AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.118

F20 M135i

Sida 81 av 172
Verdi
En hårdtrimmad 4:a? Fy vad trist...
Om någon nu är intresserad kan jag meddela att jag provade ärkerivalen S3 igår.
Enligt mig var inredningen ljusår snyggare än i BMW:n men i övrigt hade den inte så mycket att hämta. I ärlighetens namn kändes inte vare sig motor eller låda särskilt speciell alls. Kändes som en chippad Golf GTI....
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Verdi; principiellt - ja. Men...ändå är det M135i (med sexan) som tar till fejk-ljud? Tror Mercan är allt annat än trist, inte för inte AMG-killarna själva kallar den för "The Beast" ;)
Man kan ju bara leka med tanken att BMW skulle höja laddtrycket till 1.8 bar i M135i hehe...

Martin.E; absolut intressant! Och väntat, S3 känns tämligen slätstruken - om än med fantastisk upplevd inredningskvalitet, som vanligt i Audi.
sg
77
sg
340i xDrive -16
Jag hade tänkt byta till nya S3 SB men tänkte om snabbt efter att ha provkört M135ix i våras.

Felet med S3:an enligt mig att det är en i grunden framhjulsdriven bil. Annars verkar det vara en grymt fin bil och man kan få bensindriven parkeringsvärmare från fabrik.
Visa användare
3.753
Sani
Dragrace A45 vs M135iX:

Länk

Trots högre vikt och lägre effekt tappar BMW:n endast 0.3 sek på 400 meter, vilket får anses bra tycker jag!
da
280
damaen
M135i xDrive
Har någon fått klarhet i om ratten kommer bytas ut till den snyggare M sport ratten som 2an, 3an och 4an har?
Sani: från filmen ger en ganska bra bild på hur mycket roligare det känns med en rak sex:a, syntetljud eller ej. Sen att fyran drar iväg lite efter 200m är rätt så betydelselös, för den som är dumdristig nog att köra sådär regelbundet kommer ganska snart bli lika snabb som bussen...
Visa användare
3.753
Sani
Haha, så...när BMW förlorar på allt (utseende, ljud, prestanda mm), är den ändå bättre pga att den har en sexcylindrig motor? OK, här var det objektivt för hela slanten :)
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Har idag testat hemliga menyn. Intressant att kunna läsa av olja temperaturer och vattentemperaturer ,mm

///bmwlars
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Här kommer lite tester från Tyskland.
Länk

///bmwlars
sg
77
sg
340i xDrive -16
bmwlars: hur kommer man åt den menyn?
sg
77
sg
340i xDrive -16
Angående test så testar AMS M135i (rwd) mot nya S3 och A45 i förrförra numret. S3 vinner totalt men M135i vinner de viktiga ronderna "körglädje" om jag minns rätt. Sen finns det ju inga "objektiva" tester, det är ju bara att välja vad man vill betygsätta och prioritera.
Verdi
Sani,
Objektivt? Varför ska vi vara objektiva på ett BMW-forum? Vi är här för att vi gillar BMW. M135i har bättre styrkänsla enligt många och är sannolikt roligare att köra. Och så är det ju en BMW med riktig motor och inte en uppskrämd symaskin. Hur länge håller en sån motor förresten? 180hk/liter känns lite svajigare än 107hk/liter som i BMW:n.
Visa användare
3.753
Sani
Tja, ponera motsatsen - ett helt subjektivt forum, det blir fort rätt tröttsamt.
Min smiley var där just i syfte att markera "accepterans" för denna brist på objektivitet förresten, så du kan tagga ner.

Kul annars med en dieselägare som slår ett slag för riktiga BMW-motorer haha..

135:ans motor är inte mera "riktig" än AMG:ns - båda är de uppskrämda mha turbos, skillnaden är bara att Mercedes tagit beslutet/risken (strategiskt) att tillverka en hatchback som är lika snabb som en CLS63:a, medans BMW avstått från detta för att ha ett prestandasteg ovanför (=M-modellerna).

Hur länge motorerna håller kan ju du spekulera i - lönlöst.
Visa användare
3.753
Sani
Om man nu ändå ska bygga en pocketracer ska man väl göra den så snabb det går, menar jag? Det har Mercedes gjort, resultat: 360 kusar ur en 2.0:a.
Skulle den nu hålla likvärdig kvalitet med 135:an (vilket framtiden får utvisa), är det i min motorentusiast-värld mycket mera berömvärt - och "riktigt" - än att hålla igen såsom BMW valt att göra med sina 320 hk.
Verdi
Skrev inte "riktig BMW-motor". Skrev "BMW med riktig motor".

Vad jag äger för bil är väl inte relevant? Gillar dieselkaraktären på en bruksbil och det står jag för. BMW eller inte.

En bil av den där typen har som uppgift att vara underhållande att köra. Sen om man gör 0-100 på 4,5s eller 4,8s spelar mindre roll. Iaf om man har kommit ur puberteten. Det är ju just det som gör BMW 1M till en bättre bil än en Nissan GTR. Enligt mig då... Ingen tvekan om vilken som är snabbast osv, men vilken bil erbjuder mest skoj för pengarna?
Verdi
ps. Du är väl också lite av en Audi fanboy som oftast är lite kritisk till BMW, eller hur? Apropå objektivitet. ;-)
Visa användare
3.753
Sani
Jag tror nog att A45 är plenty underhållande att köra, ska du se - minst lika så, som M135i.
Men det är förmodligen inte nya S3, i samma utsträckning (så mycket för "fanboy"..).

"Mest skoj för pengarna" - gå och köp dig en Skoda Fabia RS då, om du känner så?
Vad du äger och kör spelar en viss roll - du har ju uppenbarligen råd att köpa dig en bil efter ditt hjärta; om nu en sexa är en "riktig motor" torde väl din bil vara en....vadå - 760i, då V12:a är ännu mera kralligt.

Och som jag förklarat förr, är jag endast ute efter en så objektiv hållning som möjligt. Därför vill jag alltid belysa den andra sidan av en sak, som enhälligt prisas/rackas ner på av någon eller några...som här då.
Mao hade jag förmodligen försvarat M135i här, om det hade behövts ;)
Fick precis samtal från "min" handlare. Den nya ratten är tydligen bara att glömma. Synd!
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
BMW-Lars, hur får man fram hemliga menyn?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.