|
Sida 8 av 172
|
|
|---|---|
|
AMS provkörning: Länk |
|
| Lite vagt, man får köpa tidningen, men bra filmklipp. Lite tråkigt med syntetisk ljud inuti, tydligen svårt för moderna människor att veva ner rutan lite ;) | |
| Verkar som det är pilot super sport med rft monterat på de svenska bilarna enligt ams. Bara att hoppas det stämmer. | |
| Hoppas Nisse har rätt och att detta är nytt för just M135i. PSS med rft blir ganska likt ett R-däck som har styvare stomme :-) | |
|
Hoppas det stämmer om däcken. Någon som vet vad det är för skillnad på "bluetooth business med usb" och "bluetooth professional med usb"? Är det verkligen så att den enda skillnaden är att man måste ha pro för att kunna streama musik från iphonen? Lite pinsamt av BMW i så fall kan man ju tycka, men men |
|
|
Jo det är lite gnidigt att bara Bluetooth Professional stödjer audio streaming. Sen finns det visst någon y-kabel att köpa om du vill streama icke-trådlöst med Bluetooth Business. |
|
|
Frågan är vilken låda man ska ha. Hade det varit en DKG så är valet enkelt, men en sportautomat :/ , illa nog att det kommer fejkljud genom högtalarna enligt mig. Men automaten är mer bränslesnål och snabbare vilket är lite störande, 0-100 i alla fall. frågan är hur resten är, 0-100 är ju inte så viktigt som att bilen är kvick när den redan är i rullning enligt mig då. Manuell eller Automat? Motiverade åsikter välkomnas =) |
|
|
Automat alla dagar i veckan! 8-vxl Automaten är nog ganska nära DKG om inte lika bra. |
|
| Jag vet inte det, jag körde en 520d med samma låda, och visst mycket tyngre och slöare, men det ar ju inte så att växlarna smäcktes i direkt, kändes sådär kul. Paddlarna var där för syns skull kan man tycka enligt mig. Men på en 135 så kanske det är lite annorlunda. | |
|
Jag funderar på samma sak sbozic. Att automaten är en aning snålare tjänar man inte in på många många år. Sen är frågan hur den kommer hålla i längden, när garantierna är slut. 0.2 sekunder 0-100 struntar jag i. Det är ändå ingen tävlingsräser utan gjord för att vara kul vid aktivkörning. |
|
Verdi |
Jag provkörde en S4 med s-tronic eller vad det heter och visst, den växlar snabbt. Mycket snabbare än en vanlig automat och säkert mycket snabbare än vad man kan växla manuellt. Men lik förbannat retade jag mig lite på den. Tyckte den gjorde fel ibland, framförallt vid nedväxlingar. Har man en bil för att den ska vara rolig att köra så tycker jag att det ska vara manuell låda. Däremot skulle jag aldrig vilja ha en manuell bruksbil igen... |
| Jag testade en 335i med sport automaten innan jag bestämde mig. Och som den gick var det inget att fundera på.Jag har beställt med automat. | |
| Med åtta växlar och numera snabb växling så är säkert versionen med Auto snabbare i de flesta fallen. Om bilen vore aktuell för mig så hade jag nog ändå valt manuell låda. Men drive är ju trevligt i Sverige och då hade Jag nog levt med automaten. | |
| Jag ska få testa en 335i också då dom inte kunde lösa en 135i dagsläget av förklarliga skäl då. Men jag har ju kollat på Youtube klipp och jag är smått allergisk mot det där utdragna ljudet när bilen går över från en växel till en annan, det klassiska utdragana "slira på koppling " automatljudet. | |
|
jag tror automat är framtiden och alltfler på andrahandsmarknaden köper bara automatbilar så tänker du värdemässigt så tror jag automaten står sig väldigt mycket bättre, andrahandsvärdet och därmed värdeminskningen är ändå särklassigt största ägarkostnaden så att tala om 0,2L hit eller dit per mil är ju inget att fästa tankarna vid. /Anders |
|
| Anders, jag tror att där har du helt rätt, H-lådan är nog ett minne blått snart och automat, DKG är framtiden. hmm | |
|
En automat är bara jobbigt om den stretar emot körningen man vill göra. Växlar när du inte vill eller tvärtom, fördröjning på paddlarna mm. Men jag tror att denna automatlåda är både snabb och smart, den gör som man vill utan man ens måste rycka i paddlarna. Sen ser jag denna bil snarare som en snabb praktisk bil än en ren sportbil, även om den är minsta BMWn och lättad är den fortfarande ganska tung. Under vardagskörning är automat = komfort och när den inte sitter i vägen vid "sportig" körning så verkar den bästa valet. |
|
|
Som vanligt så är en provkörning att rekommendera. Bilen är säkert suverän med sportautomaten. Addera x-drive och man har en riktigt schysst bil året om. Jag hade gärna köpt ett exemplar om jag inte haft behov av en större bil (fast man kanske kan byta ut andrabilen till en större istället och Golfen mot en sådan här hmm..). Tycker att prissättningen känns rimlig med tanke på prestanda. Huruvida versionen med auto blir vanligare (troligt) och kanske mer värda i andra hand kan jag bara sia om. Men visst går marknaden mot dieselmotorer och automatlådor. Jag ser det istället som att detta kan vara ett av de sista tillfällena som det går att köpa en (mindre) bil med sexcylindrig bensinmotor och manuell låda. Riktigt smakligt i min värld. |
|
|
Jag var och provkörde en F30 328i med automat idag, dock inte sportautomat. Hade den i ungefär en timme och körde i olika mest lägen men mest i Sportläge och DS på automaten. Den fungerar fint och är komfortabel i vardagskörning, och rätt så okej vid hårdare körning. Men halvhård körning tyckte jag den var lite sämre med. Den kunde växla ned mitt i allt och då blev det lite ryckigt. Kändes också som att den varvade för högt och kom ur motorns effektband, på de högsta varven hände det inte så mycket förutom att ljudet ökade. Man tappa rockså lite av kopplingen (haha) mellan människa och bil och det känns som den maskerar effekten från motorn. För de 23 tusen den kostar skulle jag nog hellre ta manuell låda och lägga pengarna på bensin eller annan utrustning. |
|
| Försök att hitta en bil med sportautomaten så du får testa med paddlarn | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.