|
|
|
|---|---|
|
Hur lång tid ska det ta att ladda ett batteri på 64Ah med en Zafir 45? Jag har haft laddaren inkopplad i 31 timmar nu, och den indikerar fortfarande med laddar lampan, har inte gått över till underhållsladdningslampan. Bilen står ute så ja kör på "snöflinge"-läget. Om man kollar i manualen till laddaren bör "Bulk-fasen" på mitt batteri ta ca. 16 timmar, då har man nåt ca. 80% laddning, sedan går laddaren in i en fas där laddningen saktas av upp till max laddning. SK ka den fasen ta lika lång tid som bulken?` Till saken hör att jag laddade bilen i ca 14 timmar i tisdags direkt när jag köpte laddaren, men då var jag tvungen att avbryta för att åka till jobbet. Batteriet är ett Tudor HighTech 64Ah 640CCA som är bara ett drygt år gammalt. (alltså ett bra batteri som dessutom är typ nytt) Är det nåt fel på laddaren eller batteriet kanske...? /Jonas | |
|
"snöflingeläget" är väl underhållningsladdning om jag inte fattat helt fel?! iallafall har jag för mig att det står så på min c-tek- Sätt över den på det vanliga laddningsläget så ska du se att den laddar upp batteriet fortare. MVH Peter |
|
|
Nej... min laddare, Ctek Zafir 45, har 3 lägen. 1. för små batterier, typ MC (max 14Ah) 2. Vanligt läge med 14,4V för laddning och underhållsladdning 3. Läge för temperaturer under +5 grader, 14,7V, laddning och underhåll. Jag har använt läge 3 eftersom det har varit under nollan hela helgen där jag bor, Uppsala. /Jonas |
|
|
Snöflingeläget används vid lägre temperatur än +5 grader och innebär att batteriet laddas med några tiondels volt högre spänning. På min Zafir 90 innebär det 14,7 i stället för 14,4 volts laddningsspänning. Detta för att lättare kunna få ett fulladdat batteri i kyla. Per L |
|
|
Bara för att ett batteri är "nytt", behöver det inte betyda att det är "friskt"...misshandlar man ett batteri kan det förstöras ganska fort. Toppladdningen kan ta lika lång eller längre tid än det tar att nå 80% laddning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har samma laddare och på vår bmw enl profil brukar den slå till underhållsladdning efter uppskattningsvis 12 h. Har satt bilen på laddning på förkvällen nångång och sen på morgonen lyser det grönt, vet dock inte när den slår över så att säga. I samma sek jag öppnar bilen går den sen tillbaka till vanlig laddning... | |
|
Kanske risk att batteriet varit djupurladdat? eller så lågt laddat att det har frusit om det varit minusgrader? Då spelar det ingen roll att batteriet i dina ögon är nästan nytt utan i så fall finns tyvärr risk att ditt "nya" batteri är kasst. Åk till en batteri-återförsäljare och låt dem provbelasta batteriet (oftast kostnadsfritt) så har du svaret. Du kan ju alltid söka garanti på batteriet, men det brukar inte lyckas pga ovan orsaker. |
|
|
Jag tror jag lyssnar på det Johan B skriver om att sista procenten över 80 kan ta lika lång tid som bulken först och främst... Laddaren får sitta i tills jag åker till jobbet i morgon bitti, det innebär totalt 43 timmars laddtid...förhoppningsvis lyser laddaren grönt då. Om inte så ska jag överväga att testa batteriet enligt förslag. Batteriet känndes inte dåligt innan jag köpte laddaren, utan bara inte riktigt lika 100% superbra som förra vintern när det var spritt nytt. /Jonas |
|
|
Under mina mer än 30 år som bilägare har jag aldrig behövt ladda batteriet mer än 24 tim. Men jag har varit med om att många batterier har blivit kass (tyvärr så kan de även vara kass trots att laddarens lampa lyser grönt...). Men hoppas att du har bättre lycka. |
|
| Hur är laddaren placerad? Om du öppnar någon dörr när du ska kolla så så börjar den genast ladda när innerbelysningen tänds. | |
|
Backard: Jag tror du satte huvudet på spiken där. (Kahn-d nämnde det också tidigare) Laddaren indikerade på "laddar" även i morse, efter 43h. Men jag har haft laddaren under motorhuven, som varit nästan stängd, så jag har kunnat ha bilen larmad. Därför har jag låst upp bilen varje gång innan jag öppnat huven för att kolla laddaren... och vad händer när man låser upp? Jo då tänds innebelysningen! Batteriet kändes riktigt prima i morse iaf. Ska testa å ladda igen om några veckor... 1 gång i månaden är bra på vintern va? Då ska jag placera laddaren utanför bilen så jag kan läsa av den utan att låsa upp... Klarar Cteken snö/regn bra? Eller bör man lägga den i en låda eller nåt sånt? mvh Jonas |
|
| Tänk på att även larmet är en strömförbrukare som måste stängas av för att det ska lysa grönt. Testa och stäng av allt och vänta 10 min så blir det säkert grönt. | |
|
Se upp noga med att ha laddaren ute i fukt osv. Har den kapsling IP64 eller bättre och riktig gummikabel på nätsidan? I annat fall får den inte brukas utomhus. Se upp även med kablaget in till batteriet, det har säkert vanlig PVC-isolering. Vid låg temp och speciellt under nollan blir plasten så hård och spröd att den lätt spricker och blottar ledarna. Har du otur och kommer över en plåtkant osv så kan fyrverkeri och en kabelbrand vara ett faktum på ett ögonblick. Laddaren skall indikera färdigladdat efter 20-24 tim, annars är inte batteriet friskt. Förutsätts givetvis att ingen yttre last läggs på som redan diskuterats ovan. Larmet har dock så låg förbrukning, under 40-50mA i viloläge om det inte är nåt skräp så detta kan du bortse från. FP |
|
|
Enda säkra sättet avgöra om batteriet är ok är att åka till en firma som kan provbelasta batteriet. Det brukar de göra gratis eftersom de ofta får möjlighet sälja ett nytt batteri... Min uppfattning är: Om du har fått minsta lilla misstanke om att batteriet skulle kunna vara dåligt så är det sannolikt så = Byt batteri! Även mitt gamla batteri fungerade ett bra tag med hjälp av återkommande underhållsladdning. Men snart fick jag driftstörningar, konstiga varningar och felkoder. Efter batteri-byte så har allt fungerat 100 för mig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.