koppling. Hur ser då varvtalen ut i denna koppling? Låter man ingående axel till kopplingen ha högre varvtal än varvtalet för bakre kardan för att tillgodose rätt varvtal för de främre hjulen i kurvor? Då har man å andra sidan alltid en slirning i kopplingen då man kör rakt fram eftersom framhjulet då inte skall röra sig fortare än bakhjulen. Är det så det fungerar? Mvh Näckrosen I rather go ponding | |
|
Jag är inte riktigt säker att jag förstår... Hastighetsskillnad mellan ytter-/innerhjul är lätt att förstå eftersom det blir olika radie på kurvan för inner-/ytterhjul. Det tar ju alltid differentialerna hand om. Men är det verkligen någon hastighetsskillnad (att tala om) mellan fram-/bakhjul? Om det blir någon hastighetsskillnad så är det väl extremt lite, och bara ytterst sällan vid extremt tvära svängar och i "krypfart". Skillnaden borde vara mindre än om man t ex kör med nya däck fram och slitna däck bak..?? Hastighetsskillnaden blir väl större om man kör över ett gupp, eller ned i en grop, med bara ett av hjulen..? Jag förutsätter att utväxlingarna är lika fram och bak. Jag har erfarenhet av flera pick-ups som saknar mellan-differential, de är helt låsta. De går fint att köra med 4wd inkopplat på normal väg. Det är bara vid extremt snäva kurvor, t ex parkerings-manöver eller liknande, som man tydligt märker att de saknar mellandifferential. Vid normala svängar på väg så märks inget särskilt (åtminstone inte vad avser hastighetsskillnader fram/bak...). Utväxlingarna är självklart lika fram och bak. |
|
|
In en kurva kommer alla 4 hjul att rotera med olika fart. Därför är det inte bra att ha stel förbindelse mellan fram- och bakkardan. Den ursprungliga Range Rovern fick kritik på sin tid för att den hade stel förbindelse mellan fram och bak. Kör ett varv runt i nysnö så får du 4 spår, alla med olika radier. Alltså har varje hjul rullat olika långt. Vissa texter om xDrive säger dessutom att framhjulen inte är inkopplade vid parkering eller vid hög fart. Men det står inte vid vilken hög fart eller vad som kännetecknas med "parkering": Länk Mvh Näckrosen. |
|
|
Ok, då förstår jag vad du menar. Enligt min mening är dessa skillnader (fram/bak) så små att de helt saknar betydelse. Jag menar fortfarande att slitna/oslitna däck, eller att man med ett hjul kör över ett gupp/ned i en grop ger större skillnader. Då tror jag att du försöker uppfinna ett "icke-problem"... RangeRovern, likväl som de Pick-ups som jag refererar till, förtjänar viss kritik. Men vad gäller xDrive så behöver du inte bekymra dig. |
|
|
Waterlily: Jag är inte 100% säker men har för mig att xDrive driver 50/50 i låg fart och endast kopplas ut helt över 180km/h. :) //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.