AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.639

Spec på ny F11?

Sida 4 av 5
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag hade valt metallic och läderklädda komfortstolar i det fallet. Utan tvekan.
jag tror flera värderar M-sport högre på en 520d än komfortstolarna, även om ju stolarna är suveräna och jag skulle själv aldrig köpa en F10/11 utan komfortstolar. Däremot är ju ändå 520d instegsmodellen och jag tror där att många värderar kosmetikan högre än just komfortstolarna. Skulle iaf fundera på skinn till stolarna även om det är sportstolarna. Metallic har du inte tillbaka många kronor på, iaf så länge vit är en så populär färg. Bättre lägga metallic tillägget som väl ändå är cirka 11tkr på något du har användning av.

/Anders
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
KVD:s värdering är inget jag brukar gå stenhårt efter, men det ser ut som komfortstolar med skinn och metallic ger i princip samma värde som en vit med M-sport.

Kan nog vara som Med känsla säger, det är instegsmodellen och då är det många som hellre vill att det "ser ut som en M5" än att det är metallic och skinn.
det optimala är förstås både M-sport och komfortstolar men det kanske inte får plats i budgeten? Komfortstolarna är nog mera värda på ex. vis en 535d (som ju i princip ingen köper utan dessa stolar). Ser du ekonomiskt på det hela så skulle jag köra på M-sport och vit.

/Anders
Ro
972
Robert J
Det optimala hade vart en 550dM ;)

Tyvärr måste jag sätta gränsen någon stans och det är redan rätt många tusen över den budget jag hade tänkt från början för firmabil. Har plockat bort helljusassistenten och adaptiva ljus från den ursprungliga listan.

Förutom M-sport har jag prickat för:

Automat (inte sport)
El-baklucka
Comfortpaket
Tonade rutor bak
Rails i titan eller blank svart
Avbländade speglar
Utökad instrumentering
Lister i finslipad al.

Skippar drag då jag har X5:an och släpet väger 3000kg.

Jag överväger ambientlight, frågan är om man skulle sakna det om man inte haft det? De små LED som E61 har i cupén sitter väl även i F11?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle skippat tonade rutor (4.000) och avbländande speglar (5.900) för andra val.
Exempelvis eluppvärmd ratt (2.700) och HiFi Högtalarsystem (6.100) skulle gå före för mig.
Men vi tänker nog olika, jag tycker tex att helljusassistent och adaptiva ljus hamnar allra längst ned på vill ha listan :)

Ro
972
Robert J
Tonade rutor ser jag nästan som ett måste med två små ungar. Det eller gardiner och då tycker jag toning är bättre och även snyggare. Rätt billigt också jämfört med att sätta film.

Avbländade backspeglar är inte ett måstel, men det är inte så mycket extra när man ändå skall ha avbländad inner spegel.

Hifi hade jag i E61 orna och jag har DSP i X5:an. Men då det mest blir radio och snack i telefon när jag sitter i bilen så prioriterade jag bort Hifi denna gång.

Elvämre i ratten hade jag tänkt ta, glömde lista det.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag förstår. Men om du vill ha tonade rutor, vilket jag personligen uppskattar också. Varför då lägga till avbländande innerspegel. Den funktionen blir ju nästintill meningslös, eller? Jag bländar inte bort min backspegel många gånger iaf..

En annan fundering. Du ska ha den som firmabil på företaget du är anställd? Kvittar väl dig om den är värd 200 eller 220 om 3 år egentligen? :)

Nej, hade jag haft 485 brutto att välja 520d med så hade det blivit läder och komfortstolar samt lite annat istället för M-paket faktiskt. Men smaken är som baken.. :)
Ro
972
Robert J
Jag vet inte om det är meningslöst med avbländad backspegel, har haft tonade rutor och avbländad backspegel i mer än 10år nu så jag kan inte säga om det skulle vara jobbigt utan. Jag har inte avbländade ytter på Passaten och har det på X5an och det är ett trevligt tillval. ;)

Firman är min egen så det är firmabil, inte förmåns eller tjänstebil som skall köpas. Så lite spelar det roll vad den är värd om 3 år. Visst, firman går så bra att det inte är några problem att ta ut den firmabil jag vill, men det måste vara troligt att jag har den bara som firmabil så den skall helst vara mindre och ha något annat som gör att det är troligt att jag har X5an som privatbil.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är det egen firma så har det en mer naturlig mening. :)

Har haft tonade rutor både med och utan avbl och kan inte påstå att jag har saknat det någon gång. Det var därför jag var lite frågande med kombon..

Oavsett spec blir den en kanon andrabil :)
Verdi
Robert J,
Kommer man undan förmånsvärde på bilen i och med att man kan visa att man har en "bättre" bil privat?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är väl mer regler också? Max 100 mil/10 gånger per år som den får användas utanför arbetet. Sen är det ett väldigt bra med noggrann journal på varje mil för att på så vis kunna visa att den inte använts privat, men som jag uppfattat det är det inget krav. Har man en väldigt dålig bil privat och en fin bil på firman som dessutom saknar journal så kan de nog lägga ihop ett och ett på skatteverket.

Bilen får väl inte förvaras vid hemmet nattetid. Eller det går ju inte mer än 5 gånger per år för att inte bryta regeln om 10 gånger per år.

Men sen finns ju alternativet att följa dessa regler mindre... Och om man måste ha tonade rutor för barnens skull skickar de ju en viss signal, men vem vet, de arbetar säkert på samma företag...

Robert J
Det är lite snårigt men jag har lusläst reglerna och även fått det prövat av SKV och det fick godkänt.

Helt rätt att man inte får förvara bilen vid hemmet om natten, men nu hyr firman garaget så det är OK att den är parkerad utanför firmans lokaler.

Körjournal förs så det går att visa att den endast används i firmans verksamhet samt med den begränsade användningen om 10ggr tot max 100mil. Journalen är inget krav, men det är i princip det enda bevis du har som kan visa att du bara använder firmans bil i firmans verksamhet. Kopior på drivmedels och service fakturor måste du också kunna visa upp och där måste förbrukningen vara rimlig i förhållande till körjournalen.

Tonade rutor behöver jag för att inte visa stöldbegärliga verktyg och reservdelar så det är inte bara barnen som behöver skydd mot insyn.

Ett av grundkriterierna är dock att man äger en bil privat som det är troligt att man nyttjar privat och den skall helst vara nyare och mer anpassad för ändamålet att vara familjebil än den firman äger.
Verdi
Grelle,
Tror inte man gör kopplingen mellan barn och tonade rutor på det sättet... :)

Själv är jag lite sugen på att ha en liten 125i Coupe på firman. För skojs skull. Sen får man väl lappa ihop journalen på ett bra sätt så att alla blir nöjda. :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Robert J, skönt att du har koll på reglerna. Menade inte att ifrågasätta dig på något vis utan var mer ett svar till Verdi.

Verdi, kopplingen kom av att TS skrev att han ville ha tonade rutor på sin firmabil p.g.a. barnen...

Skatteverket däremot gör med största sannolikhet ingen sån koppling.

På tal om inget så hörde jag om en kille som hade en 750i som firmabil. Han följde reglerna till pricka men fick då nöjet av väldigt trevlig transport i tjänsten utan att beskattas till döds.

Robert J
Det är lugnt! :)

Det är många som brukar ifrågasätta att man har firmabil och ingen har den som förmåns eller tjänstebil. SKV var verkligen noga med att jag var tvungen att visa upp både kvitton på alla inköp som rörde bilen och vilka som kunde nyttja den, även i teorin.

Jag har en konsultfirma som lagar specialmaskiner så det är ett måste att ha en kombi för att kunna få med maskindelar och även kunna skjutsa kunder till demos. Har man bara tillräckligt bred inriktning på firman är det svårt för SKV att slå ner på upplägget.

Vet också en som kör 740i som han låter firman stå för. Han resonerar dock så att det gör inget om han skulle få nedslag av SKV, han har kört den så många år så om han blir sköntaxerad för 2-3år så blir det nästan inget utslaget per år ändå.

För att återgå till tråden så har jag bestämt mig för en F11. Det är bara frågan om jag skall gå på "lyxury" eller "sport". Pengamässigt blir det lite billigare med sport så funkar det med tyg/alcantara klädseln så blir det nog sport.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror som flera andra att M-paketet håller värdet bäst så kör på det!

jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det borde väl vara ekonomiskt bättre att ha X5:an som företagsbil och en 520D som privatbil?
Enligt min säljare är man tvungen att ha automatisk avbl backspegel för att få Angel Eyes.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vill han använda X5:an privat utan restriktioner så är det inte ett alternativ.

Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det där sista skulle jag vilja få en bekräftelse på, låter inte sannolikt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.