|
|
|
|---|---|
|
Jag kollar lite på nya hjul till bilen. Jag har kommit fram till att jag vill ha 245/40-20 fram och 295/35-20 bak. Men denna kombo innebär att bakhjulen blir ~1.5% större än framhjulen, klarar bilen av det eller börjar diverse system att flippa då? Körde liknande skillnad på min 540 och den va det inga problem med, den är ju ljusår äldre rent tekniskt dock. Dessa däck ska sitta på en E65. | |
|
Kan inte tänka mig att det skulle vara nått problem på en 2wd BMW, läser hela tiden om folk på e90post som provat de flesta konstiga däck kombos och aldrig hört att nått varningssystem skulle flippa ur. |
|
|
kan inte antispinn balla ur? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Har svårt att tro det skulle bli några bekymmer. 1,5 % borde ligga inom ungefär samma spann som ett nytt däck visavi ett slitet. Eller om du har dåligt med luft i däcket vid nåt tillfälle så börjar ju inte bilen gapa om det så länge du inte har RDC så klart. Jag har 20-tummare på min och det är olika bredd fram resp bak och jag tror inte att mina som har bredd osv enligt BMW spec är exakt lika i rullomkrets. Har för mig att jag läst här på AP att en skillnad på +/- 5% är acceptabelt. Antar att det har med hastighetsmätaren/mätarställningen att göra mer än nåt annat. Problemen kan nog uppstå på en 4x4 men det är ju inte en e65 :-) Niklas Fransosen |
|
Ekin |
vet att det kan uppstå problem med abs p.g.a olika rotationshastigheter, men knappast med en sån liten skillnad. men har en bekant vars abs lampa började lysa när han bytte däck på bara ena axeln.. |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
antispinn kommer förmodligen att balla ur när du svänger och gasar ibland. blir snabbt väldigt stora skillnader i rotations hastighet då. jag har varit med om detta vid byte av däckdimensioner. väldigt irriterande då man ska svänga ut och måste dra på och så helt plötsligt så stryps allt. visst, ibland beror det på att man gasar för mkt, men det märks skillnad mellan dimensioner på däck. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.