AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.197

F20 M135i

Sida 82 av 172
Tycker själv bättre om motorn i BMW:n och att den driver bak (eller mest bak på x-drive). Därför är den roligare. Tror alla rattar bra i sig. Sen har prestandan en viss betydelse, men som Verdi säger är tiondelar inte det som avgör. Hellre en rolig bil än en snabb bil...
Fick precis veta att min bil levereras redan V.2. Kanske tom V.1. :-)

Saker jag har börjat fundera på. X-drive... Visst är den rwd tills dess att kraften behövs fram? Hur mycket kraft flyttar den som mest? Går det att själv reglera på något vis?

Stolarna... Är justerbara sidostöd standard? Glömde kolla det vid beställning.
sg
77
sg
340i xDrive -16
Martin.E: jag har standardstolen i M135i och den har justerbart sidostöd. X-drive går inte att koppla ur eller reglera men det är normalt större fördelning till bakaxeln. Det enda man kan göra är att koppla ur esp med sport+.
Verdi
xDrive har 60/40 bak/fram men kan skicka 100% av kraften både till bak- och framaxeln.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Hej alla, är nyfiken på den här hemliga menyn. Är det någon som vet hur man gör?
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Zoppo : har ej haft tid att kunna svara ,men har jag det .I beskrivningen står det att det räcker med träningen på ,men det är bättre med motorn på ,då slipper man att tändningen slås av Här kommer länken Länk

///bmwlars
bm
390
bmwlars

Zoppo på min bil tror jag att det var alternativ 5 eller 6 det står unlocked .
Det var smidigt tog endast ca 7-10sek att få fram meny ,intressant att vet arbetstemperatur på olja vatten mm....

///bmwlars
Xdrive: skriver igen. Det är i grunden en bakhjulsdriven bil där framaxeln kopplas till med en våt koppling. Framaxeln snurrar därmed aldrig snabbare en bakhjulen. 100% driv fram uppstår endast när bakhjulen har noll i grepp. Men alla hjälpsystem urkopplade rycktas det om att standardkraftfördelningen blir 30/70 fram/bak. Finns video där man sladdar en xdrive och där ser man att bakhjulen slirar men att framhjulen bara får så mycket kraft som de har grepp för att behålla styrningen. Således väldigt bakhkulsdriven i sin karaktär och som en annan här skrev, det är som en bakjulsdrivenbil med extra grepp.
Golf R, Audi S3 och A45 har en haldex (våtkoppling) där bakhjulen kopplas till. Således kan bakhjulen aldrig snurra snabbare än framaxeln och förblir den framhjulsdrivna karaktären.
Trots att samtliga är fyrhjulsdrivna finns grundläggande skillnader, och det finns ingen möjlighet, som Fredrik i filmen önskar, till en knapp som tillåter en att bränna bakdäck på A45:an. Lika lite som man inte kan bränna framdäck i en M135i...
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Min M135 har nu gått 1600 mil. Står att jag har 23000 km kvar till nästa service. Kan inte vara nyttigt. Är det bortkastat att köra en egen oljeservice emellan, vad tycker ni?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Nej, det är snarare väldigt vettigt att göra oljebyte mellan intervallen. Har gjort det på alla mina bilar jag haft. Jag är en sån där som låter oljetempen nå 85gr innan jag ger mer än 20% gas eller överstiger 2500rpm också.

Om jag skulle vara du skulle jag göra det asap, för första 'ordinarie' tillfället kommer komma långt innan 3900 mil.
bm
390
bmwlars

Jag håller med! Måste vara nyttigare för motorn ,minskat slitage på delarna.Själv köper jag oljan från Tyskland ,oljefiltret från BMW Sverige ,olja + filter kostnad 750kr

Har bytt däck för en veckans sen till Hankook S1 evo2 ,bilen har blivit mer kurs stabil och tystare.Monterat på originalfälgarna.

///bmwlars
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Bra HFR, av dig skulle jag gärna vilja köpa en begagnad av :)

bmwlars, 750kr är ju lätt värt.
da
280
damaen
M135i xDrive
Är oljeservicen verkligen bara milbaserad och inte tidsbaserad också?

BMW har miljoner testtimmar på sina motorer och borde ha rätt välgrundade rekommendationer....

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Den är både mil- och tidsbaserad. För min E92 M3 gäller 2år eller ca 2400 mil (beroende på snittförbrukning). Vilket jag personligen tycker är åt h-vete för långa intervall för en motor som S65B40. Eller någon motor ö h t för den delen, mäjligtvis bortsett från Volvos antika B18/B20.
Sen är det så klart fritt fram att tycka att "BMW vet nog bäst själva".

2 anledningar till långa intervaller:
-billigare för tillverkaren under den fria serviceperioden.
-väldigt många konsumenter accepterar inte att ha sin bil på verkstad stup i kvarten, de skiter fullkomligt i att bilen håller längre med tätare byten, de byter hellre bil oftare än att lägga en halv arbetsdag på att köra till/från verkstaden.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
@Onehp;

Länk

;)
ce
64
cederborg
M135iX-13
Y-eker 380 17 tum, hur får jag tag på det asap innan snön kommer (dvs bråttom). Tips? Beställa bara fälgar till ordinarie tokdyrt BMW-handlarpris känns inte lockande.
bm
390
bmwlars

Cederborg här har du en länk , har själv beställt grejor av dem 5 dagars lev tid bra!
Länk

///bmwlars
bm
390
bmwlars

Vad tror ni om den här? Kanske inte så dumt P3Cars BMW F20 M135i Vent Integrated Digital Interface.
Länk

///bmwlars
ce
64
cederborg
M135iX-13
Tack bmwlars
Sani: att mercan i grunden är framhjuldriven utesluter förstås inte att den kan inte kan gå på tvären lite grann, som illustreras av denna kärra:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.