|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger så kommer motorn väldigt segt upp i normal temp. Ny 92 graders termostat har jag monterat men var tydligen inget fel på den gamla heller för motorn är fortfarande lika seg på att komma upp i temp. Luftat systemet i säkert 2 timmar med bilen ståendes i lutning så kylaren är högsta punkten. Minst 10km körning i -15 innan den börjar närma sig normal temp med motorvärmaren kopplad innan. Startar jag den utan motorvärmare så får jag köra en bra bit längre om tempen ska stiga. Jag har sökt efter liknande frågor på forumet men hittar bara folk som har problem med att få värme i kupen. Värme i kupen får jag sen när motorn nått normal temp. Om jag jämför detta mot min 530 med v8 så når v8an normaltemp väldigt mycket snabbare än 6an i 525an. | |
|
Vilken sorts körning kör du efter start? Om du kör med högsta hastighet och full värme på kupefläkten direkt vid start och första 10 km är stadskörning är det normalt. Om du däremot startar och genast kör upp på stor väg med 90km/h, utan kupefläkt eller med lägsta fart ska temperaturen gå upp "snabbt". En enkel kontroll man kan göra även om termostaten är bytt flera gånger är att kolla om kylarslangen från motorn till kylaren blir varm när man står stilla på tomgång även när temperaturmätaren INTE står rakt upp. Då läcker det ut vatten till kylaren. Termostaten kan vara hel, det kan vara ett läckage runt termostaten/att den inte tätar etc. |
|
|
Nu har jag utfört ett test -20 grader ute Motorvärmaren ca 2 timmar fläkten på läge 1 Värmereglaget på 22 grader Då tar det ca 10km körning på landsväg i 100km/h, motorvarv 2800 för att uppnå normaltemp i motorn. Kan tillägga att Nedre kylarslangen är iskall när tempen är normal, kylarvätskan tål -35 Övre slangen är varm. Är detta normalt? |
|
|
Min 525 tar också en god stund på sig att bli varm trots schyst termostat och inga andra skumma fel. Att nedre kylarslangen är kall när det är -20C och du inte plågat livet ur maskin känns okay. Det är bara ett tecken på att den varma vätskan som kom in via den övre slangen har kylts ner rejält på sin väg genom kylaren. Så länge man inte tar ut så mycket effekt öppnar inte termostaten så mycket och flödet genom kylaren är lågt och den hinner kyla vätskan väldigt mycket. //Magnus |
|
| Vid -20° bör man ha täckt för samtliga lufthål i fronten. Testa att sätta för kartong i grillen och i luftintaget under nummerplåten ska du se att den blir varmare fortare, sen kan du göra en snyggare installation. | |
|
Jag tror inte att problemet sitter i de att det kommer så kall luft till kylaren, kör jag i "Stan" så är den ju segare än en gammal diesel på att få upp tempen. Man kanske inte ska jämföra dessa aluminium motorer mot tex volvos gjutjärns motorer i 740/940 som kommer upp i temp mycket snabbare? Jag har ägt såna tidigare. |
|
|
Att 740/940 kommer upp i temp snabbare kan ju också bero på att de är mycket sämre motorer! Dvs alstrar mer spillvärme... BMWs sexor med mycket kylvätska, olja och metall kräver ju också att man matar in mer energi för att värma upp allt, jämfört med en Fiesta 1.1 med 3 liter olja, 4 liter kylvätska och motorblock som en skogaholslimpa... Apropå kylarslang: Svårt att säga, när det är så kallt ute kommer nedre kylarslangen alltid vara iskall och man kan inte avgöra om termostaten står öppen. Det man får göra då är att stå helt stilla på ett vindstilla ställe och hålla 2000rpm eller så. När nålen börjar röra sig ut ur det blå fältet kollar man nedre slangen, fortsätter med 2000 rpm sedan kollar man nedre slangen igen när tempmätaren börjar närma sig rakt upp. Vid detta test får det inte finnas en gammal viskofläkt som snurrar på och kyler kylaren! Täck för den med pappskiva mellan kylare och fläkt, eller stoppa fläkten med en pinne etc (obs!! tänk på vad du håller på med, akta dig själv och bilen!!!). Förresten, du kanske har en skuren viskofläkt som blåser in svinkall luft i motorrummet fast den inte ska!? |
|
|
De flesta bilars kylsystem är oftast dimensionerade för att klara 40´C utetemp, så täck gärna 70-90% av kylaren när det är minusgrader så att motoroljan också uppnår sin arbets- och självreningstemp. Efter tips här på autopower så brukar jag även låta motorn stå på tomgång några minuter efter körning så att värmen ansamlas lite i motorrummet och förhoppningsvis smälter ner eventuell is/fukt i vevhusventilationen. =) Mvh |
|
|
Tack för alla tipsen, ska testa lägga något för lufthålen men sånt har jag aldrig behövt göra på nån annan bil för att få snabb temp i motorn. Nån förklaring till att min 530i kommer snabbare upp i temp? Båda bilarna har viskofläkten och dom har inte skurit utan går att snurra på när motorn är avstängd. |
|
| kör täckta njurar på min bil. även vid ett par minus.har ny termostat men den e seg ändå. fast heltklart bättre me täckningen | |
| V8an kommer upp i temp mycket fortare, det märks stor skillnad när ja jämfört med min 540 och 525an. Så jag skulle vilja säga att detta är normalt. | |
Lurre1 |
Nr 23 kåpan under motorn kan den påverka temperaturen,brukar vara borttagen på de flesta e34or. |
Lurre1 |
Saknar edit funktionen här är länken Länk |
|
Mina erfarenheter av termostater är att det behövs en väldigt liten öppning i termostaten för att den få en vattencirkulation i kylaren. Den kommer tydligt att påverka hur snabbt motorn kommer upp i temperatur. Om du har termostaten i handen så håll upp den mot ljuset och ser du då minsta ljusspringa mellan den fasta och rörliga delen av termostaten så fungerar den inte som den skall oavsett vid vilken temperatur den börjar öppna. Jag har även erfarenhet av E34 525 (några olika bilar) sedan 1998 och dessa bilar är segare att gå upp i temperatur än många andra bilar, även med en perfekt termostat. Den övre kylarslangen kommer alltid att vara varm när motorn är varm. Lite kylvätska kommer alltid att rinna genom övre kylarslangen, ner i expansionskärlet och sedan tillbaka till pumpen (och motorn). Detta oavsett om termostaten är öppen eller stängd. På detta sätt luftas systemet medan motorn går. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.