AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.594

Servopump lossnat 540i

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Nån som varit med om att servopumpen lossnat på en 540?

Skulle nyss till affären. Startade bilen och noterade att tomgången var lite högre än normalt dom första sekunderna. Såg också att laddningslampan lös. Servostyrningen funkade inte heller. Fläktrem, tänkte jag då. Mycket riktigt, den hade hoppat av. När jag fick rensat lite så såg jag att servopumpen satt snett. Den var alldeles lös kände jag då.
Tog min fina kinesiska inspektionskamera och kikade lite. Det första jag såg var ett tomt skruvhål på nedre fästet för pumpen.

Hur vanligt är detta?
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
inte vanligt :P säkert någon tidigare ägare som fifflat lite ;)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Om nån undrar, så var det pumpen som spruckit. Alltså fästöronen.
Har beställt en ny (begagnad) från skroten.
Tur att det inte var nåt värre, t.ex. fästet i motorn.

Det lustiga är att det inte verkar vara nåt fel på pumpen i övrigt, inget glapp eller så. Den snurrar så fint så, och jag har inte märkt något konstigt alls förrän remmen hoppade av.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jodå fick faktiskt en powerpost från en drabbad om detta förra veckan. svarade:
Det finns en orsak till att fästen på servopumpen har gått av, jag råkade också ut för detta för ett par år sedan. Det beror på att det bakre fästets låsmutter har skruvat upp sig och tillåter pumpen att flexa och bryta på de två främre. Här gäller det at låsa fast det bakre fästet ordenligt. Se min 540 blogg.
2008-05-19-20

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Tack för tipset Hasso. Jag har grunnat på vad som skulle kunna orsaka att detta händer.

Jag ska framför detta till killen som kommer att byta pump åt mig. Loctite kanske är ett hett tips?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är ju lite olika "låsmuttrar" på de äldre är det en vanligt sexkant som på den pump jag köpte på skroten, på min var det en rund tandad tjockare gängad "bricka". så jag använde båda två och sexkantsmuttern som låsning av "brickan" som hade skruvad in sig flera varv varvid mothållet försvann och pumpen kunde flexa av de främre fästen. Jag hadde nått år tidigare noterat att en av de främre bultarna skruvat upp sig, men då skorrade det i "hela fronten".
Det ena av de främre fästen hade varit av ganska länge, då brottytan var rejält smutsig.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag fick tillbaka bilen förra veckan, och nu är BMW:n glad igen.
Pumpen jag köpte var i utmärkt skick. Jag tog första bästa med inte allt för högt miltal. Hittade en som suttit på en Alpina som gått 17000mil.

2500:- gick kalaset på totalt med arbete, pump och förbrukningsdelar.
ri
28
rigi
bmw 540im-01
Min rem hoppade (en vecka sen) och det visade sig att sevopumpens fäste hade gått av
Visa användare
22
Robban 29
540i Touring -98
316-95
HEj.. Ett litet tips..
Istället för att köpa en ny eller begagnad pump, försök o hitta nån som kan svetsa istället.. Ett av mina "öron" brast i förra året i samband med att remmen gick åt pipan och oxå den bakre fästets låsmutter. Hittade en kille som svetsa och sparade massor. Jag betalade nog sammanlagt 4-500:- för svets och ny olja...

Robban
pe
65
peach
X5 40d -11
540iA Touring - 1999/11
Nu hände det här med, fick också örat påsvetsat, så detta först nu när man återmonterat härligheten, även här fattades mutter på det bakre fästet.
Är detta bara ett 540 problem eller drabbar det även andra e39 tex 528?
pe
65
peach
X5 40d -11
540iA Touring - 1999/11
Om det gäller 6orna vet jag inte. Men man kan anta att det gäkker alla v8.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Samma sak hände mig för två år sen ungefär.

Köpte en annan från skroten och satte dit den och försökte skruva åt allt på bästa sätt. Hade den gängade brickan och fick skruva åt den så hårt jag kunde.

Än så länge håller det iaf. =)
Att byta själv var inte så svårt, så för dem som drabbas av samma behöver inte bli rädda. =P Ingen stor grej som tur är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.