|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, jo, ok, det är farligt att generalisera. Att använda bälte ingår i konceptet att köra/åka bil, oberoende av om det är en pensionärs Ford Fiesta 1.0 eller en ung mans M3 som används för adrenalinkickar. Det är självklart att använda bälte, precis som att de som rider, spelar fotboll eller åker störtlopp använder den rätta utrustningen som hör till de respektive sporterna! Jag menar inte att man inte skall unna sig adrenalinkickar. Folk som inte sköter sin hälsa, missbrukar droger etc kostar samhället pengar ja, men medan det är oerhört lätt att ta på sig ett bilbälte är det sällan någon gör ett enkelt val i form av att "nu ska jag bli missbrukareveftersom det verkar så underbart och trevligt"... Men jag kan ha fel ang. pengarna, många som omkommer i trafiken använder ju inte bältet och sparar därför samhället pengar!?.... :/ |
|
| Länk | |
| Tycker inte alls man behöver vara försiktig när man generaliserar om personer som inte använder bälte! Bara ös på! Jag har svårt att tänka mig något dummare! | |
| Angående krockkuddar, fungerar dessa egentligen på en såpass gammal bil, vore det inte skäl i att förnya dessa på en okrockad över tio år gammal bil. En del tycker ju att det är bäst att använda bilbälte och då tänker man ju på säkerheten. | |
|
Kaparn, det skulle bli en kostsam historia. Sen ska det inte vara några problem för airbagen att hålla, inget som egentligen kan gå sönder direkt, om du inte menar elektroniken ? Eller är det krutladdningen du syftar på |
|
| Intressant fråga. Bilbälten är ju inget man byter heller (förutom att vårda dom/rengöra). | |
|
Krockkuddar, utvikning, är kansk en ickefråga men en bekant påstod att dessa inte garanterat fungerar på en äldre bil. En bils säkerhet är ju mycket beroende på alla krockkuddar som år placerade både framför och på sidan om förare och pax. Hittade dessutom följande på en nätsida (svxc.se) "Från 2006 har Volvo Personvagnar AB beslutat att förlänga airbagens livslängd till att vara samma som bilens livslängd. Beslutet baseras på reguljära tester vilka har visat att airbagsystemets skyddande prestanda inte påverkas negativt med tiden." |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Så ca 10-15 år kan man räkna på en kudde då..? Dagens bilar är ju så gott som slut efter 10 år.. Byggs ju mera som en förbrukningsvara nu än de gjorde för ett antal år sedan.. |
|
Varför är det så svårt att ge en liten förklaring till vad som döljer sig i tråden? Varken titeln eller innehållet ger någon vink alls. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Har för mig att även Mercedes säger att krockkuddarna håller hela bilens livslängd. Tidigare hade skulle de bytas eller åtminstone inspekteras efter 10 år, men den "servicepunkten" är struken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Vi har väl spårat lite vid sidan av tråden :P |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.