AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.146

Stor skillnad mellan växellådor

Hade det tvivelaktiga nöjet att köra en Skoda Superb Greenline igår eftersom min bil var på plåtverkstaden. Var väldigt glad att min bil blev klar samma dag. Dock fick den mig att fundera på vilken stor skillnad växellådan kan göra med samma motor. Låt mig förklara: I somras körde jag en Touran hyrbil i Schweiz med exakt samma motor som Superb Greenline, alltså 1.6 TDI med 105 hk. Den bilen hade dock DSG-7 lådan och kändes riktigt kvick. Skodan har manuell 5-växlad låda och kändes ganska ordentligt slö. Båda bilarna väger ungefär lika mycket så skillanden i upplevelse kan nog mestadels tillskrivas växellådan.
Är också glad att jag inte köpte en Superb med manuell låda. Kopplingen tar tokhögt, så man har nästa släppt upp den helt när man äntligen hittar dragläget och växelspaken kändes ganska rapplig. Längtade nästan lite till min förra 118d som hade mycket trevligare växellåda och koppling. Men nu kör ju jag Superb med automat så.......
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Håller med om att DSG/DKG/PDK effektiviserar oerhört mycket.
Enda nackdelen med just VAG-bilarna med tvärställda motorer i kombination med DSG är att de att dömma av vad man läser på nätet och de taxichaffisar man åker med verkar ha sämre hållbarhet. Lite synd, för det är ett väldigt trevligt växellådskoncept. DKG-lådan i M3 E92 är den absolut bästa drivlinan jag använt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.