AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.792

EDC fjäderben till E32

Hej!
Jag letar efter ett EDC fjäderben med nivåreglering till en bmw 730 -92. Alltså de som går att ställa inifrån kupén med Sport & Comfort lägen. det är höger bak som är trasigt för mig.
Jag kollat runt massor och även beställt fel två ggr, då dessa har varit utan nivåreglering, men väldigt lika på bild.

Det finns tydligen olika sorter, kunde någon förklara för mig vilka som passar så vore jag mycket tacksam.
Trodde m5ans passade men det gör dem tydligen inte. Skulle e38 EDC passa månntro? De finns det ju lite fler utav...
Jag har sökt på forumet men de flesta trådar är så gamla att de större delen av alla länkar är döda.

Mvh Mange
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Hej och välkommen till forumet.

Du har fyra alternativ att välja på:

* Köp nytt på BMW/Ebay med samma artikelnummer
* Skicka till Polen för renovering
* Köp begagnat på tex skrotar/Blocket/Ebay
* Byt till vanliga stötdämpare

Det finns INGA andra leverantörer av dessa, än de BMW tillhandahåller.

Lycka till.
Hej Iwarsson och tack för välkomningen! :)

Skicka för att renovera tror jag inte funkar då godset har ett hål i sig... Men vart i polen vänder man sig då? Finns det någon att ta kontakt med?
Köpa nytt tycker jag blir för dyrt - för den bilen och samtidigt blir det lite för mycket jobb ifall man ska byta alla dämpare till vanliga.

Hittat flera vanliga EDC men inte ett med nivåreglering på skrotarna. Dock har jag inte kollat Ebay.

Blir kanske till att sälja/skrota bilen om det visar sig vara omöjligt att hitta ett ben.
Letat i ca: 2 år nu. PÅ de vanliga ställena. :(

Lite tråkigt, men vad gör man?

Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Ja det kan vara ett knivigt dilemma. Svårt att försvara rent ekonomiskt om inte bilen är speciell på något sätt tex individual, kanonskick i övrigt etc.

Kan i vissa fall vara värt att plöja Blocketannonser efter en komplett bil att använda som reservdelsbil. Jag hade oftast en stående donator.

Men kolla ebay.de och i sökfältet skriver du in rätt artikelnummer, kanske kan ge något? Jag vet en som har uppgifter om vart i Polen man kan skicka dem. Vi får väl hoppas att han snubblar förbi i tråden...

Har du tur kanske någon här på forumet har något att sälja till dig.
TW
121
TWX
750 il -96
Länk
Här finns nog EDC dämpare till din bil och priset är ju inte så avskräckande. Om det är långt att hämta så anlita en biltransport de är inte så dyra jag betalade 2900 från Söderhamn till Helsingborg Lycka till
Tack ska ni ha för tipsen.
Ska kolla upp den där 750:n närmare, se om det är möjligt att ha en bil till.

Ha det bra.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
e-bay.de är rätt väg att gå skulle jag tro. är bara och in där och leta så hittar du säkert vad du söker.

63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Har en reservdelsbil 750iAL -88 med EDC, passar det från den ?
Kan kolla skicket på höger bak isf.

Mvh

Janne
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Jag har 2 stycken liggandes som suttit på en 750 -95 e38. De läcker olja och behöver renoveras. Nya kostar 9000:- styck men säljer mina väldigt billigt om du är intresserad. Köpte begagnade på en skrot för 5000:- för båda.

/ Tony

-- Jag tar alltid den långa vägen hem --
Tjenare!

Enligt realeom så passar dessa fjäderben.

Länk

och dessa har suttit på endast E32 vad jag kan förstå, årsmodell 1990 och uppåt.

Länk

Så till 633csi och YnottonY; Tack för att ni tog er tid att svara - men jag tror tyvärr inte att någon av de fjäderben ni har passar min bil. :(

Mvh Mange

63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Vilken otur. Har en -91 också men tror tyvärr inte det sitter EDC på den.

Lycka till i sökandet.

Mvh

Janne
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Hej !

Hur går det med sökandet efter dämpare ?

Jag kollade utrustningslistan på min -91 idag och den har EDC den också.
Bilen står ute och mot en vägg med högersidan så jag har tyvärr svårt att kolla just den men efter en snabb titt under bilen på vänstersidan så kan jag konstatera att iaf den ser väldigt "oljig" ut.... är det det som är problemet, att dom börjar att läcka ut olja när dom är slut eller ?

Jag skulle kunna kolla upp den högra lite närmare om du inte fått tag på nån annan ännu.

Bilen är tillverkad 91 månad 3 så dämparen är troligen den sorten du letar iaf, det är bara att hoppas den är hel.... =)

Mvh

Janne
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Tyvärr så såg högersidan väldigt oljedrypande ut också........är nog kört med dom här dämparna.

Mvh

Janne
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag bytte till sprillans nya original EDC-dämpare runt om, nivåreglering bak. Kostade en förmögenhet, trots att jag gjorde jobbet själv. Bytte iofs även fjädrar och allt annat till fjäderbenen samtidigt, allt till original.
Faktiskt så kunde Mekonomen beställa hem bakdämparna till klart bättre pris än BMW (ja, samma som BMW-original fast utan BMW-etikett), men de främre fick jag ta från BMW.

Har för övrigt 4 st beggade dämpare och fjädrar (E38 750-97). En av de bakre läcker olja, de främre är glappa men täta vad jag vet.

---
Min bil: Länk
Hejsan!
633csi;
Jag har barra läst om att dämparna börjar läcka uppe vid tätningen emot själva stången. Men detta kanske kan gå att täta med något tillsatsmedel typ Omega?

För min del är problemet inte att dämparna läcker där man tycker att den borde, utan det har chippats bort en liten bit metall/alu där o-ringen sitter i nederkant vilket gör att den fullkomligen pissar olja. Svårt att beskriva. Annars verkade den vara i gott skick när den funkade, uppförde sig som man ville s.a.s.
Försökte mig på att svetsa men gick inte riktigt som jag ville, då det är gjuten alu och stål? man ska försöka få ihop på nå sätt. Tror jag. :-) Lämnade in den på en svetsfirma som även de dömde ut projektet.

Men du dömer alltså ut den dämparen du har helt?
Tack ska du ha för att iallafall titta på den!

Johan_S:
Ja, det är dyra dämpare man vill ha, men det är ju mycket av dem som gör bilen också!
Tyvärr passar inte E38:ans EDC på E32.

Mvh Mange
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.