AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.855

Navigation och röststyrning

Finns det någon som vet om det går ändra språk på navigationsystemet profesional och på röststyrningen om jag importerar en Z4 -11 från Tyskland?
Tänkte köpa den av en auktoriserad BMW handlare i Tyskland. Kan dom ändra det i Tyskland eller går det överhuvudtaget?

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Hej och välkommen till forumet

Så vitt jag vet, så kan man själv ändra språk i nya navin. Där kan man välja mellan 3 olika språk, som navin är laddad med. Min gissning är att den i din bil är laddad med Tyska, Engelska och Franska, som du alltså kan byta mellan själv.

Det fina är att navi-språken kan bytas ut hos din BMW-handlare. Du kan alltså be dem ladda den med 3 andra språk, exempelvis Engelska, Svenska och Danska (om din flickvän är från Danmark, så är det ju perfekt). Ni kan sedan individuellt välja språk beroende på vilken nyckel ni använder. Så när du sätter dig i bilen, så får du svenska, och hon får det språk hon vill.

När det gäller röststyrningen, så vet jag att det finns engelska, tyska och franska. Jag tror inte att svenska finns. Så även om du ställer in texten till svenska, så blir det antagligen engelsk röststyrning. Men jag är lite osäker på den punkten.

Ja, de kan ändra det i Tyskland innan du köper den. Eller så kan din BMW-handlare här i Sverige ändra det i efterhand. Men förmodligen kan du få det gratis av tysken när du ändå köper bilen.

Mvh
Tommie
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
Jag tycker väl att den engelska rösten är mer korrekt och lugn att lyssna till. Svenska rösten känns bara tillgjord och stel. Jag klarar mig fint med engelsk text i navigatorn också, det är ju inte så svåra menyer direkt.

Har inte frågat vad det kostar att få det uppdaterat, men känner jag BWM rätt så kostar det nog några tusen.

Så jag kan be dom fixa det nere i Tyskland innan då? Dom kan lägga in svenska och engelska?

Men röststyrning gå inte få på svenska?

Tack för hjälpen
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Jag köpte en beg. blåtand med inbyggd röststyrning till min bil. Var i första hand ute efter blåtand men frågade på BMW om den fixade röststyrning också. Den boxen klarade röstyrning fast bara på spanska, portugisiska och italienska om jag kommer ihåg rätt. Så eftersom man är så kass på dessa språk så använder jag bara blåtanden. Akiverade aldrig röststyrningen.

Vilka språk boxen är anpassad till går att avläsa i ETK om du har tillgång till boxens nummer. Klarar den tyska idag så kommer den troligtvis klara av ett par språk till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.