AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.492

Montera original facelift bakljus på E38..

Sida 2 av 2
Har funderat lite, och jag tycker silverfärgade strålkastare passar väldigt fint på en svart bil, men inte lika bra på en röd pga kontrasterna. Jag tror det skulle vara snyggast med svarta strålkastare med matchande svarta blinkers på din röda bil, men det är inte så lätt att hitta svarta blinkers. De man köper är hoplimmade, annars skulle man ju kunna tänka sig att öppna blinkersen och måla bakgrunden svart och sedan limma ihop dem igen.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kanske en dum tanke hehe men om jag har strålkastaren original men tar bort linserna så kommer nu en del crome fram och då kan de harmonera med ljus klarglasblinkers.. :D

Skulle då se ut såhär fast jag väljer isf att inte lacka nåt silver i strålkastaren..

Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Menar du de två mindre glasen? Dessa hjälper till att bryta ljuset rätt, du ska nog inte ta bort dessa.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Japp det två plastlinserna som du ser genom strålkastarens glas.

Pratade med en kille som gjort så, han tyckte ljuset var okej. Får väl testa och se.

Det jag hade velat veta bara är hur man får loss plastdelen som sitter ivägen då man ska ha i och ur strålkastarglaset. Bände och tryckte osv men på min satt det stenhårt :/
Nu vill inte jag märka ord, men det är inget glas - bara en liten halvgrumlig räfflad plastbit. Nu kan det ju iofs ändå vara som Japmax säger, att den dämpar ljuset, men jag tror inte den bryter ljuset - den är alldeles för grumlig för det.

Jag såg att min nya 740 också har dessa plastbitar bortplockade, och tänkte mest att jag får återställa det, men att det inte kan kosta många tior. Den gick igenom besiktningen i varje fall, så ljuset gissar jag fortfarande är OK.
Jag har haft isär strålkastarna på E38:or många gånger, men jag minns inte att det skulle sitta någon plastdel i vägen som hindrade så?

Vill ju gärna hjälpa till - du har ingen bild som du kan lägga upp?

Tycker att bilden på den Calypsoröda med silvriga lyktbakgrunder passade bra. Men mycket hänger på hur bra blinkers passar ihop med lyktorna - bör gå i samma stil. Det ser inte så bra ut med vita blinkers och svarta lyktor t ex.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jättetacksam för all hjälp :D

Jag har lagt upp en bild och ritat pilar men tyvärr ser man bara strålkastaren framifrån hade ingen uppifrån. Gummilisten som är något skydd uppåt mot huven tror jag sitter fast i denna plastbit.

Undersidan sitter ju plastbiten som man skjuter på plåtlisten på som sitter under strålkastaren. Och på översidan är något liknande men den är ej skruvad utan vad jag tror klickad i på något sätt men de satt så in i H-vete att jag fick ge upp det :/ Och trixa i och ur glasen istället med risk att inte få packningen 100 % rätt.

Helt otroligt att en sån grej kan vara så komplicerad. När jag sökte på hur man demonterar stötdämpare bak skrev de flesta att vad ni än gör ge er inte på det. Jag löste det väldigt smidigt men en liten plastbit på strålkastaren går jag bet på :/

I mitt huvud kan det se ganska fräckt ut strålkastaren original fast utan plastlinserna, testa måste jag göra iaf :P
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Hittade några bilder på bildelsbasen. Ser precis ut som att den är itryckt bara. Vad är knepet för att lossa hehe?

Vad fyller den för funktion? Tätar från vatten och smuts mellan huv/strålkastare?

Länk
Om inte jag minns fel så är den bara dittryckt, plastbiten har hål som passar i några plastknoppar i strålkastarhuset och sen skjuts den på plats.

Förmodligen har du en massa trafiksmuts och skit som satt igen bitarna och gör att det inte går att rubba. Spraya på med 5-56 eller lacknafta, vänta och pröva igen. Spola under hett vatten för att får bort sand och grus. Sen mer smörjande tills det lossnar.

Jag vill minnas att man trycker ner listen, sen drar den åt ena hållet för att få loss den.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Är dessa Länk i plast alltså?

Isåfall "trodde" jag fel, vilket fall som helst så bryter de ljuset.
Ja, de är i halvgenomskinlig plast och det syns ju på bilden hur grumliga de är?

Jag vet inte varför du yttrar dig så bombsäkert om att de bryter ljuset, när du inte ens tycks veta vad det är för material eller har hållit delen i din hand?

De har inte ett smack med halvljusbilden att göra TROR JAG - eftersom bilen går igenom besiktningen med ljusbilden utan de yttre, men de skyddar däremot den ytterst känsliga reflektorn som sitter bakom. Halvljuset går genom det runda hålet i den yttre rundeln, där linsen sitter.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Strukturen i glaset är till för att bryta ljuset, om det inte är för ljusbilden som sådan så är det för att bryta bort ljuset som sprids åt sidorna för att störa. Dessa är i glas på E36 och på E39 om jag inte missminner mig, därför antog jag att de även va fallet på E38.
Riktigt vad de har för funktion behöver vi kanske inte fastna på - ingen av oss verkar ju vara direkt framstående optiker. Men vad jag menar är att det verkar osannolikt att de skulle ha något med att "bryta ljuset" - för ljusbildens skull. Det verkar ju inte särskilt seriöst att sätta in grumliga plastbitar i optiken och sen skryta med att "kolla här på vår premiumkonstruktion för att fokusera ljuset!" :)

Vill man ha bra optik skulle man ju använt glas - inte plast - menar jag?

Jag tror personligen de är tänkta som skydd för reflektorn - inget annat. Tanken är - tror jag att halvljuset blir bra ändå, och halvljuset vill man ju ändå att det ska skicka ljuset åt alla håll.

E39 pre-facelift har också plastskydd i strålkastarna (inte glas).

E39 facelift har inga grumliga plastbitar alls, där är reflektorn öppen bakom strålkastarens genomskinliga framsida. Både för hel och halvljus.

Sedan håller jag med dig om att det ser lite "knepigt" ut utan dessa bitar. De saknas ju i strålkastarna på min nya bil, och jag tänker nog sätta tillbaks dem - så att det ser original ut.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Lasse kan du inte skicka en bild på dina strålkastare, skulle väldigt gärna vilja se hur det ser ut om man tar bort dem och fortfarande har strålkasteren original (inte lackad eller så)
Jo, om jag kunde. :) Men bilen står inte här hemma ännu, jag får hem den i vår. Jag tycker det ser lite "skumt" ut - som om ngt saknas (vilket det ju gör).

Jag ska lägga upp en bild så fort jag kan, jag lovar.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Här är en bra länk hur man prockar bort och isär strålkastarna på E38:
Länk
Följde denna själv då jag bytte glasen för några år sedan.

/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.