AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.429

Ute efter nytt chassi till m3an, men vilket fabrikat?

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Hej.

Detta har jag haft uppe förra året men fick beslutsångest och struntade i att handla något.
Nu vill jag verkligen monterat något till denna våren.
Blir mest gatkörning men hoppas på några bankörningar iår.

Så vad skråen ska jag köpa? Min budget är ca 8 000:-.
Har varit inne på coilovers men ska man upp på de lite bättre som tex h&r så blir det genast dyrare har jag för mig. Och fk,d2 med flera är jag osäker på kvalite samt kör egenskaper.
Har varit inne på ren sänksats, alltså nya fjäderben. Men vad kan man få tex h&r,Bilstein mm mm för? Alltså hur mycket kostar sådana kitt?

Väldigt tacksam för svar. Bilen i fråga är en bmw m3 -94
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Dessa "billiga" kit funkar alldeles utmärkt & är numera bättre än sitt rykte.

Kolla med Mats Kinnby på www.xyz-sweden.com.

Jag körde bana med min gatbil med D2 i 2 säsonger nu rullar det kitet på en tävlingsbil i bmw cup

Numera kör jag med xyz på min bil som rullar i bmw cup.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Nämen detta låter ju alldeles förträffligt! Så hur känns kittet? Känns det stabil?
Är det bra mycket värre än original då jag själv tycker det har funkat jätte bra.
Men är som sagt ute efter ett fräschare kitt och även bättre.

/Fredrik
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Det beror på vad du menar ned stabilt?
Kvalitetmässigt helt ok.
Det finns ju streetkit att välja eller racingkit som jag har på min.
Fjädrar väljer man efter hur man använder bilen på min tävlingsbil har jag fjädrar
som är 7ggr hårdare än orginal & fjädringsväg på runt 50mm.

Det går att åka på gatan om man ställer dämparna mjukt men det är ingen
komfortresa direkt.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
"MichaelB"

Med stabilt menar jag typ om man kan jämföra det med original. Eller om bilen känns helt konstigt med ett sånt typ d2 coilover kitt. De som kostar runt 7-8 000:-.

Svårt att förklara vad jag menar men om vi säger såhär. Man vill ju hela tiden förbättra allt på bilen, köpte tex en sportratt till m3:an och jag tyckte att själva körkänslan blev sämre, känns inte lika påkostad mm mm.

Det vill man ju inte känna om man köper ett coilover kitt för typ 8 000:-.

Och hur känns den att köra på en vanlig väg? Vill ju inte bara sitta och hoppa i bilen utan det ska ju ändå kunnas åka lite längre i bilen.

/Fredrik
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Hoppigheten beror ju på vad man väljer för fjädrar & hur hårt man ställda dämparna.

Inställningar för gata & bana skiljer ju rätt mycket.

Jag kan ju bara referera till de E30 jag haft & kört på bana gata, det jag kört på gata är
med samma inställningar som på bana & då är den inget kul på gatan vid vanlig körning

Men som sagt detta är helt & hållet en inställningssak.

Sen om du tänkt köra året runt så skulle inte jag välja denna typ av coilover kit.

Bekvämlighet vi vanlig åktur med bilen beror ju även på hur mycket man rensat ur bilen
jag har ju inget onödigt kvar i min bil inte ens dörrlister vilket innebär att det bullrar upp
till 120db i cupèn & blir väligt varmt.

Men som sagt det är ju stor skillnad i fart på en hottad M3:a & en riktigt ban/tävlingsbil.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Själv annvänder jag mig av intrax dämpare (inte usa skiten) ...bra grejor för vad jag kan lägga ut på dämpare. Dom bygger dom till dig efter dina specar (jag fick mina byggda enligt mina specar) och jag missminner mig om att dom har färdiga kit till ex bmw m3 från hylla. Dvs gat kit

Jag vet oxå att några av bmw cup bilarna kör med intrax dämpare med fin respons

Dom ska ligga några snäpp över d2 xyz i kvalite? men även priset är några snäpp högre

www.intraxracing.nl/

/Pelle
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Har kollat lite på ebay och har tittat lite på kW och även H&R. De finns ju i coilovers för runt 10 000:-. Såg även bilstein men då är det ren sänksats med fjäderben och eibach fjädrar. Inget ställbart. Fan vad svårt det ska vara då. Men tack som fan för era synpunkter.

/Fredrik
Mugello: Jag kommer montera D2 "Street" på min M3. Nej det är garanterat inte "top of the line" men det är nog svårt att hitta mer prisvärda kit med rimlig kvalite/prestanda. Sen skall man ju vara ärlig mot sig själv: Om man ämnar köra seriöst på bana o jaga tiondelar så finns det andra bättre kit. Om man däremot vill kunna justera höjden på bilen, ha nya/friska dämpare med liknande sättning som original så är nog dessa billiga kit ett gott val. Jag valde D2 av den enkla anledningen att jag kör inte bana utan vill bara ha möjlighet att justera höjden samt att dämpningen skall vara "lagom utan att vara stenhård/stum som min 3000kr coilovers till Passaten"*haha*. Skall bli intressant att få veta skicket på de gamla original-dämparna, de ser helfriska ut...Men det gjorde de även på M5:an, dock så visade de sig (efter demontering o "test") vara skräp fram iaf*haha*
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Det kommer nog bli så att jag kommer antagligen köra på coilovers. Bestämmer i vår när jag vet hur mycket pengar jag har i madrassen.
Visst fungerar säker D2. Men jag tror ändå Bilstein, H&R, kW mm mm kommer göra mig så nöjd som jag vill bli. Sen att jag kanske inte utnyttjar det fullt ut men tror endast det känns mer gediget.

Nån som kör med de kitt jag räknat upp? Eller är det kanske överkurs för gata.

/Fredrik
Jag kan bara återge vad meken sade efter att han monterat o "justerat" in K-Sport "Street" på M5:an (E39). Rikitgt bra finish, o markant skillnad mot helfriska original-dämpare! Han var klart positivt överraskad, speciellt med tanke på priset. Men visst H&R, KW osv är säkert ett eller flera snäpp bättre, dock tveksamt att man märker nån skillnad som "gatukörande amatör". Det är viss skillnad på att ge 6" (som D2 & K-Sport kostar under "Höstkampanjen", det är då jag brukar köpa) för ett kit kontra 20" som ett KW kostar till M5 E39 eller M3 E36. Personligen anser jag inte att KW är värt 3 gånger så mycket ÄVEN om det är bättre grejer på alla punkter.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
dawwe

Kollar man på ebay får man ett kitt runt 10 000:- .
Finns både H&R samt kW för 10".
Därför jag funderar lite extra på de lite dyrare. Skilljer ju bara 2000:- då känner att det kanske är värt att köpa lite värre direkt.

Men som sagt. Jag klarar mig gott med original dämparna. Min gräns går långt före mitt chassi. Men dem har suttit på länge nu och tror topp lagringarna börjar ge sig.

Men dawwe blev bilen vrål hård och hoppig? Inga mods man måste göra för att de ska passa?

/Fredrik
Jag har inte fått de till M3;an än, de kommer i feb/mars. MEN till M5:an så är de klart "stummare" (dämparna är "ställbara" i 36 "hårdhetslägen") men absolut inte hoppig eller "stenhårda" som de billiga (3000kr) "coiloversen" jag köpte till min Passat, de är verkligen ap-hårda. K-Sport är enligt mig precis så "hårda/stumma" man vill ha de, men skall man åka bana så bör man nog välja ett annat kit än "Street", de har betydligt värre kit men då till andra priser. Att tänka på är att man kan välja topplagring, jag valde justerbara (camber) till båda bilarna, alternativet är "vanliga". Till just M3 får man liiiite annan caster-vinkel (tror jag det var), då original M3-topplagring är excentrisk medan D2/K-Sport är inte excentrisk, däremot kan man justera camber. De som kan med det här med hur minskad (??) caster påverkar väghållning/styrning kan säkert förklara för dig. Vill man kan man köpa till topplagringar (tex från Milltek, jag tror att även D2/K-Sport har sådana till M3) där man kan justera både caster & camber, kändes som overkill för min del....
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Tack för svaret dawwe.

Nja jag får se hur jag gör. Får ringa och höra vad dem säger om topplagringarna på d2.
Men funderar lite på en sak.
* Säg man ställer in collisarna på en höjd och gör alla inställningar så de stämmer.
Hur blir det sen om man ändrar höjden. Sänker den max tex. Måste man in och ändra de andra inställningarna igen då eller då är det fritt fram och spexa med höjderna?

Fredrik
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Tack för svaret dawwe.

Nja jag får se hur jag gör. Får ringa och höra vad dem säger om topplagringarna på d2.
Men funderar lite på en sak.
* Säg man ställer in collisarna på en höjd och gör alla inställningar så de stämmer.
Hur blir det sen om man ändrar höjden. Sänker den max tex. Måste man in och ändra de andra inställningarna igen då eller då är det fritt fram och spexa med höjderna?

Fredrik
Jag är ingen expert men min gissning är att man börjar med att välja en höjd "man gillar". Därefter gör man 4-hjuls inställning. Ändrar man sedan höjden så lär även hjulvinklarna ändras, iaf säkerligen om du "max-sänker". Fördelen med D2/K-Sport kontra tex några av alternativen du nämner är att man har bibehållen fjädringsväg oavsett hur mycket man sänker (höjden justeras genom att man flyttar fjäderbenets nedre fäste, inte genom att man flyttar höjden på fjädertallriken). En nackdel kan vara att det kan bli ont om plats för full infjädring vid max-sänkt, nackdelen med systemet där fjädertalltriken flyttas är att det inte blir så värst mycket fjädringsväg kvar. På D2/K-Sport kan även fjäder-tallrikens höjd justeras, även om det inte rekommenderas att man mixtrar med "förspänningen" (D2/K-Sport saknar sk "hjälpfjäder" vars enda uppgift är att hålla huvudfjädern "under spänning oavsett vald höjd")
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Det Dawwe skriver om fördel med fjädringsväg på D2 kan jag bekräfta. Denna funktion är egentligen vanligare på dyrare coilover-system, men d3, xzy, K-sport kör det på alla sina.

Jag har kört en säsong på mitt k-sport kit och är supernöjd. Några små kvalitets-fadäser har lösts genast av leverantören. Mitt kit har gått både en del bana och mycket gata, bl.a en långresa ner till södra europa. Tycker helt klart du ska satsa på coils. Jag frågar mig om man faktiskt får bättre grejor då man köper kw eller h&rs instegsprylar. Tveksamt. Och går det att ställa dämparhårdheten på dessa?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Frapp

Det låter intressant helt klart.

Men när man bestämt sig för säg d2 coilovers. Något man får välja? Hårdhet på fjädrarna eller liknande eller är allt standard?

/Fredrik
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Tror du kan välja fjäderkonstant någorlunda fritt.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag har Bilstein PSS9 på min M3. Satt på vid köpet i höstas och jag har inte hunnit utvärdera det. Den är precis så låg som jag vill ha den rent estetiskt men jag måste tyvärr höja den lite för att få bättre funktion. För kort slag nu. Skulle jag köpa nytt idag för 10k skulle jag nog köpa Öhlins Länk bara för att jag verkligen gillar Öhlins på hojsidan. Justerbara i hårdhet, nackdel att de inte är justerbara i höjd dock.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.