|
Sida 87 av 172
|
|
|---|---|
| Pavel, 3-dörrars är snygg. Jag ångrar lite att jag inte köpte en 3-dörrars istället, den är lite snyggare och sen är tyvärr B-stolpen lite gran ivägen ibland när man måste titta åt sidorna (på 5-dörrars). | |
|
Hmm, nä det är sant - tror att de jag sett är 5-d faktiskt. "Egentligen" är ju 3-d mera rätt på en sådan här modell! Upplever du den mycket vassare än din nuvarande bil Pavel? |
|
|
Min 335i är trimmad hoss ESS i Norge. Hårdvarumässigt har jag tagit bort katten och kör downpipe vilket gav mer krut på toppen av varvskalan. BMW Group Ggb lät mig låna hem en bakhjulsdriven M135i över en helg. Jag gjorde lite olika tester mellan min bil och lånebilen. Test 1. Motorväg (ej trafikerad vid denna tid) 70 - 250 kmh. Helt lika i acceleration. Jag körde min 335a och sambon körde M135i. Jag kunde inte dra ifrån en enda meter. Test 2. Acceleration från 0. Här blev jag förnedrad till ca 50 kmh, detta tror jag beror på att min är manuell och lånebilen var automat. det går bara inte att växla lika snabbt med manuell låda. Test 3. Chassi respons / styvhet. Här förlorade min 335a mest. den kändes tung och man fick kämpa med den. Notera att jag har H&R fjädrar, inga coilovers. M135i kändes pigg och responsiv i kurvor, den ville hela tiden fram igenom korvorna medans min 335a ville helst lägga sig å sova. Totalt sett insåg jag att M135i med automat var exakt lika snabb som min 2011 335i med trimmad N55 motor. Ganska imponerande! |
|
|
Pavel: "Ganska imponerande!" !?, jag skulle vilja säga "väldigt imponerande" :-) Läser man om de trimmade 335:orna är det det lätt att tro att de i princip är hur snabba som helst, skulle aldrig trott att de gick att köra jämnt med en sådan. väldigt roligt att läsa att du satt din sambo i 135:an och testat upp till 250, är lite avis då min flickvän gallskriker så fort mätaren passerar 200 ... Vinter och "Traction" läget inkopplat är en riktig fröjd, funkar otroligt bra och det är lätt att åka på lite ställ i princip varje kurva. Hindrar också att den superkänsliga anti-spinnen griper in vid lite hårdare acceleration. För den stockholmsvinter som varit hittils funkar bilen superbra med dubbfria hakka-däck, så om någon M135 ägare har den minsta farhåga gällande nordiska dubbfria däck och m135:an så är det inga som helst problem att köra runt med dessa och när du vill ha lite mer skoj under körningen är det tractionläget som gäller. |
|
Verdi |
Nu vet vi ju inte om sambon är en kvinna iofs. ;-) |
|
Moe, Jag har tur som har en tjej som är tokig i motorsport och är en skitbra förare! :) Tänk på att min trimmade 335a är en tidig 2011a med N55 motorn som inte alls har den trimkapacitet som N54. Det är en markant skillnad. N54 med endast mjukvara är snabbare än standard M135i, även om jag inte testat kan jag garantera dig detta. Jag gjorde en riktig bänkning av bilen efter mjukvarutrimmet, nedan är en länk till en tråd jag lade upp på E90post med bänk resultatet. Notera att vid bänkningstillfället hade jag kvar katalysatorn och att siffrorna är vad jag fick på hjulen. Länk |
|
Verdi |
Vad är det för skillnad på traction och sport+ egentligen? |
| Tack för rapporten från verkligheten Pavel - nu blev mitt bilval till våren ännu svårare haha.. Kör (lagom) lugnt! ;) | |
|
Verdi: Om jag tar det från huvudet så traction kan du koppla in i vanligt D läge och Sport-läge för att få en betydligt mindre aggressiv DSC (antisladd). Antisladden finns där men tillåter hjulspinn och breda ställ (väldigt användbart på vintern :-). I manualen står det typ att traction ger "optimalt väggrepp" Sport+ kopplar in traction läget, men skärper också gasresponsen, sätter chassi i sport-läge, håller uppe varvtalet på motorn, växellådan med snabbaste växlingar och den drar betydligt längre på växlarna samt inte växlar ned lika lätt. Styrningen blir tyngre också. Jämför jag sport-läge med chassi och motor aktiverat (du kan välja båda eller endera), så tycker jag ändå att i sport+ så accelererar bilen mer brutalt, kanske också pga av traction är av. Kan vara subjektivt men sport+ känns helt klart som riktigt "race mode". Sedan finns det ett sportläge på växellådan också som du kan kombinera med ovanstående men det har jag faktiskt inte brytt mig om att utforska så mycket. S-läge på växellådan verkar dra växlarna längre och växla snabbare, men det känns lite oklart om det är skillnad på att ha lådan i sport och kombinera med sport eller sport+ körprogram. Lite överkurs kanske :-) |
|
|
btw, Jag beskrev hur det var i min bil med adaptiv fjädring och automaten. Traction borde ha samma effekt i en manuell bil, men sport+ beter sig annorlunda ... Pavel, att du inte väntade på 2-serien då om du vill ha 3-dörrar. BMW verkar ju ha slipat lite ytterligare på M-lite konceptet gällande M235:an (om man ska tro marknadsföringshypen :-) |
|
Verdi |
Jag har samma setup med adaptiv fjädring och sportautomat (även variabel sportstyrning). Har valt bort den mer aggressiva motorinställningen i mitt sportläge så det enda som händer då är tyngre styrning och hårdare chassi. Fick tips om det när jag hämtade ut bilen. |
| Moe, jag verkligen älskar designen på F20 och tycker den ser så hård och rejsig ut. M235i är inte riktigt min smak. | |
|
Verdi: får man fråga varför? Bara av ren nyfikenhet :) Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
Verdi |
Jonte520d, Är väl bra att ha möjligheten att få hårdare chassi och tyngre styrning utan att motor + växellåda påverkas? Vill man ha allt finns ju sport+. Blir ett bra mellansteg. |
|
Jag gör också som Verdi. Sport påverkar endast chassi och styrning , ej motor och gasrespons (tycker det är skönast att köra så på landsväg/motorväg). När man vill ha det lilla extra finns ju sport+. |
|
|
Går det även att ställa in så att på SPORT mode så kan lådan vara på 8ans växel? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
Verdi |
Gör man som jag och Moe har gjort så antar jag att den går upp på 8:an. Jag har då iaf inte märkt att den inte gör det. |
|
Jag har klagat på dokumentation/manualerna från både BMW och Audi tidigare, kanske gäller alla biltillverkare, men är det inte konstigt, man köper en produkt för 450tkr och det finns inte beskrivet exakt hur vissa funktioner fungerer? Dvs, sport+ läger i kombination med växelspalen till vänster (sportläge), blir växlingarna ännu snabbare då eller när man väljer sport+ kan man strunta i växelspaken till vänster? Samma gäller det adaptiva chassit, har sådan på min, men vore intressant att veta exakt hur det fungerar och inte bara marketing klyshor såsom 'optimeras för sportigare körning'. |
|
|
Den nya ratten får premiär från vecka-10-produktion samtidigt som riktig däcktryckskontroll med sensorer i fälgarna blir standard. Och Oyster-inredningen får svarta kontraster istället för "hela inredningen" i Oyster som det är i dagsläget. För info se: Länk "TRL" är BMW-säljare i UK så han har koll på läger... /Arvid |
|
| ...koll på läget, menade jag förstås... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.