|
|
|
|---|---|
|
Tjena alla. Jag har ett litet problem på min Bmw 523 E39 -96. Jag var ute och körde nu ikväll och sladda lite nu i vinterväglaget och är påväg hem så märker jag att laddningslampan lyser MEN endast från tomgång till 2-2500 varv sen slocknar den helt och kommer tillbaka igen under 2-2500 varv.... Är det Någon som har haft samma problem tidigare eller nått liknande eller nått tips på vad det kan vara ? Har lite funderingar själv på generatorn men är inte så bra på bilel...... | |
|
Låter som det är generatorn som håller på att ge upp. I bästa fall kan det räcka med att byta laddregulator/kol (sitter i en enhet) men det är inte säkert att det räcker... Har du mätt med multimeter, hur mycket generatorn laddar vid olika varvtal? Tänk även på att generatorn kan börja tappa laddningen när den blir varm, om den är dålig! Så mät både när motor/generator är kall och ordentligt varm. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Förmodligen har bilen rullat en hel del mil. En generatoröversyn är lämplig för att fixa felet, regulator inkl. kol är standardbyte då. Se även över släpringarna, de kan säkert behöva svarvas/putsas, kolla upp lager osv, och blås rent innanmätet. Du kommer att förvånas över hur mycket som lagras efter några år därinne... FP |
|
| Går inte byta bara kol... renovera den befintliga eller köpa utbytes. | |
| Jag har bytt lager och enbart kol i min e39, inga problem alls. Den renoveringen kostade ca 100:- | |
|
Det går alltid att byta kol om det sitter kol... Det finns förvisso generatorer utan kol också, de vattenkylda i BMW eller MB t.ex. FP |
|
| ok...gick in i en Mekonomenbutik o frågade, o då kunde man inte byta. Fick köpa en utbytesgenerator för 3700:- + byte, slutade på 5200:-... | |
|
Jag hade ju den icke vattenkylda, så mitt byte gick bra, 5200:- hmm, hutlösa pengar, synd att du inte kunde laga den. |
|
|
Jag tror kanske man skall fråga på en verkstad man litar på istf i en butik. Gärna på en bilelektrisk verkstad om man har en sådan i närheten. Det finns även god hjälp att hitta på nätet, här på forumet osv. Man kan t.ex kika in på realoem.com så hittar du sprängskisser på generatorerna och artikelnummer på detaljerna att ta med till butiken osv. Utbytespris runt 3000-4000 kan nog vara rimligt om man väljer att inte renovera, sen tillkommer montering osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.