|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenhet av den 'privata' bilprovningen? Jag har tidigare ofta bes. i grannkommunen eftersom jag inte är så förlust i närmsta anläggning. Nu finns det även en privat aktör att välja på. Någon som kan jämföra? Kör så det ryker | |
| Jag har använt Carspect och Applus och är klart nöjd | |
| Det är samma föreskrifter som gäller vilket det är sbp eller någon ny aktör så det är ju lika personberoende som tidigare. Det är väl bara att åka till det nya stället och testa vad du tycker om dom. | |
| De privata är oftast mer serviceminded och positiva, prova! | |
|
Då första privata alternativet öppnade i Sthlm-trakten och de var på TV så var de stolta för sina öppettider men jag tycker även SBP har ganska generösa öppettider i Blekinge där jag bor. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
NeZaN |
Var på Carspect Tyresö i våras i hopp om att få besiktiga bilen, men fick aldrig komma in. Det var Drop-in då så de hade ganska många bilar att ta hand om, men känns måttligt oseriöst att endast ha 2 besiktningsplatser i Stockholm... Så jag kommer nog fortsätta köra SBP framöver. /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Var också på Carspect Tyresö i somras. Satt där i drop-in kön i över 1 h och när det blev min tur ville de skriva ner reg nr och telefonnummer för att ringa mig under dagen då jag kunde komma in och besikta ?? De föreslog att jag skulle "köra runt lite" och att de förmodligen ringer vid 1-2... Som att man inte har nåt att göra på dagarna!! Värdelöst. Verkar som att Carspects Drop-in enbart är för att locka fram kunder. SBP är faktiskt bättre och har ju mycket generösare öppettider... |
|
| Carspect i Arninge kommer jag INTE åka till igen... Besiktigade min bruxis där (16 år gammal bil), dock i klanderfritt skick. För det första så verkade teknikern inte kunna köra bil, han var tvungen att backa upp från "bromsrullarna" TRE gånger innan han hamnade rätt med bakhjulen, dessutom flög han formligen upp/ner i rullarna varje gång...Då bilen är sänkt så var det inte långt borta att den slog i, trots stenhårda/stumma dämpare. Väl inne i hallen gick det bättre, men det kollades väääääldigt noga trots att även en blind hade kunnat se att allt är nytt, dessutom frågade de om bilen var "renoverad"...Jo... Naturligtvis skall de kolla även fast "allt" är nytt men att hålla på o bryta, rycka o slita i nya hjullager mm, mja...Nej dit åker jag aldrig mer. | |
|
Har varit på Carspect i Åkersberga ett par gånger. Senast våren 2011. Min erfarenhet är att de är tillmötesgående och serviceminded, men då kändes de lite rookies och nya på jobbet. Det får man väl dock räkna med tycker jag, att de är lite mänskligt nya på jobbet/lokalerna. Nervösa vad vet jag. Tycker samtidigt att SBP har ryckt upp sig och är minst lika tillmötesgående och servicevänliga numera, stor skillnad mot förr i tiden. De gäller att ta hand om kunderna när man inte har monopol längre. |
|
|
Jag har besiktigat 4 bilar (plus 1 ombesiktning) och 1 mc senaste året på 4 olika ställen, alla SBP. Senaste idag faktiskt. Alla tillfällen har vart mycket bättre på alla vis än tidigare år. Kanske bara haft tur (eller otur förr??) eller så har dom ryckt upp sig mycket i allmänhet. Fortsätter tillsvidare att använda mig av dom istället för att chansa med privata eventuellt orutinerade aktörer. Jag VILL att alla eventuella fel ska uppmärksammas när jag besiktigar. Synd bara att min närmaste station där jag var idag ska säljas till högstbjudande efter SBP´s nya linje. Grabbarna där var inte glada, och troligtvis utan jobb när det sker. |
|
|
Jag har hört från några håll att man är mera serviceminded osv hos SBP nu. Precis som vi diskuterade och förutspådde här på forumet för ett par år sedan, vilket är rätt naturligt. En marknad där man är ensam med monopol har aldrig bidragit till att komma med kreativa lösningar eller extra service, varför skulle man? Kolla bara bakåt genom åren på alla andra som var ensamma på marknaden och jämför hur förhållandet är nu. Paket och postförmedling, telekommunikation, apotekstjänster, möjlighet att välja vårdställe. Till och med systemet har ryckt upp sin service ordentligt, undras varför? FP |
|
| Hur är prisnivån hos dom privata? Läste att den som öppnar i Västerås är 50 kr dyrare än SBP. | |
| Sista gången jag besiktigade min 850 hos närmsta SBP och han skulle köra en tur för att den skulle bli riktigt genomvarm, fick jag inte åka med. Hans kollegor som skulle städa undan eftersom det var sista bilen sa så jag hörde "vart tog han vägen, åkte han på semester eller?" Gissar att det inte var en lugn körning som bilen blev utsatt för. Funderade på att anmäla honom men eftersom bilen blev godkänd utan anmärkning så lät jag bli. Sen dess har jag hellre besökt någon anläggning i någon grannkommun. | |
| Du menar alltså att han uttryckligen sa till dig att du inte fick bli med? | |
NeZaN |
Enligt gårdagens Aftonbladet planerar Moderaterna att 2/3 av SBP ska bort innan år 2015. Så lär nog bara bli privat därefter... /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
| Länk | |
NeZaN |
Detta kommer med största säkerhet innebära höjda priser. Det är en ganska stor påföljd. /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Ja, det är vad som brukar hända när det blir privatiseringar. Det är fler chefer som ska ha löner... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Fler chefer i privat än offentlig verksamhet...tror inte det! Men krav på maximerade vinster brukar däremot driva upp priset. | |
|
GE : Ja, han motade bort mej när jag skulle sätta mej i bilen och sa att jag kunde stanna kvar. jag hann inte protestera innan han körde iväg. Kör så det ryker |
|
| Då hoppas jag du förklarade ett och annat för honom Rola! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.