|
Sida 9 av 172
|
|
|---|---|
|
Jag provade växla manuellt med stickan, men lådan växlar så pass mjukt så det blir inte samma känsla genom hela kroppen som att rycka in en växel på en manuell låda. :) Men det är ingen dålig automat, förstår att många vill ha den, jag trodde också det, men i slutändan tror jag vill ha en manuell i den här typen av bil. |
|
| damaen: känslan du beskriver att 328:an varvar för högt och ligger utanför motorns effektband är typiskt för en motor vars effektkurva vänder för tidigt. Visst är det bättre med en effektplatå än att motorn dör vid 5000 rpm, men det ger lite av en känsla av att det "bara varvar". Som tur är så är så inte fallet med motorn som denna tråd handlar om! | |
| på xdrive-modellen är väl automat standard. Synd på sätt och vis. | |
| Håller med. Fyrhjulsdrift och manuell låda är en trevlig kombination (särskilt vintertid). | |
| Man får hoppas att den elektroniska virtuella diffbromsen fungerar tillräckligt bra på den bakhjulsdrivna versionen :) | |
|
M135i är ju ett bra exempel på utvecklingen just nu då en fyrhjulsdriven automat drar mindre och är betydligt snabbare än en tvåhjulsdriven manuell. Rent ekonomiskt blir det ju lite svårare då merkostnaden för den förra är rätt avsevärd. Möjligen skulle ett bättre andrahandsvärde kunna komma att kompensera skillnaden, men det vet vi ju inte så mycket om ännu. Själv skulle jag dock välja en xDrive på grund av helt överlägsna vinteregenskaper. |
|
|
Jag är ytterst tveksam till att skillnaden i ece-cykeln kommer att märkas på väg. Men visst finns det potential till lägre förbrukning med fler växlar och snabbare utväxling. Fyrhjulsdrift är fantastiskt vintertid och även på sommaren på vått underlag för en motorstark bil. Jag skulle också kunna leva med Auto bara för att få Xdrive. Men om jag spetsar frågan maximalt så vete tusan om jag inte föredrar manuell låda så mycket att valet faller på den. |
|
| Nu kommer smålänningen fram i mig, men har någon av er erfarenhet av vad man snittar med en sådan här bil, räcker 1 liter i blandad körning med en manuell låda? Jag har en kompis som kör en 1M och det är lite löjligt vad det går åt bensin. Han kör som jag rätt korta sträckor och han snittar 1.7 liter milen, korta sträckor kallstart är väldigt vanligt om man säger så. | |
| Jag snittar 1,4 med min, mestadels korta sträckor och tung gasfot, på längre sträckor är det inga problem att komma under litern om man anstränger sig lite. | |
|
1,7 L/milen med 1M låter högt i snitt tycker jag men bilen är ju gasvänlig som få, så drar man iväg på växlarna så drar den ju en hel del. Tror mera som Corzair skriver ner mot 1,3-1,4. Jag låg väl ungefär där på min 1M med en hel del stadskörning. /Anders |
|
| Har offert framför mig för en M135ia F21 och en GT86. Liknande utrustning, skiljer sig drygt hundra papp emellan. Den första är ju de givna valet här, men lutar faktiskt åt sistnämnda. Må vara fel märke men i andan ligger den närmare den ursprungliga M och likheterna till E30 M3 är många. Vad tycker ni? | |
|
Tycker du gott ska läsa på (framförallt EVOs test av GT86) och sedan provköra. Bilen verkar tyvärr lida av för lite vrid. Sifforna på pappret säger att kombinationen rent effektmässigt ska vara helt okej. Men i realiteten så verkar det inte vara så. Som sagt, EVOs test är mycket läsvärt, finns nog ett par filmer på webben också. Skulle säga att den ligger närmre en upphottad MX5 än en M3 E30. För pengarna får du dessutom en M3 E30 som både är roligare att köra och håller värdet bättre. Kanske en idé? |
|
| Har provkört gt86 och provkört f20 och 35i dock ej samtidigt | |
|
Hoppsan kom åt skicka knappen ;) Evo är de enda som är negativa och då har de kört BRZ med automatlådan. GT86 sägs också ha roligare chassisättning för engelska förhållanden och den var riktig bra att köra tycker jag. Motorn lider av en dipp i vridet vid 3000 varv där den dör lite, men annars känns den tillräcklig kvick för att ha skoj bakom ratten. Båda bilar lider av elservo och där är en E30 mycket bättre, sant. Men inte kör man 3000mil/år med en klassiker? Önskar man kunde provköra m135i... |
|
| Gt 86 gör tydligen 0-100 på 7,6 sec manuell var har dem trollat bort hästarna. Den borde vara så mycket snabbare. Bör nästan stå fel men har sett den siffran på flera ställen. Drar ganska mycket också. 125i kan väll vara ett alternativ. | |
| Strunta i min fråga, min närmaste har mycket riktigt påpekat att jag lider av 'har såld ettan' syndromet och att jag måste landa på fötterna först, annars blir det bara knas med bilvalet... | |
|
Hallongrotta du hann före, skulle bara säga rent allmänt, så kör man en bil, inte en teknisk spec och 86:an känns inte slö. Förbrukningen är mera ärlig såsom alla atmosferiska bensinare, körde motorväg 0,65 med den. Mera on topic igen, kommer man bara i närheten av gaspedalen på en m135i kan du nog glömma 0,75l/mil.. Men häftigt att det går om man vill... |
|
|
Det jag menar med vad dem har gjort av kraften är att bilen är lika snabb på pappret som min 120i som väger mer och har mindre effekt. Angående förbrukningen har jag inga större förhoppningar med, eftersom jag kör 120i på 0,94. |
|
|
Nytt videoklipp: Länk Inte blir man nå sugen va? :-) |
|
|
En till: Länk Det jag tycker är konstigt är att det är bara AMS som säger att den har artificiellt förstärkt ljudgeno högtalarna, ingen annan stans har jag läst om det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.