|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag behöver assistans, bil 530D Touring-06 Har sökt massor på forumet och förståt att att det förekommer olika fel på bagageluckorna men inte hittat någon tråd om mitt problem. Min fjärrstyrda bagagelucka öppnar sig själv, ej i fart men när jag står still t.ex vid trafikljus, övergångsställen mm. Även vid parkering när bilen varit låst har den öppnat sig själv vilket är mindre roligt när det regnar/blåser eller jag har värdesaker i bagaget....... Allt i övrigt fungerar, motorn öppnar och stänger luckan perfekt men som sagt med egen vilja emellanåt. Alla tips inför kvällens felsökning (med mekaniker hjälp) mottages tacksamt! Mvh Björn | |
|
Antingen behöver microswitchen bytas eller så har du ett kabelbrott i bakstammen som går genom bakluckan. Båda väldigt vanliga fel. Sök på microswitch/kabelbrott och byte på detta forum, eller på 5-Series Net: Länk så hittar du instruktion hur de skall bytas + pris. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tack! Det vore ju logiskt om det är Microswitchen till bakluckeöppningen, ska kontrollera detta först och funkar inte det så ger jag mig på kablarna. Ger i alla fall andra personer ett skratt när min lucka öppnas vid rödljusen;) |
|
|
Hade exakt samma problem. Löste sig när jag bytte "microswitchen". I verkligheten är det dock ingen microswitch... Det är troligen inte kabelbrott - då skulle inte lucka öppnas. Isåfall kabelbrott kombinerat med kortslutning. Mikrobrytaren kostade 335:- på BMW. Byts på cirka 15min. "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
cmagnuse - nu blev jag nyfiken... "I verkligheten är det dock ingen microswitch." Vad menar du? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tar man isär den är det en tryckkänslig plastfilm. Konstruktionen är ganska elegent men man har inte lyckats hålla den tät och då tar filmen upp vatten och resistansen sjunker. I mitt fall bytte jag men jag var nyfiken och försökte driva fukten ur filmen utan att den blev funktionsduglig. Bättre kvalitet på kapsling och den tryckkänsliga filmen så hade vi inte behövt byta. De verkar ju hålla cirka 3 år ungefär. De nya kan möjligtvis vara bättre men det är ju inte så säkert. "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Aha - tack! Med tanke på att just mikrobrytaren ser ut att vara exakt samma på F11:an så har jag en liten känsla att detta problem kommer att följa med oss ett tag till... ---- BMW CS #6212 |
|
fredde 7 |
cmagnuse: vad menar du med att det inte är en microswitch? |
|
Tack, microswitch beställd! |
|
|
fredde 7: cmagnuse skrev här uppe: Tar man isär den är det en tryckkänslig plastfilm. Konstruktionen är ganska elegent men man har inte lyckats hålla den tät och då tar filmen upp vatten och resistansen sjunker. Så han menar säkert om den skall kallas microswitch så skall det finnas mekaniska delar i den... |
|
|
1. Det är inget som är "micro" eller speciellt litet i konstruktionen. 2. Den liknar inte en ordinär microswitch. Man har troligen fokuserat på att få den "rätta känslan" i knappen. Den ger en illusion av att det är en mekanisk mekanism som låses upp när man trycker (kraften ökar upp till en viss nivå för att sedan avta och lucka öppnar sig). Det anses ju viktigt att få premiumkänsla. Om man hade tid skulle man säkert hitta en avsevärt bättre lösning. Det finns säkert nån komponent som klarar den utsatta miljön bättre men det kansle inte ger den eterfrågade känslan. Det är verkligen fånigt att komponenter av den här typen inte håller bättre. Tyvärr så är det ju inte bara någon enstaka detalj som krånglar på moderna bilar. Det brukar ju finnas några tiotals. Ibland undrar man om det är medvetet? Hade diskussionen med några chefer på en svensk personbilstillverkare och de sa att de var glada för detta då eftermarknaden var mycket viktig för deras omsättning. "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Om brytaren är defekt och shoppingluckan öppnar sig oavsiktligt är det bara att koppla ur den vi kontakt stycket tills man skaffat en ny. Man kan lägga in några små sladdar i kontaktstycket som man kan kortsluta på insidan för att kunn öppna luckan när man skall byta brytaren senare. "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
fredde 7 |
ok,missade det. Vad använder ni shoppingluckan till? Jag använder inte min speciellt mycket och hade klarat mig utan. Men sitter det skall det självfallet fungera. |
|
Vad vi använder shoppingluckan till? Allt! Öppnar sällan bagageluckan, om jag inte måste. Trivs utmärkt med denna finess! ---- BMW CS #6212 |
|
fredde 7 |
Narvselius:Ok....Du har ingen stor hund med andra ord;) Ingen barnvagn heller? Inga säckar cement? Matkassar och andra shoppingkassar då? Låg ilastningshöjd i bagaget var ett testvinnande koncept från SVTs trafikmagasin........ |
|
Möcke lustigt... jag skrev faktiskt "om jag inte måste"; med tre barn i huset så har det ju hänt att större föremål än datorväskan hamnat i bagagerummet... Men faktum kvarstår - tycker att "shoppingluckan" är kanon och gör att man inte måste ha elbaklucka. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.