AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.167.193

F20 M135i

Sida 76 av 172
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Har anmält mig till sportvagnsträff, BMW M135i räknas inte som sportbil!! så man får stå bland entusiastbilarna är det rätt ?

///bmwlars
sg
77
sg
340i xDrive -16
Ja det är monterat och klart. Har inte exakt pris eftersom jag tyckte det var för dyrt på en bil som i mitt fall inte är familjebilen.

På tal om sportbil eller inte så var jag på ett event i går där jag fick köra lite bana. Banbilarna var 1M, M3 och M135i xDrive. 1M och M135i är väldigt lika prestandamässigt enligt mig, diffen på 1M gör skillnad dock. Fick även åka med Göransson i en M3 GT4, det var helt sjukt...
bm
390
bmwlars

sg: Trevligt att få åka på bana..Kolla det här med bränslevärmare finns ej till F20 med sportpaket! Men det finns blockvärmare från Defa till våra bilar.

Här kommer foton på när stänkskydden är monterade!
Länk

///bmwlars
bm
390
bmwlars

arvidw: Grattis till en fin bil !

Nu har jag kört 190 mil snitt 0,9 liter per mil tycker jag är bra,

Tycker att mina vindrutetorkarna inte är så känsliga på intervall inställningen,får höra med BMW om det går att kalibrera dem,likaså belysnings assistansen.

///bmwlars
sg
77
sg
340i xDrive -16
bmwlars: snyggt med stänkskydd! Passar riktigt bra eftersom bilen ser mer "rally" än "race" ut i mitt tycke.

Jag har kört 220 mil och snittat 0,83 mätt på pumpen (datorn visar ca 0.9). Inte illa för 320 hästar och fyrhjulsdrift :-)
bm
390
bmwlars

sg: Bra siffror på förbrukningen ! Tack. Tycker själv att stänkskydden passar bilen riktigt bra !

När jag kör i sportläget och fått upp farten så brukar jag lägga i Eco Pro och få igång seglingen ,bilen rulla ju hur långt som helst,det gör ju att man kan hålla förbrukningen i schack .

Vad tycker ni andra om regnsensorn. Själv upplever jag den nyckfull även om man har den på vredet på snabbast så torkar den ej upp regndroppar på rutan,och så ibland så torkar den som den ska. Undrar om det är någon mer som upplever samma sak? Kan man kalibrera torkarna? på BMW sa dom att dom inte visste om det gick så man skulle fråga säljaren om dom vet .

Likaså helljusassistans är lika dan.

///bmwlars
sg
77
sg
340i xDrive -16
bmwlars: Jag håller med om att regnsensorn inte fungerar tillfredsställande, den torkar inte tillräckligt snabbt när det regnar ordentligt.

Jag har inte helljusassistenten men xenonljusen är riktigt bra för att vara en så liten bilen tycker jag.

Jag har adaptiva chassit och kör mest i komfortläget, och petar i sport när jag ska köra om. Jag kör 7 mil 70/80-landsväg om dagen in till jobbet. Komfortläget på chassit och sport på lådan är min favorit.
bm
390
bmwlars

Har märkt att jag har bara ett bakljus? ska det vara så?

///bmwlars
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Menar du backljus Lars?
bm
390
bmwlars

Precis backljus ska det vara , ibland blir det fel.

///bmwlars
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Någon som ska till Gelleråsen i helgen?
Ingen tävling denna gången för min del, en fälg har spruckit! Därför blir det premiär på bana med M135an. :)

Mvh Johan
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Mantorp på söndag

Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Kort recension av M135i efter några pass på Gelleråsen i lördags.
Bilen kördes helt original förutom H&R sänkfjädrar och 19"-hjul skodda med 235/35 fram och 255/30 Michelin Pilot Super Sport, gatdäcket alltså.

Vilken upplevelse! Jag är grymt imponerad av vad bilen levererar direkt från fabrik. Bromsarna höll hela passen utan att mattas och bilen har riktigt trevlig balans. Visst den känns lite tung ut ur de mest långsamma kurvorna och genom depåkurvan understyr det en del.
I övrigt imponerade bilen stort på mig. Lättkörd och snäll.

Det enda negativa var den elektroniska diffbromsen som är rena skräpet. I de allra flesta fallen resulterar gaspådrag ut ur kurvorna innerhjulsspinn men då och då trycker den ut baken på sladd. Det gör att man inte riktigt är säker på hur bilen ska bete sig vilket skapar lite osäkerhet. En mekanisk diffbroms gör beteendet konsekvent och därför lättare att balansera på greppgränsen. Samt att det driver på mycket bättre såklart.

Jag trodde att jag skulle vara en stoppkloss med min originalbil på gatdäck, men faktum är att det var bara en Porsche 911 GT3 RS som körde om mig på hela dagen, bortsett avkylningsvarven såklart. M3 E36, M3 E46 och 1M fick alla se bakdelen på yngsta syskonet... :)

Så, nu har jag önskelistan klar för mig...
1) Ljudligare avgassystem. Jag hörde inte bilen alls utan växlade efter varvräknaren varje gång. Tittade t.om i ytterbackspeglarna efter däcksrök för att avgöra om det spinner eller ej... :D
2) Diffbroms. Hopplöst att ta sig ut ur kurvorna samt att beteendet växlar mellan ingenting och överstyrt.
3) Lite mer camber fram för att minska understyrningen
4) R-däck
5) Styvare krängare för hantera ökad sidlast från R-däcken

Sedan har man en track day-killer! :)

Mvh Johan
bm
390
bmwlars

samson: Trevlig recession!

///bmwlars
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
+1 samson. härligt!

Hur kan man få rasta gamla dieselhäcken på dylikt evenemeng? Jag tror att jag skulle kunna hävda mig litegrann, kanske, typ?

Förut har jag ju bara haft långfärdslok, bra siffror på 0-100, men nu har jag ju både acc och kurvsmiskare!

skål!
sg
77
sg
340i xDrive -16
bmwlars: monterade du stänkskydden själv eller gjorde BMW det? Jag har bokat tid för motorvärmare (elektrisk) och ville även ha stänkskydd men nu ringde BMW tillbaka och sa att det inte går. "Infästningen på stänkskydden passar inte på med M-paket". Stämmer det verkligen? Hur fick du fast dina? :-)
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Lite film från Gelleråsen... :)

Mvh Johan
bm
390
bmwlars

sg: Jag gjorde det själv inga problem, stänkskydden passar perfekt till sportpaketet!

Har läst på andra tyska forum att BMW säger att dom inte passar?

///bmwlars
bm
390
bmwlars

sg. Lite förtydligande infästningarna stämde efter hålen i stänkskydden!

///bmwlars
bm
390
bmwlars

samson: Det ser ju ut att gå som bara den fint fint....!

Jag är också väldigt nöjd med bilen kör egenskaper!

///bmwlars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.