|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt en bättre begagnad premium selection bil från BMW En X5 3.0SD 2008 10000 mil på mätaren. Har några småfel som jag irriterar mig på. Fel meddelande kommer upp ibland på idriven såsom 1. "Dynamic damper controll faliure" 2. nått i stil med "4x4 faliure" 3. Sen har jag dålig mottagning på radion (har professional radion) 4. Bilen går ej att komma ner under 0.90-0.95 även på långkörning. 5. Automatlådan varvar onödigt mycket vid växling från 1-2 och 2-3 typ 3000varv innan växling. 6. Bilen gnuggar onödigt länge vid tryck på startknappen tills bilen startar. Jämfört med min gammla 530da 2006 som startade nästintill direkt vid tryck på startknappen. Någon som har förslag på lösning. Kan en omprogramering av programvaran vara en lösning på vissa problem? Kan man kräva det av BMW då det skall vara 12 månaders garanti på denna bil då det var en Premium Selection bil. Annars så som felet "Dynamic damper controll faliure" om en stötdämpare skulle vara sönder t.ex kan man få ut det på garantin som följer med bilen om bilen bara är ca 1 månad gammal? tacksam för svar mvh Daniel | |
| På punkt 5 kan det hjälpa att nolla växellådans minne, det hjälpte mig iaf då min kunde få för sig att göra samma sak ibland. Sätt i nyckeln och tryck igång tändningen. Håll sen gaspedalen i botten, dvs även förbi kickdown läget, håll så i 30 sek om jag inte minns fel. Starta och kör sen lugnt och låt lådan "lära sig" hur du kör. | |
|
Först och främst, se till att anmäla dessa fel så du formellt har anmärkt på dem medan du har garanti. Man är skyldig att omgående anmäla fel. Omprogrammering, eller annan åtgärd, är inte din sak att avgöra utan det är säljarens sak. Men det är givetvis bra om du är påläst och vet vad du kan begära... T ex; vad innebär Premium Selection? Om du köpt den privat = privatkonsument så har du långtgående rättigheter, förmodligen bättre rättigheter än vad som formellt står i papperen. Även reklam/marknadsföring ( s k "vackra ord") kan vara bindande mot privatkonsument. 1. Ett påtagligt fel som de ska fixa. Se till så du får reda på vad som var fel och vad de har gjort. 2. Se ovan. Men du måste anmäla exakt rätt felmeddelande. 3. Se p 1. 4. Tveksamt om det är något fel..? Men se nedan: 5. Troligen ett fel (?). Begär att de ska kontrollera, om de påstår att det är ok se då till att du får det dokumenterat. (De flesta BMW-verkstäder/mekaniker verkar kunna väldigt lite om automatlådor...) I så fall måste du själv intressera dig för felet, kolla/jämföra med andra bilar/andra ägare. Ta själv reda på hur den ska fungera. Vid normal körning ska den inte varva 3000 innan uppväxling. 6. Se p 5. Lycka till! (Rapportera gärna hur det går...) |
|
|
Daniel/gurkan: Har du importerat bilen? Då har du europlus-försäkring och ska låta en auktoriserad BMW-verkstad felsöka och ge ett kostnadsförslag som du sedan måste skicka till handlaren/försäkringsbolaget i ursprungslandet och ska godkänna det innan reparation genomförs. Tyvärr brukar man få betala själv först och få pengarna i efterhand. Mvh |
|
|
Om du köpt den utomlands så gäller givetvis inte den svenska (mycket generösa) konsumentköplagen. Men de garantier du har fått (och/eller eventuell försäkring..?) bör ju givetvis gälla hos alla auktoriserade BMW-verkstäder, precis som robtj72 säger. |
|
|
hej tack för snabba svar. Bilen är köpt av en auktiserad bmw handlare i sverige den såldes med 12mån garanti och 2års fri service- och som man kan läsa på bmw:s hemsida så ska dessa BMW premium selected bilar vara väl genomkollade och ha full dokmenation. vilket den har. så ska kolla med handlaren till veckan. borde inte vara någe problem hoppas jag mvh daniel |
|
|
Då borde det inte vara något problem (mer är att man ofta brukar vara tvungen att strida en del för sina rättigheter...) Lycka till! |
|
|
1. kan vara låg nivå på vätskan alternativt styrenhetsfel i någon av dämparna (dom har varsin seperat styrenhet i varje dämpare, ngt som brukar gå sönder, måste byte hela stötdämparen då = dyyyrt) 2. har med punkt 1 att göra. 3. antennförstärkare skulle jag tippa på.. 4.,5,6 hör ihop. kan vara spridarfel, pumpfel eller givarfel, svårt att säga genom telepati :) |
|
|
Hur har det gått? Du har väl hört av dig till handlaren? |
|
|
Hej Jo har glömt rapportera. Sorry! Var in förra veckan 1.Det var tydligen en glappande kontakt som byttes sedan dess har ej något felmedelande om "dynamic damper control" kommit upp. Man hoppas det fortsätter så. 2.Har ej kommit upp något mer "4x4 faliure" 3.Radiomotagningen är ok nu, Enbart en kanal som fortfarande är lite dålig. Fick till svar på bmw att den kanalen dragit ner på sändningsstyrkan. Kan väl vara så. 4.Förbrukningen har jag ej riktigt kollat ännu. Det är ju vinter och allt så låter det vara tills det blir lite varmare. Det är ju en stor och tung bil. Mycket effekt så BMW:s förbrukningssiffror är väl glädjesiffror som vanligt. 5. Varvningen på växlarna är väl sådär. Kan ha blivit lite annorlunda efter omprogramering på BMW men tycker den ibland även då man kör typ 80-90 på så hänger den kvar ibland upp till 2700-3000 innan den växlar även fast den är varm. Måste undersöka det lite mer ingående. Någon som kan ha någon fundering på vad det kan vara? 6. Kunde dom inte hitta något fel. Kan väl kanske vara batteriet som är dåligt som ni skrev i mitt andra inlägg. Ska låta det bli kontrollerat. Återkommer med hur utvecklingen går med automatlådan mvh Daniel |
|
|
Jag befarar att ditt största bekymmer är automatlådan. Risken finns att du kan ha ett allvarligt problem(?). Se till att få det löst snarast medan du har någon typ av garanti. Utan att ha kontrollerat så gissar jag att min låda växlar upp omkring 1000 rpm tidigare än din. Det är väldigt stor skillnad! I en annan tråd fick en kund köpet hävt och återlämnade bilen för att välja en annan bil. Den 1:a kontrollen du bör göra (eller begära att firman gör den...) är kontroll av stallspeed/Festbremsdrehzahl. Det är troligt att BMW-mekanikern inte har kompetens nog för att känna till denna test, men stå på dig så han kollar med sin support eller med ZF:s support. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.