|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Min pappa hade problem med gnagare som tuggade sönder en del av kabelstammen på hans MB E300 Hybrid. Han blev rekommenderad att lägga malört lite varstans i motorrummet, och det har faktiskt hjälpt. Hans försäkringsbolag (If) stod för merparten av reparationskostnaderna då en del av kabelstammen fick bytas ut. /Masten |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@delorian : Fällor är redan med på förslagslistan, se mitt inlägg precis innan ditt :-) @Chris87 : Vallgrav är ju jäkligt lockande! Fast enligt Anticimex så kan en mus hoppa 30 cm och en brunråtta hoppa en meter utan ansats! Dags att börja gräva isåfall om jag ska bli klar i tid... Suck... @Masten : Malört är värt att prova. Får nog susa iväg och köpa det någonstans, inget man går ut här i Malmö och plockar (här odlas helt andra prylar). |
@Masten : Jag säger inte på något sätt emot dig att försäkringsbolaget betalade. Men jag tror inte det gick till i stil med "Hej, ett gäng gnagare har förstört en kabelstam och lite annat - vill utnyttja min försäkring för att täcka delar av reparationen". If säger mycket uttryckligt i sina villkor att ingen ersättning lämnas för skada orsakad av djur eller insekter (se 11.2) Länk Fast detta under rubriken "Skador i kupe och bagageutrymme". Å andra sidan nämns att elektronik inte rubriceras som inredning. Så jag har mycket svårt att tänka mig att avgnagna kabelstammar i motorutrymmet täcks. Det är klart och tydligt inom försäkringsvärlden att inget av försäkringsbolagen ersätter skador på bilen som uppstår pga gnagare. Länk Detta fall måste ha rubricerats som något annat och därför har man kunnat få ut på försäkringen. Jag ska ringa och fråga If rakt på sak. @Masten : Kan du någon mer info om incidenten (ska inte använda det som argument mot försäkringsbolagen) : jag är mest intresserad av ålder+mil på bilen när det inträffade samt vilken typ av försäkring det var (om det var vanlig helförsäkring eller om det fanns tilläggsförsäkringar). Om du har mer info om hur skadan rubricerades så blir jag ännu lyckligare. |
|
Vet inte så mycket mer om det (förutom att det var flera vändor till verkstaden innan man tog beslutet att byta kabelstammen) men jag kan höra nästa gång jag träffar pappa! Bilen är i alla fall av årsmodell 2013 (S212, pre-facelift) och hade gått 4000-5000 mil när det var problem. /Masten |
|
| Jag har själv råkat ut för det. | |
|
Jag har några bilar vinterparkerade i en lada varje vinter och det verkar som mössen är mindre intresserad av bilarna om de inte har någon täckning över sig, så numera skippar jag "silvergaragen". **BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
@Volvofolajf : Vilket var det du råkat ut för? Att ha haft råttor i motorrummet eller att du fått skador från gnagare och fått detta ersatt av försäkringsbolag. Jag har dessutom ringt runt och pratat med flertalet försäkringsbolag och alla har sagt (på ett snällt sätt) följande om de har något i deras bilförsäkringsutbud som täcker för skador från gnagare : "Inte en chans!" @Mats : Jag satt och funderade nu inför vinteravställningen av strykjärnsgokarten om jag skulle ha ett tunt kapell över bilen (den står inomhus i typ lada/förrådsbyggnad) men fick bara en känsla av att det gör det bara ännu mysigare för gnagarna - jag har inga som helst vetenskapliga belägg utan bara min egen känsla... Denna vintern svepte jag in de mest utsatta kabelstammarna med alufolie (tja så gott det gick) - men det täcker ju bara typ 0.1% av allt de kan tänka sig att börja gnaga på... Hann inte få till lösningen med malört... Nu verkar det finnas flera olika sorters malörter och inte alla har en stark doft (krypmalört, vitmalört mfl), men jag antar att det går bra med både vanlig malört och buskmalört som båda doftar... Nä, någon botaniker är jag inte precis... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.