|
|
|
|---|---|
|
Hej Har ett litet udda problem som ja inte kommer till ända med! Bilen har tomgångsdippar med ca 20-30s mellanrum när den är kall. (Vid kallare klimat +5 och kallare) Först ligger tomgången stabilt runt 750rpm för att sedan dippa ner fort till 500rpm som kontras av ökning till dryga 1000rpm en kort stund, sedan stabiliseras allt i ca 20-30s framåt för att göra om samma visa om igen. Detta är endast när den är kall, har även märkt att bilen går väldigt orolig (kraftslös). Detta har dock bara inträffat 2 ggr den senaste månaden. Bifogar en video på tomgången [youtube]Länk | |
|
Tjena Har precis samma problem som du med tomgången på min 328ci -00. Vid kallstart och några minuter in i körningen dippar tomgången ner till ca 500 rpm och upp igen. Jag har dock inte märkt att bilen går oroligt eller är kraftlös, utan den går som en klocka i övrigt. Vad kan felet vara? |
|
|
Hade samma på min tidigare. Insugs slangen precis innan gasspjäll hade spruckit vid den lilla som går ut åt sidan. (Ex mellan tumme och pekfinger. Förstår vad jag menar när du ser eller om du vet hur den ser ut) Köpte en ny, nollade datan och det blev bättre i en veckas tid. Sen kom det igen. Satte i somras på en bränsletrycks regulator på bilen BTR04:a och sedan dess inte haft det. Om det verkligen är bränsletrycks regulatorn som hjälpte mig kan jag inte svära 100% på, men jag har alla fall inte haft någon dipp sedan dess. Har även haft problem att den ibland hostade och spottade när jag skulle iväg efter stopp tecknet på avfarten efter motorvägs körning. Detta har också försvunnit. Nu är min bränsletryckes regulator ställd på 3,6 bar. Har provat att justera fram och tillbaks för bästa möjliga på min eftersom den även gick snålt enligt datan. Har haft den uppe och vänt på 5,6 bar och då sköt det ut soppa ur avgasröret. Min bil är 328 1998års modell. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Även jag har liknande problem. Du har med stor sannolikhet problem med tätningarna till vanosen. För att läsa mer om problemet och hur man åtgärdar det så kika på länken. Länk |
|
|
Tacksam för svar, skall kika över de som tipsats om i tråden! Mvh |
|
|
Jag har precis samma symptom på en 328 tou -00 på bmw har dom fått fram att det är "mekanisk kärvning i vanos avgas" vid kall motor. de tyckte inte de var värt o lägga pengar på o de va inte skadligt på motorn påstod dem |
|
|
Hej, Jag har ett likadant fenomen med min 328 touring -00. |
|
|
jag med, läst mycket om detta problem... någon som provat byta packningar i vanos som kan bekräfta att det hjälper... BMW - När du gillar att köra om! |
|
|
Hej! Jag har bytt vanostätningar i min vanos på 330:n.Den hade oftare o oftare tomgångsproblem.Bytte väldigt mkt på den,men provade till sist o byta tätningarna i vanosen.Bilen blev faktiskt som ny efter de trots att den nu gått 28.000..Kändes som att det efter bytet blev väldigt mkt mer kraft i bilen..men man fick ge det en inkörningsperiod efter bytet,för att få full effekt..Om ja köper en liknande bil nån gång framöver,så är det första jag ska lägga pengarna på.Bilen e väldigt rolig att köra nu.. Jag köpte en vanos från en skrot o bytte tätningar på den,sen slängde dit den o bort med den gamla.På så sätt kunde jag pula i lugn o ro,utan att vara utan bilen för länge. Det finns trådar att läsa om här på autopower..tätningarna kommer från beisan systems o tillverkas i annat material än original. mvh Lelle |
|
|
Nu ska vi se, lite av problemen har försvunnit iom att de inte är så kallt längre. Dessvärre återstår fortfarande problemen med orkeslöshet vid körning. (Tänk moppetiden då man starta vid -20 grader och ger full gas på en gång, händer inte så mkt) Dessa orkeslösa turer är inte varje gång utan inträffa ca 1/20. Orkeslösheten kvarstår tills man startar om bilen, går inte varva ur den och den är extremt seg. (Tänk accelaration tant agda 85 bast) Lyckades få till lite felkoder med ett stycke felkodsläsare. P1523 Utloppskamaxelns styrsystem, kamaxelläge -sannolikhet Ledningar, kontaktdon, manöverdon för kamaxelläge, motorstyrdon P1622 Motortemperaturgivare, kylsystem styrt av motorstyrdon - motorstyrdon, utgående steg Ledningar, motortemperaturgivare, motorstyrdon P0340 Kamaxellägessensor A, cylinderrad 1 - felfunktion i krets Ledningar, kamaxellägessensor, motorstyrdon [URL=Länk [URL=Länk [URL=Länk I klarspråk, kan någon förklara vad detta betyder? Felkodernas betydelse hittade ja på garaget.org Länk Tack! |
|
|
[url=Länk [url=Länk [url=Länk Se om detta vart bättre |
|
|
Går inge bra de där.. Länk Länk Länk |
|
| Är det någon som vet vad det kostar att låta en verkstad byta packningarna på vanosen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.