AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.283

F20 M135i

Sida 77 av 172
Samson: ser kul ut. Korta körningar för att spara däcken och bromsarna? Du hänger med det mesta i sportbilsväg - förutom den banpreppade RS:en, vad gör den där ;) - du är nog ingen nybörjare som varvar ganska stadigt runt 1:17 :)
geradeaus
Tyvärr dags att ta tag i att inhandla vinterhjulen :-( - blir troligtvis Conti Ice (dubb) med ett par Dezent TB från Gummihuset. Blir 8-9.000 billigare än BMW original.

Jag har dock försökt att ta reda på vilken ET som passar på M135i x-drive, Google har inte varit till hjälp den här gången och vad jag ser så skriver inte BMW ut det på sina faktablad för LM 381 exempelvis.

Någon som vet vad som passar? Dezent TB avsett för 1-serien har 42mm enligt Gummihuset, men de finns även med 35mm. Hmm..?

PS. Fasligt roligt med hala höstgator, Sport+ och manuellt läge på lådan :-) DS.
geradeaus
Alltid fascinerande när man svarar på frågan själv. Lyckades hitta detta på Länk

Artikelnr. TTB79SA42
Kit OE
Fälgfabrikat DEZENT
Fälgdesign TB
Dimensioner 7.5x17
Bultcirkel 5/120
ET/Navhål 42/72.6 Fix borrad

Fälg godkännande*
ABE Snökedjor är möjligt 205/50R17 89
ABE Snökedjor är möjligt 215/45R17 91
ABE Snökedjor är möjligt 225/45R17 91

* BMW 1 M 135 i xDrive (1K4) from 2011.09 - 235kW 2979ccm - E1*2007/46*0283*

Jag skippar snökedjor.
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Onehp: Det var förvånansvärt roligt. Den lilla erfarenheten jag har av standardbilar på bana är att de brukar kännas alldeles för mjuka och slappa när man ligger på lite, men jag tycker att M135i höll i riktigt bra.
Stinterna vi kör på BMW Sport Clubs träffar brukar vara 20 minuter långa. Filmen är ihopklippt av två 15 minuterspass (jag väntade till de andra åkt ut för att slippa köa) men jag körde in i depån en gång under ett pass. Jag började inbilla mig att bilen kändes konstig och ville göra en visuell koll utvändigt.
Annars orkade både däck och bromsar med hela passen.

Kenth i sin 911 GT3 RS har varit medlem i klubben i många år, men på senare tid haft lite "otur" i sitt bilval. ;) Men han besöker då och då våra träffar genom oldtimerregeln och hjälper då till som instruktör.

1:17-tider med gatdäck tycker jag är riktigt bra och det är bara att tacka bilen. Bra balans, bra väghållning, bra bromsar, grym drivlina och lättkörd. Då är det inte svårt att våga attackera lite. :)

Mvh Johan
sg
77
sg
340i xDrive -16
Hur resonerar ni andra angående vinterdäck till M135i? Jag har kört dubbat de senaste åren för att jag vill ha det säkraste och för att jag har haft större bilar som inte inbjuder till buskörning. Men hur bra är nordiska friktionsdäck nuförtiden och är de tillräckligt styva? Den här gången bryr jag mig inte om skillnader i bromssträcka och liknande utan vill ha det vinterdäcket som minst försämrar körupplevelsen (styrkänsla, stabilitet i sidled, etc) men det ska vara ett "nordiskt". Valet står mellan Hakka7 och R2 eftersom jag vill har orginalfälg och BMW inte kan leverera Hakka 8.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
sg, Jag har kört i snart 20 år och har haft både och. För mig är det en solklar skillnad i styvhet, grepp och stabilitet till dubbdäckens fördel. Även på torr asfalt så slår ett bra dubbdäck ett friktionsdäck på fingrarna gällande grepp och bromssträcka. Nackdelen är något högre buller.

Fyrhjulsdrift med dubbdäck ger ett fantastiskt grepp.
da
280
damaen
M135i xDrive
För de som är intresserade, jag ser att BMW ger ca 30 000 kr i rabatt nu på M135iX 5dr... :)
Hur mycket rabatt har ni som köpt M135i fått?
sg
77
sg
340i xDrive -16
WGN: 12% (tjänstebilsavtal)
damaen

Intressant! Jag som hade tänkt beställa snart. Har jag fattat det rätt om det nu kommer kosta 10 000kr att få x-drive OCH aut och 20 000kr att få endast aut? För visst måste man köra aut om man vill ha x-drive?
da
280
damaen
M135i xDrive
Martin, japp eftersom xdrive finns bara med auto
Verdi
Angående däck så är dubbdäck stabilare i sin uppbyggnad än de nordiska friktionsdäcken. Däremot är såklart centraleuropeiska friktionsdäck överlägsna på asfalt, dock till priset av avsevärt sämre vinteregenskaper.
30k är helt ok om man slipper slåss om det, men annars är det väl ungefär det man kan förhandla sig till också...

Johan: kul att du tog med den på bana, känns rätt att den får sträcka lite på sig och visa de andra vad den går för :)
sg
77
sg
340i xDrive -16
Verdi: ja egentligen skulle man i vårt klimat behöva tre uppsättningar; sommar, europeiska vinterdäck nu och nordiska när/om det blir riktig vinter. Jag vågade inte chansa på att friktionsdäcken (nordiska) har blivit tillräckligt stabila så jag beställde Hakka 7 på 381 turbin-fälgen.
da
280
damaen
M135i xDrive
Jag misstänker att man kan få 30k + den vanliga prutmånen (~6% för privatpersoner)
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Jag har också börjat fundera på inköp av vinterdäck och jag har tänkt att lägga på dessa på originalfälgarna och till våren kanske införskaffa sommarhjul i 19" från BMW.

Vinterdäcksdimensionen som då är aktuell blir 225/40-18" runtom och jag velar mellan Nokian Hakkapeliitta 7 eller 8 eller R2 om jag istället väljer friktionsdäck. Teknikens världs däcktest kommer väl i nästa nummer och AMS testar bara dubbdäck i det senaste numret och friktionsdäck i nästa så det känns inte som att jag har fullständig koll på testresultaten än så länge. Kanske nån som har förhandsinfo från dessa ej ännu publicerade tester? Vet ju att prenumeranter kan få tillgång till nät-test tidigare...:-)

Eller någon som har erfarenhet från dessa däck på M135:an? Jag prioriterar nog "körsäkerhet" framför allra bästa "köregenskaper"...

Det är ju heller ingen enorm skillnad i pris mellan Hakkapeliitta 7 och 8 men det blir väl nån dryg tusenlapp i besparing om jag köper 7:an samtidigt som att det däcket ändå har några år på nacken och om inte annat så är det ju roligare med ett helt nytt däck som förhoppningsvis också har blivit snäppet bättre...

Inga lätta val direkt...
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Nu är min bil till salu BMW M135I x-drive -14 finns på blocket!

///bmwlars
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Oj Lars, nu blir jag minst sagt förvånad då jag trodde du var riktigt nöjd med den. Hur kommer det sig att du redan gör dig av med den...?
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

arvidw:Oförutsedda händelser i familjen!

///bmwlars
Men du fick bilen snabbt såld Lars eller ändrade du dig? Den var verkligen läcker, man blev riktigt sugen!

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.