AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.374

praktisk med Z-bil?

g.
26
g.o
Bmw 120 d
Fråga till er i detta forum funderar på en Z-bil, åker idag 3-seriebil
Åker ni era Z-bilar på vintern ?
Har ni Z-bilen som en kul "leksak"?
Upplever ni det opraktisk med tvåsitsig bil?
Mina funderingar är om jag ska behålla min bil och köpa en billigare Z-bil så jag har två bilar.
Eller att byta in den och köpa en nyare (den senaste) -09 och framåt. Kanske konstiga funderingar i detta forum men tacksam för synpunkter.
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Köp Z:a för så mycket pengar du har + en vinterbil :)

/Anderz3
Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Jag åker Z4 året runt när vädret så tillåter.

Jag kör inte när det är saltslask, mycket snö, sandat eller grusat på vägarna vilket klart begränsar antalet dagar.
Framkomligheten i snö är klart begränsad på grund av markfrigång och jag tror egentligen inte att cabmekaniken gillar allt för mycket saltklet. För övrigt skulle det väl funka bra.

Om en tvåsitsig bil med något begränsad lastkapacitet är opraktisk,,,,tja ska man inte ha mer än 1 passagerare och inte åka stora turer till IKEA utan att tänka sig hyrbil är väl svaret nej.

Min tanke när Z4an införskaffades var att jag bara skulle ha den bilen men det kom på skam rätt fort då jag insåg att man ibland behöver lite "mer" bil. Och nu kan man väl säga att bilinnehavet spårat ut på sätt och vis :-)

Så jag skulle nog behålla 3 serien och satsa på en Z som nöjesbil.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Praktisk är väl inte rätta ordet. Jävligt kul är nog mer rätt!!

Klabbarparn
g.
26
g.o
Bmw 120 d
Tvivlar inte på att det är en "kulig" bil, dessutom snygg som tusan
Jag tror du gav mig svaret Sail "ibland behöver man lite mer bil" så det är väl vinterbil som gäller och sedan ha Z-bilen för trevliga sommarvägar.

Sen kommer nästa dilemma Z3 eller Z4 men jag har ju en stund att fundera innan våren kommer ;-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Z4 (första generationen) har ett alldeles utmärkt bagageutrymme. För 2 personer funkar bilen utmärkt som vardagsbil.

-------
//Lövet
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Z3 roadstern är bara för nöjes skull. Hade man en coupé skulle man väl kunna fundera på att rasa runt i snön. För roadstern är det dessutom synd att att behandla den så. de flesta är bara sommarkörda och helt rostfria. De kommer att hålla länge till om de behandlas på det viset.

bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Z3 Roadster gentlemens racer. Dock bara sommartid emellertid så hade jag nog behandlat Coupen likadant, alltså körning sker våren när saltet har försvunnit från vägarna, sommartid och fina höstdagar när löven fladdrar i fartvinden bakom bilen.

Kennet
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
g.o.
Du frågar om en högst personlig fråga om bilägandet med Z året om. De svar du fått lutar nog att ha Z:an som sommarbil, själv skulle jag aldrig tänka mig en Z som åretruntbil, att kränga sig in i en trång bil med snöiga skor och vinterpaj och åka runt på slaskiga gator med salt det sliter alldeles för hårt på bilen och i mina ögon känns det alldeles fel att hantera en Z på det viset.

För mig är det lättare att hålla Z:an i ett prydligt skick då jag endast har den som en hobbybil och därför infinner sig den där glädjen att på våren få ta fram bilen med sommarens förväntningar i en fräsch och vårfin bil, vilket jag inte tror att den känslan infinner sig då man har bilen dagligen.

En aspekt till finns och det är ekonomin, har du råd att behålla din nuvarande bil som åretruntbil och ha Z:an som en hobbybil skulle jag absolut rekommendera den varianten, men det finns säkert de som tycker att bilen ska gå året om, det här är mitt svar på din fråga, har du plats för två bilar och kan ha din gamla kvar så köp en Z rent utan byte, bilen kommer att hålla sitt värde framöver om du tycker om att sköta och pyssla om den det lilla som krävs av en sommarkörd bil
mvh Uffe/bildock
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Vil du ha roligt på vintern så köp en 1,9a med m-chassie (då ingår diffbroms) sen på med hardtop och du har en ruggigt rolig vinterbil. Har själv åkt så två vintrar och aldrig haft så kul i nån annan bil :) framkomligheten va grymt bra pga viktfördelningen 50/50 samt diffbromsen men man får ju se upp lite med höjden men funkade. Det är faktiskt den bästa vinterbil jag haft om man ser till grepp värme samt grymt lättkontrollerad på ställ men köp såfall en skamfilad så du inte kör ner ett fint exemplar! Eller köp en fin och en vinterbil. Ska du ha den som sommarbil så är det väl lite roligare med de större motorerna men 1,9an är faktiskt riktigt trevlig 1,8an är dock rätt trist. Nu blir jag väl lynchad för jag kört Za på vintern...
g.
26
g.o
Bmw 120 d
Verkar som de flesta är för att Z på sommaren, det var väl igentligen min magkänsla med.
Men kul med edra åsikter. tackar för dem.
Som tankarna går i detta nu så är jag inne på en Z3 roadster med sexa. Men Z4 finns i bakhuvedet den med,
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej!
Kör nu Z4 3,0i, körde tidigare Z3 1,9 som också var en trevlig bil. Liten och smidig. Z3 finns med 3,0motorn !! . En sådan skulle jag leta efter om jag vore som dig. (Nu finns det endast två på blocket)
Det finns inte så många tillsalu i sverige och även i tyskland är den ovanlig.
Jag tycker att det måste vara det optimala med den härliga motorn i Z3 om man nu inte ska gå på M-modellen.

Hasse Z4
TT
13
TTL
Z3 -99 Coupe
Har en Z3 coupe som vår andra bil och den får gå året runt. Gör en underreds behandling sen e det bara att köra vinter som sommar.

Kal
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.