|
|
|
|---|---|
|
Rattlåset (ELV) vägrar släppa på min 530 -06. Nu står bilen, går ej att starta. Kan ej heller lägga automaten i neutral så jag vet inte hur jag ska kunna bärga bilen. Har fått ladda batteriet två gånger denna vinter och funderar på om det kan va en anledning till att det "spökar" Är det någon som har erfarenhet/ideer om detta och vet någon hur jag får ur parkeringsläget i växellådan så att jag kan bärga bilen? Bilen varnade för rattlåset (ratten är då gul i displayen, nu är den röd) några dagar innnan detta hände. Tacksam för svar. Mvh. Markus Lillmats_83 | |
| På min brorsas E39 hände något liknande bromsen blev stenhård och det gick inte att vrida om nyckeln och det gick heller inte att lägga i neurtalen. det var batteriet som var dåligt så jag skulle tippa på att du måste byta batteri. | |
| Sök här på forumet angående rattlås som inte släpper, visserligen e90 men det är samma system antar jag. Jag tror i ditt fall det är batteriet som spökar. Hade samma problem på min e90. Bytt batteri så ska du se att det löser sig. | |
|
Jag hade samma problem. På min bil kunde jag få ELV att släppa genom att tända P-ljuset (..!). Problemet avhjälptes i mitt fall sedan jag bytt till nytt batteri. så här skrev jag i en tidigare tråd: "Jag bytte till ett Tudor High-Tech TA1000 (jag vet av erfarenhet att det är ett mycket bra batteri med lång livslängd!) som har klart bättre köldstart-effekt än original. Det har även lite högre Ah än original men jag tror inte jag kommer bry mig om att omprogrammera någonting. Listpris på detta batteri är 1918:- inkl moms och inkl alla avgifter. Det går att pruta för jag fick det för 1500:-, trots att jag hade brådis och trots att jag bara kollade på ett ställe. Utan att veta så gissar jag att ett BMW-märkt batteri (s k "original") kostar mera. Jag är dock rätt övertygad att ett Tudor High-Tech är ett bättre batteri (?)." Jag har inte brytt mig om att programmera. Allt fungerar nu mycket bra för mig, startmotorn snurrar som aldrig förr, ELV/rattlåset fungerar perfekt och jag har inte behövt underhållsladda (förr laddade jag titt som tätt). Jag har läst att andra har lagt 3000 - 3500:- på BMW-märkt s k originalbatteri. |
|
|
Tack för svaren. Jag hade hoppats på batteribyte, men idag ringde bmw i karlstad upp mig och sa att rattlåset behövde bytas. Jag påpekade att batteriet hade varnat ett par gånger och att jag även hade laddat det så sent som en vecka innan detta hände. Men de kunde inte se att det skulle vara nåt fel på batteriet sa dom. Tyvärr va jag tvungen att bärga bilen till bmw eftersom jag fick detta felet på en parkering utanför en matbutik och kände att jag inte kunde göra så mycket själv. Nu blir det en saftig räkning på 9700 kr och dessutom läär jag väl få byta batteriet snart. En fråga till Ulf530, När ditt rattlås inte ville släppa. Hae du då en gul eller röd ratt med hänglås som varnade? Det känns som att man sitter i en rävsax när bilen står där och man måste ju få hem den igen. Jag provade även att koppla startkablar till batteriet när jag stod där på parkeringen men det hjälpte inte. Borde inte det bli typ samma effekt som ett batteribyte? /Markus Lillmats_83 |
|
|
Jag skulle inte vara helt säker på att deras analys är rätt, om jag vore du. Att startkablar inte hjälpte kan mycket väl bero på att man behöver bryta strömmen (ta ur det gamla batteriet) och sedan koppla på den igen (gärna med nytt batteri). För mig hjälpte det inte att ladda batteriet (ungefär samma sak som startkablar). Även mitt gamla batteri verkade vara ok och jag fick grön lampa vid laddning. Men mina problem löstes inte innan jag bytt till nytt batteri. Jag minns tyvärr inte om jag hade gul eller röd varning. Det känns kanske som jag har sett både gul och röd varning..(?). Första gången det hände så var jag 30 mil hemifrån. Det var nog mycket nära bärgning även för mig. Om jag hade kontaktat BMW-verkstaden så är jag övertygad att de hade föreslagit bärgning och jag misstänker nog även att de i nästa steg hade kommit med något reparationsförslag för x antal tusen kr... (se vår vän i den andra tråden, där tror jag det kan finnas risk att han fick kosta på en onödig reparation? Likväl som fler andra...). Men av en tillfällighet så råkade jag vrida ljusreglaget till P-ljus och då aktiverades systemet, ELV släppte och jag kunde starta bilen (batteriet var alltså tillräckligt ok för att lätt starta bilen trots att den stått ett dygn i minusgrader...). Det där med P-ljuset förstod jag inte då men kunde konstatera det när ELV låste sig igen hemma på gården. Då hade jag hållit på med alla olika metoder i nästan två dagar, så råkade jag återigen slå på P-ljuset och vips så kunde jag starta bilen! Men efter det så bytte jag alltså batteri (efter 6 år så skulle det ju ändå bytas..!) och sedan har det fungerat perfekt för mig i vinter. Jag har egna erfarenheter och också läst om händelser som gör att jag inte 100% litar på verkstäderna (milt uttryckt!). |
|
|
Du kommer ändå bli tvungen byta batteri; så köp ett nytt batteri, åk dit och montera det. Mickla lite med ljusreglaget/P-ljuset, ta nyckeln i/ur, tryck på startknappen, försök "vrida/lätta" på spänningen i ratten, om det behövs. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om ELV släpper och allt fungerar som det ska! Om det inte släpper så har du ju ändå inget förlorat på att försöka! |
|
|
Jag testade din variant på p-ljuset samma kväll det hände. Hade varit inne på forumet och läst lite innan jag gav mig på och försökte få ur elv. det funkade dock inte för mig tyvärr. Frågan är om jag har sån extrem otur att både batteri och rattlås är kass på min bil. Jag funderar även på om mekanikern på bmw ser direkt om det är något fel med mitt batteri när han gör en diagnos eller måste han kolla själva batteriet för att veta det? Dom kan väl inte gärna skicka iväg bilen med ett kasst batteri och nytt rattlås? Då lär ju kunden märka rätt snabbt att felet återkommer? Ska nog ringa imorn och be att få tala med mekanikern som kollade bilen. Känns ju för jävligt om man byter rattlås för 9700 och felet återkommer samt man blir tvungen tt lägga ytterligare 2000 på ett batteri. Tack för svaren! /Markus Lillmats_83 |
|
|
Jag hada problemet med rattlås på bägge mina E90 och E91 och i båda fallen var varningslampan gul och det berodde på batteriet. I bägge fallen problemet uppstod när det var riktigt kallt ute, aldrig när det var plusgrader. Det visar tecken på att batteriet är svag nog för att dra rattlåset tillbaks. |
|
|
Ok. Jag hade också gul symbol först, men sen blev den röd och då gick det inte att få ur låset. Verkar som om detta drabbat många och frågan är om inte bmw borde ha goodwill policy på detta felet (i alla fall när det slutar med byte av rattlås) Hur konstaterade du att det va batteriet? Bytte du helt enkelt och felet försvann? /Markus Lillmats_83 |
|
|
Ja, jag bytte batteriet men jag gjorde det när låset fungerade eftersom låset hade krånglat när det var minusgrader. Då fick jag tips att byta batteriet och jag gjorde det för att om det skulle krångla igen och efter det så krånglade det aldrig mer. I ditt fall om det är rött verkar det som att du har försökt för många gånger och då har det låst sig helt och då tror jag att det är omkodning som gäller och inte att det är fel på systemet. Be de på BMW byta batteriet först och säg till att vara med inne in verksta'n så du ser att om det blir bättre med nytt batteri sen därifrån kan man börja tänka på att fixa låset om det är det som är fel. Men omkodning av systemet innan batteri byte kanske behövs. Och jag håller med dig, det är uselt av BMW att sätta dit ON/OFF-funktionen om den krånglar så här nästan på varannan bil. Du borde kräva BMW på goodwill på det. |
|
|
Om det inte står i datorn/felkoder så tror jag att mekanikern helt struntar i ditt batteri, sannolikt funderar han inte ens om inte datorn säger något till honom. Han kollar inte batteriet och på BMW-verkstaden provbelastar de väl inte batteriet(?). (Det krävs väl säkerhet, typ separat "batteri-rum" etc..?) Kanske att de tom kör med underhållsladdning medan de jobbar med din bil, allt för att slippa några bekymmer? Kanske har din bil gått i någon spärr typ "felsäkert läge" el dyl då varningen blivit röd. Kanske därför det inte funkar med att tända p-ljuset(?). En intresserad mekaniker borde ju kunna tala om skillnaden mellan gul och röd varning och han borde även kunna göra en återställning. Har du provat att koppla från strömmen och sedan starta om allting? Med nytt eller åtminstone nyladdat batteri? I mitt fall hjälpte det dock inte med nyladdat/fullt batteri, jag lät tom laddaren sitta kvar medan jag tände p-ljuset och "micklade", men det hjälpte inte. Men efter batteribyte så fungerade det direkt! Nu kan det ju vara så att du har fått ett faktiskt fel på rattlåset, men jag tillåter mig fortfarande att vara mycket tvivlande... I trådarna kan man också läsa att olika bilägare har fått byta lite olika komponenter, gjort olika reparationer, på sina bilar för att avhjälpa samma symptom med ELV. Allt medan jag, med flera, har råkat få våra rattlås och elektronikenheter "självlagade" bara genom att byta batteri. Själv tror jag "med sannolikhet som gränsar till visshet" att även jag hade råkat ut för någon dyr reparation om jag hade bärgat/lämnat in min bil till verkstaden. Och strax efter denna dyra "reparation" så hade jag ändå tvingats byta till nytt batteri. |
|
|
Provade att göra bilen strömlös, provade även med startkablar på batteriet utan framgång tyvärr. Pratade med mekanikern på bmw idag som säger att han kunde se att mitt batteri är dåligt och behöver bytas. Men säger samtidigt att detta fel inte beror på batteriet utan på själva rattlåset. Frågade hur han visste att det va rattlåset och han säger då att han med laddström på bilen har testat låset 10 gånger och bilen klarade endast att låsa upp 6 gånger. I min värld (och med dina erfarenheter från detta ulf530) kan det fortfarande bero på batteriet. mekaniker säger att han har raderat felkoderna och att bilen nu går att köra, men tilläger att frågan är hur länge det dröjer innan felet återkommer? Allt mellan en dag och två månader trodde han även om jag byter batteri. Frågan är ju hur man ska veta om det är värt att chansa och eventuellt få bärga bilen en gång till inom loppet av någon vecka. som det sur ut just nu åker jag på ett batteribyte också vilket ju är ytterligare 2000 kr. Man blir lite bitter... Lillmats_83 |
|
| Givetvis tar du risken och byter batteri och ser hur det går först. | |
|
Det lutar åt att jag gör så Grodan. Är dock rädd att bmw har rätt och att jag blir ståendes igen med bärgning som enda alternativ. Skall höra med dom om dom tror att det börjar med gul varning igen för att gå till rött så småningom (så gick det till när det hände). I så fall kan man köra direkt till verkstad när varningen kommer. Lillmats_83 |
|
| och ett batteri av mycket bra kvalitet kostar max 1500:-, som sagt var... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.