AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.597

520i (E39) - går ryckigt vid gaspådrag men inte på tomgång

Ja
2
Jakob_L
520i Touring -00
Hej,

Min 520i Touring -00 går ryckigt när jag drar på gas, börjar hacka liksom, som att den inte får bensin som den ska eller tänder dåligt. På tomgång eller när jag drar på gas stillastående märks ingenting (!). Problemet är värre vid tyngre last (behöver mer soppa förstås...).

Har hört att bränslepumpen ibland strular på E39orna, men då borde det ju märkas även då jag står still o gasar? Tändstiften lär det inte vara heller, då det också borde märkas när jag står still.

Någon som har någon idé? Fel på någon signal till styrenheten för blandningen?

Tacksam för svar!
/Jakob
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Bränslepumpen är som du säger vanligt fel på e39. Bränsletrycket är troligtvis så pass högt att det klarar att mata för tomgången men inte mer, pumpen brukar försämras succesivt. Kolla om du kan få bränsletrycket uppmätt så får du svar på pumpens funktionalitet.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Lossa tändspolarna och se efter om du har fukt eller olja i tändstiftbrunnarna.

Högst upp på önskelistan: E34 Alpina B10 Biturbo, M5 E39, M5 E34, 850CSI, M5 E60 Touring!
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tyckte jag läste på ett inlägg där Hasso skrev att det sitter två pumpar eller liknande en för reserven en för övriga..Uppstår problemet när du har typ under 15liter då är ju det nästan pumpen eller behöver inte vara när det är under 15 men tips iaf..Rätta mig nån om jag har fel
Ja
2
Jakob_L
520i Touring -00
Ok,

Jag har inte funderat på om problemet finns där när jag har lite bensin, men när bilen var fulltankad i helgen så gick den dåligt.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hmm,Tändstift,kamgivare,LMM?svårt att gissa men kan vara LMM du kanske ska göre en felsökning(läsa av felkoder)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.