AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.525

Lädervård på dörrsidorna?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag har en E39 med M-sport paket, dvs alcantara-stolar och sen är det väl nån slags skinn eller läder på växelspaksdamask och dörrar.
Jag har smörjt in damasken med något lädervårdsmedel som var klibbigt att smeta in för att sedan torka av. Damasken ser ut som ny nu även flera veckor efteråt.

Kan man göra samma med de delar av dörrarna som är av skinn/läder (vad är skillnaden!?).

Mina dörrar ser ut så här Länk

förutom att det är aluminiumlist och annat mönster på tyget.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Är det utökat läder ? eller är det så på de med alcantra ?
Jag har helläder men inte där vid handtaget.
ma
7.450
marin849
Nej inte utökat. Såg att bilden var dåligt exempel och med fel material på armstödet!

Här är en bild på MIN dörr. Länk

Jag var nyss och klämde och tittade på den lösa dörrsidan.
Material 1 2 och 3 känns inte alls plastiga eller så, det är dessa tre jag funderar på om man ska ha lädervård på. Växelspaksdamasken har liknande känsla som 1 vill jag minnas och den är ju mjuk och luddig på insidan vilket jag då tolkade som "äkta material"=lädervård=fantastiskt resultat.
Jag smörjer alltid in även lädret som finns på dörrsidorna samt i baksätet på sidorna. Håller sig fräscht och fint då :)
ma
7.450
marin849
1,2, och 3 eller bara 1?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Inget lädervårdsmedel på vare sig 1, 2 eller 3! Det är ett slags plast och ska behandlas med produkter för ändamålet. Meguiars ska ha något bra har jag läst tips om här tidigare, minns dock inte vad. Annars kan jag rekommendera 303 Aerospace Protectant, köpes med fördel på www.shinearama.co.uk.

/Masten
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Som Masten säger är det inte läder det där, utan plast.
ma
7.450
marin849
Aha, tack för info!
Det betyder också att vanlig avtorkning med fuktad trasa med vatten och lite diskmedel eller såpa funkar bra att rengöra med?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.