AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.293

Otillräcklig koppling på min e30!?

Hejsan!
När jag kopplar ur så är det svårt att få i växlarna, det är ett väldigt motstånd alledes innan växeln hoppar i, men när man väl har fått i en växel så fungerar de andra utmärkt, tills du släpper upp koppligen för då blir det samma sak igen när du kopplar ur och ska växla nästa gång! Jag har oxå märkt att när jag står stilla på tomgång med kopplingen nedtryckt och ska lägga i backen så rullar bilen väldigt lite bakåt just vid "det där motståndet" innan det att växeln hoppar i! Det är precis som om kopplingen är otillräcklig, att den inte tar så mycket som den borde göra! Någon som vet vad det kan vara för fel?

Mvh / Richard

[ Turbo är nåt som biltillverkare tar till när de misslyckats med motorkonstruktionen ] - ///BMWPower
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Kopplingen är nog slut,så det blir nog till att köpa en ny...

hjorten
MIRRE75
Prova att lufta kopplings cylindern!fyl på med broms vätska!

Slirrar kopplingen när du kör så är kopplingen slut!
Hej hej!

Ska o hjälpa min bror med en 320 med 323motor i nu som verkar ha samma bekymmer!

Bilen kopplar inte ur helt!

den går att köra men man måste starta med växel i! Kopplingen kopplar ej ur helt!

Han har bytt slavcylindern då han trodde det va felet men ingen skillnad blev det!

Sen antar jag att han luftat skiten ordentligt så det inte är bekymmer med det.. men det har han nog!

Någon som kan ha några teorier?` Om kopplingen är slut så brukar det ju slira istället... denna kopplar ej ur ordentligt....

Fundera endå på om det kan va nått med tryckplattan på nått sätt... tappat spänst lr så!??!

Ska åka o bilda mig en uppfattning nu då jag inte tittat på det än...

Återkommer men ett mindre luddigt beskrivande snart:))

MVH Kalle Feldt
El
338
ElNiko
325iT-92
Har samma problem, fast lite mildare, ska fråga meken, som jag lämnar till när jag inte orkar svära själv, när han ska byta busning åt mig på tisdag, han kan det mesta om bmw...
..jag återkommer.
/Niklas
har varit o tittat på det nu!

Det va inte luft, slavcylinden funkar bra o läcker ej tryck lr så!

tror att det på något sätt är så att tryckplattan ej fungerar som den ska?!

Kopplingen är extremt lätttrampad!

är bara att riva ned skiten o mosa dit en ny platta antar jag.. har en schysst koppling liggandes så det blir nog till att prova!

Nån som har någon annan teori?

MVH Kalle
Det finns ju ett lager där innanför kopplingen (kommer inte på vad det heter), kärvar det med blir det någo enormt svårt att få i växlarna.
fr
161
fredd
528i(3,5)-85/86
kolla huvudcylindern bakom pedalen också eller urtrampningslagret

_____
/_____\
(OO=OO)
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Är det så att pedalen "kommer upp" till normalläge men den går extremt lätt i några centimeter innan man känner motstånd?

På min E30 var det den lilla fjädern som sitter i huvudcylindern bakom spaken som hade gått av.
För att testa kan du lossa slangen på bromsvätskebehållaren som går till kopplingen. Knöla trasor runt för det sölar ut en del bromsvätska. Tryck sedan med tryckluft i slangen. Det ploppar till och sedan är kopplingen bra, ett tag. Kom ihåg att fylla på med bromsvätska efteråt! (Jag gjorde en slang med en bult i som jag satte för hålet under tiden jag tryckte med tryckluft, då sölade det mindre vätska, men man får vara snabb när man byter slang.)

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
När det går trögt att få i växlarna så beror det nog på att lamellen kärvar på splinesen så den fortfarande ligger emot svänghjulet när du frikopplar eller att stödlagret i veven för lådans ingående axel skurit.

/Per
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag hade exakt dess symptom när denna fjäder var av. Detta för att kolven i huvudcylindern inte gick tillbaka helt. Då fick jag inte fullt slag på kopplingen, som då i sin tur ledde till att kopplingen låg på lite trots fullt nertryckt pedal.

zi
60
zippe84
318i -92 (E36)
exatk samma problem med min bil när det är -10*C eller kallare ute. att kopplingen inte funkar alls (det är inget motstånd alls) och även när den börjar ta efter ungefär hälften. när det är kallt dra allt ihop sig och då läcker den olja vid kopplingscylindern. när bilen är varmkörd fungerar det som vanligt. jag måste fylla på bromsvätska lite då och då nu men nu när jag har läst dethär så ska jag sätta igång och meka.

Mvh//Niklas
El
338
ElNiko
325iT-92
Var fjädern svår att byta? Har nog samma problem...
Skulle uppskatta en beskrivning på hur man går tillväga.
Tack på förhand!
/Niklas
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Det är "bara" att riva ur huvudkopplingscylindern som sitter bakom pedalen. Minns inte exakt. Men tappa ur bromsvätskan ur kopplingskretsen med hjälp av luftskruven på slavcylindern. Sedan är det bara att ligga på golvet i bilen och meka bort huvudcylindern. Trångt ;-) Riv sedan isär huvudcylindern. Och i den finns denna fjäder. Min hade gått av. Kanske kan du hitta en hel cylinder på skroten så slipper du riva isär den. Lufta systemet efter ihopskruvning.

s_
125
s_maid
318i -88 med m20b23 TiC
540iaT -97
om tryckplattan är slut så slirar det när du kör.... det har nog inget att göra med växlingen.... byt olja i lådan, oftast när det är kallt så är det trögt va??
synkringarna kan vara slut...

BmwBasti
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.